HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 *****************
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/05/06 :  19:16:43  Show Profile Send Stingray a Private Message
********************

Edited by - Stingray on 2007/08/15 00:40:00

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/06 :  19:49:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tips. Gör inte om en konstruktion som någon annan har tänk till på fler en EN gång...

Jobba istället med uppställningen av högtalarena och dess förhållande till väggarna.
936orna är inte heller de mest djupbasspelande högtalarna. (35hz -3dB)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/06 :  20:25:37  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Basen kommer inte förändras nämvärt för att du flyttar basreflexröret, däremot kan du komma att placera det i ett tryckminima och få blåsljud på köpet.

Ändra inte, om du inte har mätutrustning för att mäta tryck i lådan.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/05/06 :  21:04:24  Show Profile Send Stingray a Private Message
Jag trodde att bakväggen skulle hjälpa till mer om röret satt på baksidan, eller golvet om det satt i botten. Jag har försökt hitta den optimala placeringen men utan resultat ännu så länge. Jag provar vidare.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/05/06 :  21:31:09  Show Profile Send Anton a Private Message
Du planerar alltså att "modifiera" ett par köpehögtalare rätt rejält...
Tror det finns enklare vägar att gå. Om inte annat lär andrahandsvärdet bli noll efter en dylik operation.
Är ju rätt stora högtalare som, även om Focal tenderar att ha ett relativt slankt ljud, ändå borde prestera hyffsad bas. Kan det vara något annat fel?
-Din/högtalarnas placering i rummet?
Rummet som sådant?
Material i golv/tak/väggar?
Vad har du för elektronik?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/06 :  21:40:10  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Stingray,

Basen är omnidirektionell. Ju närmare ett hörn du ställer högtalarna ju mer kommer bastonerna att förstärkas,
men det ger andra problem att hantera.


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/05/06 :  22:24:01  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Med basporten framåt så får du vad jag erfarit den ärligaste basen.
Kanske det finns något mer att göra i din annläggning för att få till det lilla extra som du tycker fattas eller så är högtalaren inte kosturerad för att gå nå djupare.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/05/06 :  22:36:51  Show Profile Send Stingray a Private Message
Om porten är på baksidan kommer ju den närmare hörnet utan att elementen behöver göra det. Det var det som jag tänkte skulle vara finessen med det hela. (Jag har Audio Analogue Maestro cd 192/24, och Maestro integrerad förstärkare. Harmonic tech magic link one och pro 9 plus biwire.) Rummet är på ca 20 kvm.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/06 :  22:57:13  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag kanske är ute och cyklar nu, men jag har för mig att i de recensioner jag läst om Audio Analogue har just basen beskrivits som det svagare kortet. Du tror inte det kan vara elektroniken som ställer till det för dig?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/05/07 :  08:48:28  Show Profile Send Stingray a Private Message
Basen blir mera blir spänstigare med den cd:n än med någon jag har provat innan. Förstärkaren är det häftigaste jag har provat vad det gäller kraft. (Den levererar 600w i 2 ohm.) Det är högtalarna som har lite svårt att ge den sista värmen i botten som jag är ute efter. Jag gillar dom väldigt mycket för övrigt. Dom försvinner ur ljudbilden mer än dom flesta andra jag har hört. Funkar inget annat får jag väl motvilligt koppla in suben igen.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/07 :  12:11:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Hade lite grann samma bestyr som Stingray i mitt nya rum. Basen blev lite slank när övriga register lät bra (dvs ca 70 cm från bakvägg). För nära bakvägg blev det bumligt och tråkigt i alla register. Lösningen var en REL Stampede som integrerar kusligt väl med frontarna. Märks inte att det är en sub inkopplad över huvud taget. Låter helt enkelt som att basen kommer från frontarna och ingen annanstans. Jag har iaf upplevt ett otroligt lyft efter att subben införskaffades.

Sedan är ju Focal extremt rappa och torra i basen (liksom PMC) så det gäller att hitta en sub som matchar snabbheten och det torra basljudet - inte alltför enkelt. Ett tips är ju Focals egna subbar, men det kanske du redan har en Stingray?

Annars kan det ju vara rummet som ställer till det. Kanske lite akustiktrixande kan hjälpa dig att få till det? Ibland kan det räcka med att byta kablar också har jag upptäckt. Gick från Straight Wire kablage till elkabel från Classe i Sjön och allt blev bättre, be mig inte förklara hur eller varför, men så är det...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/07 :  12:24:58  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Stingray,

Kort sagt: Flytta inte basreflexporten :)

Nära hörnet innebär, idealiskt, typ inom 45cm från hörnet.

Basreflexporten är inte ensamt om att producera bas.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/07 :  12:29:52  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Oca,

Bastoner är INTE snabba. Det finns inget som heter snabb bas :)

Snabbare toner och du spelar diskant ;)

Det du pratar är grupplöptiden. De flesta subbar är gjorda för att verka som om de spelar mycket bas, men genererar istället dist, resonanser (som alltså gör att tonerna hängern kvar och muddrar ljudbilden) samt är felaktigt avstämda - man försöker få ut mer av högtalaren än elementet klarar av och får hög grupplöptid (tiden för elementet att kunna leverera en ton enkelt utryckt, vilket också kan kännas som om "basen är långsam" då det blir odynamiskt).

Men snabb bas finns inte.

*flame suite on*

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/07 :  12:58:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Dagens messerschmidt, Kaffekoppen?

Tror att budskapet gick fram ändå, men tack för att du reder ut begreppen!

Nog tycker jag att det finns snabb och långsam bas iaf... Är enklare att uttrycka det så än att skriva längre/kortare grupplöptid...

Hursom kan det vara knivigt att få till integrationen mellan sub och fronthögtalare, var väl lite det jag var ute efter.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/07 :  13:18:31  Show Profile Send marens a Private Message
Stingray: Ett tips om du saknar djupbasen är att placera högtalarna och lyssningspositioner på längden av rummet, alltså längs en kortvägg i rummet. Ta ut högtalarna rejält från väggen, kanske 1m eller så och likaså med lyssningspositionen. På längden är rummets stående vågor lägre ner i frekvens och hittar man bara ett bra avstånd från kortsidorna (högtaalre och lyssningsposition) så kan man få en bra basbalans med lagom kompensation för djupbasen. Se bara till så att du inte har samma avstånd till sidoväggarna också, då får du ett ojämnare basstöd från väggarna.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/07 :  13:34:59  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
OcA,

Jag vann alltså! :)

Du tog det på rätt sätt, som en klackspark.

Visst är det så att integration är riktigt knivigt. Funkar oftast bäst att elektroniskt dela mellan huvudhögtalare och basmoduler, särskillt om huvudhögtalarna är portade. Det är oerhört svårt att integrera högtalare när de har olika fasgång.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/05/07 :  13:39:15  Show Profile Send Musse80 a Private Message
OcA har dock lyckats bra med integreringen av sin REL med sina PMC. Utan basmoduler. Men REL har å andra sidan en ganska unik lösning med integrering av sina subwoofers.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/07 :  13:41:01  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det är inte omöjligt :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/07 :  14:28:09  Show Profile Send OcA a Private Message
Nej, det är jag levande bevis på! Det fungerar väldigt bra hemma hos mig. Har inga som helst problem med basen (inte mer än vanligt i en betongbunker, men subben ställde inte till mer bekymmer än vad jag redan hade) eller upplever ljudet tudelat.

Tur att man har lite humor, Kaffekoppen!

Och, ja, REL är i särklass enklast att få att funka. De förespråkar att man inte ska dela huvudhögtalarna utan låta dem spela med. Funkar för dem, men inte för alla. Hade en Audiovector sub hemma på lån och det gick inte alls. Lät riktigt tråkigt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:42:01  Show Profile Send Stingray a Private Message
Jag har provat allt ifrån 2 meter ut från bakväggen till 1dm, biwire och singelwire. Mot bakväggen blir det ett fylligt ljud med singelwire på "basingången" men en tråkig ljudbild. Nu åker snart hålsågen fram.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:44:07  Show Profile Send marens a Private Message
Kan du beskriva hur du har placerat dem nu? Vart är dörrhålen i rummet, längd, bredd?

Kasta hålsågen åt helvete är mitt blygsamma tips. Det kommer inte hjälpa ett skit, ren kapitalförstöring.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:44:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Skulle nog vänta med sågen och anlita en akustiknisse först. Kan vara så att ditt rum käkar lågbas till frukost. Beroende på vart du bor finns det folk som kan mäta upp ditt rum och ge förslag på åtgärder. Det behöver inte kosta multum heller. Tror nog snarare det är ett rumsproblem än ett högtalarproblem. Har du testat systemet i ett annat typ av rum?

Innan du sågar, ta kontakt med en akustiktekniker och mät upp och fixa akustiken. Synd att nolla värdet på ett par så fina högtalare...

Håller för övrigt med föregående talare - kasta sågen åt h-e!

Hade världens problem med att få bas i ett gammalt rum, men lösningen blev helt enkelt att byta rum - då funkade det perfekt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/05/07 17:49:25
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:50:11  Show Profile Send marens a Private Message
Ett tweak som du kan prova är att sänka avstämningsfrekvensen i högtalarna genom hifitidningstricket, den bästa och enda konstruktiva användningen man har av en hifitidning: Lägg den ihoprullad inuti basreflexröret.

Då sänker du avstämningen, som jag har för mig brukar vara väl hög på jm-labs högtalare. Mera anpassad för ekofria rum än bostadsrum.
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:52:43  Show Profile Send Stingray a Private Message
För ett antal år sedan hade jag ett par spectrum stativare med åttatumsbas i samma rum och placering, dom spelade djupt så att man häpnade. Dom hade rören bakåt!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:55:02  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det var inte därför de spelade djupare.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:58:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det lär knappast ha berott på att rören var riktade bakåt.

Mina högtalare har ett rör framåt och ett bakåt, blir det mellanmycket bas då?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000