HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Har jag förstått det här rätt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2007/02/19 :  18:24:24  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Passar först på att säga Hej eftersom jag är helt ny här. Sedan över till anledningen till att jag till slut blev medlem och inte bara smygläste som vanligt.


Jag har tänkt bygga ett par högtalare med dom här två elementen.

Seas W15LY001 5" Nextelbas
http://www.seas.no/PDF%20data%20excel%2005-06/W15LY001E0041.pdf

Seas T29CF001 1" Tygdiskant
http://www.seas.no/PDF%20data%20excel%2005-06/T29CF001.pdf

Jag är bra på att bygga saker i allmänhet men högtalare har jag just inte så mycket erfarenhet av. Så jag har läst och läst och läst och kanske blivit lite klokare. Basreflex verkar vara det rimligaste nybörjarprojektet men så läste jag att man bör ha ganska lågt Q-värde och att lådvolymen inte bör överstiga elementets Vas. Jag har dock inte riktigt förstått vad det är som händer. Det sägs liksom bara utan nån intuitiv förklaring men jag misstänker att det är nåt i den här stilen dock.

För stor lådvolym - Elementet får inte det motstånd det är byggt för varpå konutslaget blir för stort och elementet riskerar att gå sönder.

För högt Qts - ?? Förklara för mig

Och sen det här med att f-3 dB-punkten inte ska ligga under elementets egenfrekvens. Gäller det i största allmänhet för alla låder? Och isf varför inte? Det känns inte som det skulle böva jobba hårdare beroende på att det ligger under Fs jämfört med om det ligger över detsamma.

Så för att komma till vad det egentligen var jag undrade över. Kommer det där Seas-elementet fungera i en basreflex eller borde jag byta det till nåt annat?

Det är iaf tänkt att bli ett par relativt nätta stativare med inbyggt stativ så att säga. Välvda sidor i björplywood behandlad på något snyggt sätt. Har inte så mycket tid att bygga just nu så det kommer antagligen ta ett tag innan det blir nåt resultat men jag lovar bilder så småningom. Och antagligen fler frågor också

Edited by - KarlArne on 2007/02/19 21:34:16

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/19 :  18:40:17  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Vet inte ett smack om högtalar-byggen,men välkommen till dårarnas paradis!

OT
Sett Spaceballs lite för många gånger...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/19 :  18:57:27  Show Profile Send time a Private Message

Lämnat forumet
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2007/02/19 :  21:33:50  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Hehe, jo alla är vi väl helt skruvade på våra egna små sätt Vi får väl se hur länge det tar innan jag blir smittad av HiFi-sjukan också.

men..
Nu tror jag att det kanske klarnat det där med för låg f-3dB-punkt. Även här blir det så att membranet kommer få (för) stora utslag. Eller?


Blev först väldigt nyfiken på astos TL-projekt. Som vanligt skenade ju projektplanerna iväg helt hejdlöst men jag tror nog att det blir lite väl mycket jobb att få till ett par såna för en nybörjare. Sen kan man ju alltid bygga nya lådor till elementen om det skulle vara så...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/19 :  21:44:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Nu tror jag att det kanske klarnat det där med för låg f-3dB-punkt. Även här blir det så att membranet kommer få (för) stora utslag. Eller?
Japp! Under sin resonansfrekvens och under lådans avstämningsfrekvens så upplever elementet att det spelar i "fri luft". Ingenting som bromsar eller håller kvar membranet - livsfarligt när magnet/talspole trycker iväg det långt utanför Xmax.

Elementet du tittar på ser bra ut om än något högt Qts. En extra anledning till att välja filterspolar med lågt Rdc, typiskt sett grova koppartrådar eller varför inte foliespolarna (men UJ vad dyra dom blivit nu på sistonde).

Qts är en parameter som tar in två andra parametrar, Qes och Qms vilka representerar Q värden för det elektriska systemet resp mekaniska systemet.

Fler frågor är välkomna!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/19 :  21:51:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Seas har egna förslag här,, Kanske finns nåt som passar.
http://www.seas.no/kits%20main%20page.htm

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/19 :  21:53:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Frågan är om du inte kan hitta en bättre diskant som kanske rent av kostar lite mindre...Denna faller av rätt tidigt off axis.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2007/02/19 :  22:05:32  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Ja, det där undrade jag lite över. Vilken vinkel är det som anges? Är det 30 respektive 60 grader från en normal rakt ut från elementet eller är det totalt, dvs 15 respektive 30 grader åt vänster och höger?
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2007/02/19 :  22:37:51  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Typ nåt i den här stilen hade tänkt designen. "stativet är tänkt att vara öppet rakt igenom. Spelar formen på lådan roll? Helst vill jag ju att den ska vara så slank som möjligt.

Spelar det stor roll var man placerar ett basreflexrör? Baksida vs. framsida? Högtalarna kommer stå med en vägg ganska nära bakom. Skulle man kanske tom kunna rikta det rakt ner ur botten? Vad jag har förstått så är det viktigaste att början på röret inte hamnar för nära elementet.




Mc Square:
Har nog sett den filmen för få gånger. Hade inte riktigt koll på var Prins Valium florerade. Trodde det var i MAD men det är visst Prins Valhänt dom har. Anledningen till nicket har en annan längre förklaring baserad på hur jag blir på fotografier.

Edited by - KarlArne on 2007/05/06 21:31:23
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2007/03/06 :  20:13:31  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Ok. Så om jag gör en basreflexlåda såhär.

Gör jag bort mig då?

1. Vad innebär Vb? Är det den tomma lådans volym eller nån sorts effektiv volym med dämpmaterial?
2. Ska rörets volym läggas till Vb?
3. Behöver jag dela nedåt på något sätt eller sköter det sig så att säga självt?



Eller ska jag bygga en sluten låda

och komplettera med någon slags subwoofer? Och isf uppstår genast frågan i mitt huvud. Hur skulle man koppla in den i systemet? Kan man koppla ihop höger och vänster ut på förstärkaren via lågpassfilter och få ut basen i mono?

Edited by - KarlArne on 2007/05/06 21:31:04
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/06 :  22:36:34  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vb är lådans volym exkl. dämpning, men rör skall räknas bort, likaså element. Du behöver inte dela neråt.

Visst är slutet(som faktiskt är enklast, men varför bara 5 liter?) och en sub ett attraktivt alternativ, eller varsin basmodul isf. stativ...men då närmar du dig tre-vägare.

Det är ju detta som är träsket, möjligheterna är oändliga.


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/07 :  09:32:23  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tycker inte det känns helt självklart att röret inte ingår i Vb. Det borde inte ingå men iomed att röret har en intressant effekt i närheten av avstämningsfrekvensen. Förvisso är röret alltid bara en bråkdel av volymen och egentligen ingenting att ligga sömnlös över.
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2007/03/07 :  17:49:53  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Och elementet är ju inte särskilt stort heller i det här fallet iofs.

Jag hade visst pillat runt lite med värdena för att hamna på 5 liter för den slutna lådan. "Optimalt" föreslår kalkylatorn till ca 8 liter.


Men en 12 liters basreflex är det ju ingen konst att modifiera till en 8 liters sluten. Så det är kanske bara till att bygga "kombivarianten"

Edited by - KarlArne on 2007/05/06 21:30:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000