HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Amp6 och förstegs frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2007/05/05 :  01:57:53  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Hej

Jag och en kompis ska beställa förstärkare från 41hz.com och jag har en frågan om vad jag ska använda för trafo till amp6 som jag hade tänkt att beställa, om någon kunde länka till en lämplig trafo som är i klass med vad förstärkaren spelar, så skulle jag bli jätte glad.

Låter amp5 lika bra som amp6an eller vilken ska jag sattsa på om jag ska använda dem senare nämnda hornen som högtalare?

Sen så har jag en till fråga, jag skulle behöva bygga ett försteg till amp6an och andra framtida slutsteg. Jag skulle vara jätte tacksam om någon kom med förslag om kit eller kopplings scheman på ett försteg med 3-5ingångar och minst 2 pre-out utgångar. Jag har ganska snål buget och skulle gräna hamna kring 0-800kr för ett kit. Låda och annat behöver inte vara inräknat i det priset, bara själva komponeterna och kretskortet. Har en verkstad där jag kan härja näst intill fritt i, så lådan ska väll kunna tillverkas på eget bevåg.

En amp6a är den för klen för att driva dem horn ritningarna som säljs tillsamans med fostex 206e elemeten på hifikit.se. Har någon lyssnings erfarenhet av dem hornen så får dem gärana posta också, har planerat att bygga dem men undrar om ni har invändningar och rekomenderar andra högtalare ?, dem bör helst ligga inom samma prisklass isf ( 1500-2000kr). Bör jag dela hornen högt upp och låta en ringradiator ta det högsta eller spelar fostexana bra högt upp i frekvenskurvan ?

Skulle även vilja ha ett par 10-15tums subbashorn till varje fostex horn för att krossa ens inälvor vid lyssning av musik med en lite starkare karaktär från bas regristret.

// Nybörjare... men villig att sattsa vad som krävs för ett skapligt sound, förutom stora summor pengar.

www.kanngi.se

Edited by - Jonsolo89 on 2007/05/05 11:22:05

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/05/05 :  03:33:14  Show Profile Send kyan a Private Message
Jag har en 2x7V (=ca15V sekundär) på 80VA som jag har till amp6. Finns på elfa.

Har svårt att tänka mig att amp6 ska vara för klen för fostex horn. Jag kan spela så väggarna skakar med mina 90 db/1W (8 ohm) högtalare. Det låter kanske inte super hifi när man spelar så högt, men med den betydligt högre känsligheten som du antagligen får borde det inte vara några problem.

Jag kan tänka mig att du skulle tycka att naqref's fem minuters förförstärkare är av intresse.

Linnar postade just sitt folkhorn 280. Kollat på det?
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2007/05/06 :  18:03:19  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Tack så mycket, 5min försteget passar ganska bra för mig, 280 fokhornet finns i funderingarna också.

Ni får gärna höra av er och skriva vad ni tycker om fostex hornen till 206e elementen, som finns på hifikit.com är det bra högtalare fö pengarna eller ska jag sattsa på andra ?

www.kanngi.se
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2007/05/06 :  22:57:24  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message

Finns det någon som har färdig etsade kort till Nagref's 5min design preamp att sälja isf så får ni gärna höra av er.

// Jon

www.kanngi.se
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/05/06 :  23:13:21  Show Profile Send kyan a Private Message
Bara en tanke, du har inte funderat på att ha ett passivt försteg till din amp6?

Jag kör med min amp6 direkt i datorn och det är inga problem att styra ut förstärkren till klippning. Jag har inte provat med någon form av buffert innan förstärkren, kan ju finns fördelar med det också.
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2007/05/07 :  09:01:03  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Jag fundera på att införskaffa en Lp spelare så jag skulle behöva en volympot och det sitter ingen sådan på amp6 va ?

Jag är ju välldigt mycket nybörjare men jag fundera också över om hur mycket krångligare det är att öka antalet ingångar och utgångar på Nagref's preamp ? Kanske 3-4 inputs och 3 outputs.

//Jon

www.kanngi.se
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/05/07 :  14:57:16  Show Profile Send Swirve a Private Message
Antalet ingångar i n5md är ju inga problem. Är bara att ha en switch med fler. jag kör på 4 ingångar. Har för ett tag sen gjort ett pcb i eagle-cad och skulle kunna etsa ihop det. Är dock osäker på om det är 100% rätt, men skulle du kunna verifiera det skulle jag kunna etsa ett!
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:39:54  Show Profile Send kyan a Private Message
Ett passivt försteg består i sin enklaste form av en pot. Sen kan du ju lägga till ingångar, så många du vill beroende på vilken brytare du väljer. Ska du spela vinyl är det en riia förstärkare du vill ha. Det räcker inte med en linjär förstärkare.
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2007/05/07 :  22:43:43  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Ja det skulle vara super bra. Men det pcb som du har cadat hur många utgångar har det ? eller det kanske man kan fixa till ändå bara man har grund layouten, läste på tråden på faktist om preampen och där stog det att det bara var att lägga till ett motsånda per utgång ?

Men om du har möjlighet att etsa 2 kort så vore det jätte bra, har du pcb för nätdelen också? i isf etsa 2 sådana också.
Hur mycket kostar isf det ?

Jo jag vet att det krävs ett riia också men det ska troligtvis byggas ett sådant också.

www.kanngi.se
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/05/09 :  09:56:08  Show Profile Send Swirve a Private Message
Tar det på PM istället

Edited by - Swirve on 2007/05/09 15:58:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000