HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kan man köra gräsklipparen på Bil-olja ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/05/05 :  16:40:24  Show Profile Send pix a Private Message
Hupp,
Dags att klippa gräset
Men det verkar som min gamla Stiga är torr på olja.
Kan man köra gräsklippare (ojlan skiljd från bensinen) på samma olja som bilen ?

Del-syntet olja Elf 10W40

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/05 :  17:40:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Kan och kan... Det är förmodligen inte rätt men det lär väl fungera, fast å andra sidan så kostar det lika mycket att hinka ner rätt viskositet. Det som är intressant är oljekvalitet/viskositet och inte om du har den till bilen eller inte. Visst finns det snordyr gräsklipparolja som tillverkarna själva säljer men jag ser inte riktigt nyttan förutom för deras årsbokslut...

Verkar torr?
Du vet man ska byta var 25:e timme normalt sett, i undantagsfall finns det motorer i den här klassen med längre bytesintervall. Nu kan jag ju iofs tycka att med bra olja så är den bytesintervallen lite väl ambitiösa om man inte har ren misshandelsbelastning på motorn. Att den är torr tyder dock på att du antingen skitit i att byta/fylla på i tid, gräsklipparen bränner mycket olja, gräsklipparen läcker olja eller att du har tömt ut oljan. Tycker inte något verkar riktigt bra förutom det sista om du är på väg att byta.

Rekommenderad olja för i stort sett alla luftkylda Briggs & Stratton-motorer i gräsklipparklass, och förmodligen andra märken också, är viskositet SAE 30.
Klippon har jag kört på högkvalitetsdelsyntet 5W-30 eller kanske 10W-30 (kommer inte ihåg vilken just nu men vinteregenskaperna är ju inte direkt relevanta) och den går som om den vore ny utan att svärta ner oljan nämnvärt trots att den är från -95. Brukar vara lagom att byta en gång om året vilket åtminstone tidigare lär ha varit mer än 25h drifttid, nya tomten går snabbare att harva av fast det grönskar å andra sidan mer. Sedan att förgasarinställningen har en tendens att vandra så att man får ställa den emellanåt, dock inte ofta, är en annan femma. För övrigt så startar den alltid på första rycket, det lönar sig att sköta grejerna!

När du ändå är igång, gör rent/byt luftfilter beroende på konstruktion och gör rent/byt tändstift beroende på kondition. Slipa balken/byt knivar om det behövs så går gräset av istället för att lägga sig ned.
Vad gäller oljan så brukar det gå i 0,5-0,6 liter i en vanlig Briggs & Stratton.
Med tanke på att du frågar om oljan så tror jag du ska lämna förgasaren i fred...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/05/05 :  17:47:45  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Byter olja på min Stiga Villa en gång om året, den går väl 80-100 h/år.

Och det enda som funkar felfritt på den förbannade klipparen är just motorn.

ztenlund, visste inte att var expert på gräsklipparmoterer..

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2007/05/05 17:50:32
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/05 :  17:53:27  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu utgick jag ifrån att det var en "motoriserad handjagare" och inte en åkklippare. De senare brukar ju (ofta) ha 50h eller 100h bytesintervall iom att det är andra (större) motorer.

Edit:
PG, expert och expert vet jag inte men lite mer än Svensson vet jag väl kanske. Är väl en skada av att fippelivern ibland tar överhanden och att jag brukar extraknäcka som fastighetsskötare på somrarna. Vid det senare kan man ju alltid ge sig fanken på att något med en motor i strular. Antingen så är en häcksax tokslö, hostande gräsklippare, felmonterade knivar på åkgräsklippare, helt lös knivbalk för att någon kört av pinnarna som ska hålla den på plats och sedan klämt tillbaka den provisoriskt eller så flyger en hydraulslang åt helsike på traktorn och dränker densamma i hydraulolja. Allting av detta har inträffat, det senare hände förra året med lastaren nerkörd i en container, på fredag eftermiddag.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/05/05 :  17:58:41  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Briggs & Stratton har specialförpackningar med olja som är portionerad så att det räcker precis till ett byte per flaska (finns på COOP Trädgårdshandel/Bygg). Fiffigt! Päronen köpte just en Klippo med Honda-rova, där följde en flaska med SAE 30 med på köpet. I manualen rekommenderades vanlig multigrade 15W40 för sommarbruk. Av ngn anledning så fanns där en varningstext att man var tvungen att byta olja till en med lägre SAE-tal vid körning i minusgrader.

Tur att mina stackars föräldrar har gammaldags gräs som bara växer om sommaren.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/05/05 :  18:12:56  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Visst finns det snordyr gräsklipparolja som tillverkarna själva säljer men jag ser inte riktigt nyttan förutom för deras årsbokslut...



Jisses vilket skitsnack
Den är inte dyrare vanlig motorolja på OK
En B&S skall ha sae 30 å inget annat oavsett vad som står i manualen.

En B&S skall heller aldrig fyllas med delsyntet eller helsyntet olja, oavsett vad som står i manualen
Jag har gått kursen! Många ggr...

Sae 30 används ALLTID till ALLA motorer på gräsklippare oavsett märke.

Snacket om detta med olja har varit många å långa, men i slutändan blev dom flesta överens, SAE30

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/05 :  18:13:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Är du säker på att det står 15W40? Isf måste det vara egen bruks från Honda bara för motorn för jag plockade ner Klippos bruks från deras hemsida bara för att du skrev 15W40 och den står det SAE30 i även till Hondamotorerna.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/05/05 :  18:15:22  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Av ngn anledning så fanns där en varningstext att man var tvungen att byta olja till en med lägre SAE-tal vid körning i minusgrader.


Inte mer konstigt än att samma motorer andvänds till maskiner för vinter eller åretruntbruk.

Tror inte att någon motortillverkare specar sina motorer för en enskilld tillverkare

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/05 :  18:45:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Jisses vilket skitsnack

Beror ju alldeles på vem som säljer den och min erfarenhet är att somliga som gör det vet att ta betalt. Det är ointressant vad du har för inköpspris i det här sammanhanget utan vad konsument kan köpa oljan för. Kan ju tilläggas att jag inte bor i Värmlandsskogarna.

quote:
En B&S skall heller aldrig fyllas med delsyntet eller helsyntet olja, oavsett vad som står i manualen
Jag har gått kursen! Många ggr...

Må så vara, men jag tycker faktiskt att du kunde tagga ner och ha en mer ödmjuk stil, oavsett hur många gånger du gått kursen. I manualen (Klippos i det här fallet) står för övrigt ingen specifikation alls om det ska vara mineral, del- eller helsyntet och har mig veterligen aldrig gjort.

Vad jag kan säga är att det bevisligen går det alldeles utmärkt med delsyntet och i just det fallet jag har går den faktiskt bättre än med Klippos egen olja. Du får gärna låta bli att tro mig, för jag antar att det är vad du lär göra.
Inte påverkar det hållbarheten heller då den är körd så pass länge på sådan olja, det hade visat sig vid det här laget...

Likaledes som ovanstående går bra så har jag sett att en gammal sliten (-84) Briggs inte gillade när någon (inte jag alltså) hinkade ner överbliven Mobil 1 i den några gånger.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/05/05 :  18:59:57  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
ztenlund:

Enligt den svenska så går det lika bra med 10W30, 15W40 och SAE30. Det var kompletterat med en liten graf som visade de olika oljornas temperaturområde.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/05/05 :  19:20:17  Show Profile Send pix a Private Message
Tack grabbar
Jag tror jag fått svar.
Det var engentligen tanten tom krävde att just nu !! skulle gräsmattan klippas.
Det enda oljan jag kunde få tag på under helgen var bilolja.
Så jag blir not tvungen att vänta tills Måndag innan riktig olja kan införskassas.
Annars har min Stiga (B&S motor) gått på samma olja sedan den var ny. 89-90 någonting. Dvs 17-18år
Kankske kan kosta på den riktig olja fö en gång skull..
Mvh
Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/05 :  19:33:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Annars har min Stiga (B&S motor) gått på samma olja sedan den var ny. 89-90 någonting. Dvs 17-18år

Det visar på två saker, hur stryktåliga B&S-motorer generellt sett är och att du förmodligen inte har en jättestor gräsmatta eller också klipper du den aldrig.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/05/05 :  19:36:19  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
eller också klipper du den aldrig

Jag är rädd att det är det senare...
Har en väldigt trädgårdsintresserad sambo
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2007/05/05 :  20:24:18  Show Profile Send LJN a Private Message
Pix:

-Min Klippo från 1984 har fått oljebyte varje år mm. Och den har fått "stå ut med" Formel 1 olja, traktorolja, bil-delsyntet alla överlägsna en singelgrade olja. Sen kan jag tillägga att min Klippo går oförskämt bra och jag tror att den kommer att fortsätta göra detsamma i minst 10 år till.

Så du kan med gott samvete använda din delsyntet från Elf och samtidigt utnyttja sommarvädret i morgon söndag




/Lennart

Edited by - LJN on 2007/05/05 20:25:08
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/05/05 :  21:31:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
bevisligen går det alldeles utmärkt med delsyntet och i just det fallet jag har går den faktiskt bättre än med Klippos egen olja.


Du är fri att i din motor hälla i vilken olja du vill, jag ger bara min synpunkt på det hela iom min yrkeserfarenhet sedan 30 år.



ps, klippo tillverkar ingen egen olja

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/05/05 :  21:41:42  Show Profile Send Jazz a Private Message
lite ot: om man testar att köra helt utan olja kanske man(jag) får en anledning att köpa en gräsklippare i stället för det skräpet jag köpte -02

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/05/05 :  21:43:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
om man testar att köra helt utan olja kanske man(jag) får en anledning att köpa en gräsklippare i stället för det skräpet jag köpte -02


Förmodligen

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/05 :  22:19:31  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
ps, klippo tillverkar ingen egen olja

Jag vet, men de skickar med sådan i egen förpackning, eller gjorde åtminstone för några år sedan. B&S har också egna förpackningar men de lär ju knappast tillverka egen olja heller. Dumt att säga Castrol GTX (jag inser att det inte är sådan olja i) om det är olja som det står Klippo eller B&S på förpackningen som avses, eller hur?
quote:
lite ot: om man testar att köra helt utan olja kanske man(jag) får en anledning att köpa en gräsklippare i stället för det skräpet jag köpte -02

Inte om du hinkar i lite, vad hette det där som TV-shop eller vem det var sålde, DuraLube? Man skulle ju kunna fortsätta köra även om man tappat ut oljan...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/05/06 :  12:14:59  Show Profile Send mace a Private Message
Jag vill bygga om gräsklipparen föe E85 drift OM!!! vi köper hus

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/05/06 :  12:43:16  Show Profile Send svejk a Private Message
Minns klipparen på motorgåren jag hängde på som tonåring. Den vart vässad med bla Dellorto förgasare och megafon. Den varvade så den nästan vart en Flymo! och lät som fan.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/06 :  23:57:35  Show Profile Send Lovan a Private Message
Mace: Tack och lov att jag slipper stå och dra igång den
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/05/07 :  09:39:33  Show Profile Send mace a Private Message
Ja men jag klipper bara på sommaren

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/07 :  11:19:27  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kom just på... ska nog kolla oljan i min Briggs & Stratton...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/05/07 :  11:53:26  Show Profile Send Bogus a Private Message
På macken där jag jobbar säljer jag vanlig mineralolja (bilolja) 10w40 till alla kunder som behöver detta till sin gräsklippare. Har gjort detta i åtta år och ingen har klagat hittills. =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/05/07 :  14:30:51  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Jag vill bygga om gräsklipparen föe E85 drift OM!!! vi köper hus

www.etanol.nu

Har inte läst om gräsklippare, men troligen är det byte av nålar i förgasaren som gäller.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:18:22  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Iaf så får man brotcha upp munstycket ett par storlekar.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000