HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilka bredbandare till boombox? (Var: deln.filter)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/04/17 :  13:38:12  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Jag har planer på att bygga en liten bärbar boombox till sommarens utflykter. Jag tänkte använda mig av Tangbands små W3-871S eller HiVi B3N, då de är mer sandsäkra. Kompletterar sedan med någon bas+slavbas, antagligen från Peerless då de har riktigt små alternativ som kryper långt ner.

Jag hade tänkt driva hela kalaset med ett litet bilslutsteg, alternativt någon klass D-historia från www.41hz.com. Förstärkningen kommer antagligen ta kraft från någon blyack.
Jag vill dela hela systemet aktivt för att slippa passiva lösningar som stjäl kraft från batterierna, väger en del och dessutom tar en del plats. Min tanke är nämligen att dela ganska lågt då basen antagligen inte kommer sitta i samma riktning som de andra elementen.

Så nu efterlyser jag ett aktivt filter! Gärna ett som har följande kvaliteér:
- Hyfsat brant delning, helst 18dB/oktav eller mer.
- Inställbart subsonic-filtrering för att kunna skära av onödiga låga frekvenser som ändå inte kommer höras utomhus.
- Ska helst kunna drivas på 12V
- Litet
- Billigt
- Begagnat, nytt eller DIY spelar ingen roll.
- Om DIY ska det helst bara bestå av hålmonterade komponenter.

Som ni säkert inser prioriteras inte de rent ljudliga (som mikrodynamik och upplösning) aspekterna, men jag vill självklart inte att det ska rinna gröt från konerna.

Jag har hittat ett alternativ från Audio Control, 2XS, som verkar uppfylla alla de här kraven. Var det finns i Sverige däremot vet jag inte.

Vad säger ni, är min önskan helt omöjlig att uppfylla om man ändå ska försöka hålla sig till en låg budget?

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2007/05/06 23:11:46

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/17 :  14:27:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
bilstereofilter...och slutsteg, kanske integrerat...ska det ändå köras på 12V såå...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/17 :  14:28:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Driv det med en dator så kan du utnyttja LSPCad's funktion!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2007/04/17 :  14:33:23  Show Profile Send menace a Private Message
Har för mig att biltema har billiga aktiva filter för bilstereobruk, tror det var 12dB/oktav och självklart drivs de på enkel matning, tror du får leta på bilstereomarknaden om du ska hitta något filter med enkel matning.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/17 :  14:58:49  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror du har blivit lurad om du tror att en 6" eller dylikt ska klara av att spela under 20Hz(subsonic) . Ett högpassfilter runt 50Hz blir nog rätt lagomt om du ska det utomhus. Under det kommer det inte att höras pga den stora volymen av "rummet".
Biltemas filter lägger jag min röst på.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/04/17 :  15:40:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Skulle ta o välja ett roligare element än Tb871..
Visst är det en jättetrevligt litet element men det är inget under av ljudvolym. Relativt dålig verkningsgrad o liten x-max gör att man snabbt bottnar det.
Skulle nog försöka hitta en lämplig 4-5" bredbandselement men lite bättre verkningsgrad o slaglängd..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/04/17 :  18:23:46  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Oj här var det svar!
Ett bilfilter får det bli, nu gäller det bara att hitta ett passande... Om jag klickar på delningsfilter på biltemas sida kommer jag bara till en tom lista. Vilka fler ställen i Sverige säljer billiga delningsfilter?
Räcker verkligen 12dB/oktav förresten?

EngelholmAudio: Att bygga in en dator i boomboxen vore ju coolt, men jag tror det ligger lite utanför nuvarande satta ramar...

Lovan: Jo det är ett högpassfilter jag tänker på såklart, hade tänkt skära av vid 55Hz eller så.
Om jag inte hittar något med inbyggt högpass, kan man sätta någon passiv lösning redan vid RCA-ingångarna? Det lär väl inte krävas några jättekomponenter vid sådana låga spänningar?

Tobbe L: Det låter som en bra idé. HiVi-elementet jag nämnde har ett xmax på 3mm tror jag, det borde väl fungera?
Vad finns det för billiga 4-5" element som går "hela vägen" upp?

Jag kanske borde sätta ett pristak? 2000kr för all elektronik och element tror jag blir en lagom gräns.


/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/17 :  18:32:14  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det går att sätta en kondensator framför delningsfiltret eller förstärkaren men för att beräkna värdet så behöver vi veta ingångsimpedansen.

Filtret kan finnas på mds eller bilradiolagret. Antagligen dyrare dock...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/17 :  18:48:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tanken med dator vore ju isf att den samtidigt kan agera signalkälla.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/04/17 :  23:01:50  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Kan man köra AMP 9 från 41hz.com via ett 12V batteri? Den petar ju ur sig 4x60W och är bara 50x160x30mm stor. Dessutom lär ju effektiviteten vara grymt mycket bättre än ett klass AB-steg avsett för bil..?
En klar nackdel är ju att det är en del ytmonterade komponenter. Någon som vill ställa upp och löda för nån hundring?




/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2007/04/17 23:02:18
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2007/04/17 :  23:24:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,den verkar ju gå att köra på 12v,men då får du ju mindre effekt,väldigt dåligt med info där tycker jag.
Ska du 4 kanaler?Annars finns ju Amp3.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/18 :  00:16:08  Show Profile Send Lovan a Private Message
Amp9 funkar bra att köra från 12V. Tyvärr så är man begränsad i maxspänning man kan få ut. Funkar bra om man har lågimpedans då den den är väldigt stark. Behöver du hjälp med byggandet så har jag redan lött ihop två stycken sånna. Lite pill med kondensatorerna som sitter i samma pinhål som chipet. Får trimma in längden och så men själva lödandet är inte så svårt.
De ytmonterade komponenterna klarar du utan problem då det bara är dioder. Dom stora kondensatorerna vill dock ha lite värme likaså likriktarbryggan om du vill ha den.
Fyra kanaler passar bra om du ska köra aktiv delning
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/04/18 :  22:26:14  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Jag tror jag spikar Amp9! Även om den antagligen bara ger 4x30W i min applikation så ska det nog räcka till ändå. Har jag förstått det rätt, går det att brygga två av kanalerna för att driva basen?
Jag får leja någon att löda - har inte lyckats med någon av de tre tidigare lödingreppen där det fanns ytmonterade komponenter.

Jag har kikat lite på begagnade bilslutsteg och de jag hittat som verkar någosånär bra (och billiga) väger ju uppemot 4-5kg! Helt oacceptabelt, slutresultatet kommer ju hamna på uppemot 15kg isf. Dessutom lär de dra slut på batterierna ganska fort...

Angående elementval har jag kikat lite på Peerless till baslösningen. Bland annat SDS-830856, en 3,5-tummare som tillsammans med två slavbasar går ner mot 50Hz i en 3L-låda.
Problemet är att det blir en himla massa element, för jag antar att man behöver två om det ska bli lite nivå.
Nedan är Peerless simulerade förslag:



Det andra alternativet är SDS-830887
, en 5,25-tummare som tillsammans med två slavbasar också sträcker sig ner mot 50Hz. Lådan blir dock större så här får jag nog nöja mig med en bas. Peerless simulering ser ut såhär:



Ser det inte lite basfattigt ut?


Vad tycker ni? Två 3,5" eller en 5,25"?

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/19 :  09:53:13  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag skulle nog valt den senare. Det är annorlunda skala på axlarna också...
Vart finns du?
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/04/19 :  15:19:53  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Lovan: Jag litar på dig. Det blir nog dessutom det billigaste alternativet. Det är ju bara att ändra i EQn på mp3-spelaren om basen blir för klen... Jag finns på Kungsholmen i Stockholm. Hoppas det inte var ett förtäckt hot om att hjälpa till!

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/19 :  17:03:48  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du har fram till nästa helg på dig att fixa grejerna om du vill ha lödhjälp
Jag finns i Kista.
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/04/19 :  18:23:43  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Sweet! En Amp9a är nu betald och borde skickas till mig imorrn! Ljudia har baselementen, blir runt 800kr totalt för dom.
Jag tror inte budgeten ens kommer skjuta 1000kr över den satta gränsen, nice!

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2007/04/19 :  20:12:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Även om den antagligen bara ger 4x30W i min applikation

Ahh optimist..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/04/19 :  21:30:46  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
quote:
Ahh optimist..



Om vi bara gör en kort jämförelse mot JVC-värstingen RV-NB20:


Den här vet jag låter både starkt och kraftfullt, däremot är det väl si och så med ljudkvaliteten när man drar på lite.
När man sedan läser specifikationerna kan man läsa:

Uteffekt
  • Max. (bredband) 2 x 10 W
  • Max. (superbas) 2 x 20 W
  • Vid 10 % THD (bredband) 2 x 5 W
  • Vid 10 % THD (superbas) 2 x 15 W

5W vid 10% THD! Hur kasst som helst ju!
Ändå tyckte jag den lät okej...



/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2007/04/19 21:31:13
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/04/26 :  17:52:54  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Det kom ett paket...



Hyfsat inslaget i alla fall.




I det låg en påse med massa komponenter.




Och ett kretskort!
Här i en en storleksjämförelse mot en av de bättre skivorna i min samling.

Det är alltså en AMP9a och det är tur att jag kommer få hjälp med lödningen för det här skulle jag aldrig klarat själv...

Jag var inne på Ljudia idag och beställde en extra slavbas då de bara hade en på lager, de räknade med att få in den till nästa fredag.

Nu återstår frågan om bredbandarna jag ska använda, jag är inne HiVis B3N och om ingen protesterar där blir det en beställning strax från Hifidistribution.
Enda kraven jag egentligen har är att de inte får överstiga 5" i storlek och inte kosta mer än 800kr/paret.
Förslag/protester/idéer mottages tacksamt!

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2007/04/26 18:00:34
Go to Top of Page

epifant
Starting Member

26 Posts

Posted - 2007/04/27 :  02:16:54  Show Profile Send epifant a Private Message
Et par Aurasound NS3 og et par Aurasound NT1!



380 SEK pluss frakt og moms
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/04/30 :  16:43:57  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
De där ser intressanta ut, går de att köpa inom Skandinavien? Jag skulle nog bara använda bredbandaren. En stor nackdel är ju känsligheten som verkar riktigt kass, runt 80dB/2,83V.

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/05/06 :  23:11:16  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Det rullar sakteliga framåt...


En Peerless SDS-830887 med två slavbasar! Ser riktigt fina ut allihop.
Jag ska sätta ihop en testlåda i veckan för att se vad man kan räkna med.
Basen såg lite otränad ut så den sattes på inspelning:


/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/05/07 :  12:14:26  Show Profile Send linnar a Private Message

Hallå eller, man nästan ser basljudet....

Tittar ma en stund på den "hoppande" basen
börjar man ana ett basljud där man sitter, placebo...
Inte konstigt att en del hör ett bättre ljud när
ex.vis kablarna är görsnygga...


Edited by - linnar on 2007/05/07 12:17:12
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/05/09 :  16:45:11  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Leksakerna bara rullar in!


Större bild.


Det här är en Audio Control 24XS. Ett Linkwitz-Riley-baserat delningsfilter avsett primärt för bilinstallationer. Delningen sker med 24dB/oktav och ställs in med hjälp av programmerbara kretsar. Det går även att ställa in delningen med hjälp av motstånd som då löds fast direkt i socketen. Filtret har även en subsonic-funktion som även den kan ställas in på en frekvens som passar ens behov. Delningen där ligger på 18dB/oktav.
Det har även en funktion som företaget kallar Speaker Wave Alignment Technology:

quote:
The Speaker Wave Alignment control takes
care of one of the most annoying (and hardest to fix) problems
with a turn of a knob: sound cancellation between speakers at the
crossover point. By allowing you to move the cancellations away
from the listener, the frequency response is smoothed out without
wasting a huge amount of the system's power trying to fill an
acoustical black hole.

För mig låter det som att den kontrollerar fasen på något sätt, jag tror inte det kommer behövas för mig men att ha möjligheten är alltid trevligt.

Fler tekniska specifikationer?
Frequency response .......................................................... 10-20 kHz ±1dB
Total harmonic distortion ............................................................... 0.007%
Signal to Noise ratio ......................................................................... 120dB
Maximum output level ................................................................. 9.5 Vrms
Crossover Slope ...................................................................... 24dB/Octave
Crossover type ......................................................... 2 Way Linkwitz-Riley
Programmable Crossover frequency ... Shipped @ 90 Hz (Programmable)
PFM filter slope ..................................................................... 18dB/Octave
PFM filter frequency ............................ Shipped @ 33Hz (Programmable)
Power supply .......................... Optically isolated PWM DC/DC converter
Power draw ...................................................................................... 250mA
Recommended fuse rating ................................................................ 1 Amp
Size ............................................................................ 1.2"h x 8"w x 5.7" d
Weight ................................................................................................... 3lbs
Balanced in ............................................................................................ Yes
Output ground isolation jumpers .......................................................... Yes
Country of origin ................................................................................. USA



Större bild.


Mitt ex är inställt på 150Hz för den vanliga delningen och 33Hz för subsonic.
150Hz lär väl vara ganska lagom men 33Hz är lite lågt och ska väl tas upp till åtminstone 50Hz.



/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2007/05/09 16:50:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000