HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 *edit*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/05/03 :  11:02:25  Show Profile Send Jazz a Private Message
*edit*
Då tråden inte längre handlar om det jag frågade om + att stämningen blivit smått otrevlig drar så jag tillbaka min fråga!!!

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts

Edited by - Jazz on 2007/05/08 18:19:36

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/05/03 :  13:10:16  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Fixar du till dom redigt bra,med hela paketet så kan man nog få 4-5000...
Annars är en femhundring ett lagom botten pris,om dom är i bra skick.

Finns säkert nån som e Carlsson-dåre och kan hjälpa dig med element osv. =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/05/03 :  14:20:05  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Min högst personliga åsikt är att ett par OA5 med hela orginalelement aldrig är värda mer än runt 5-600kr då det är det som bredbandselementen brukar vara värderade till. Då det finns så många OA5 i omlopp fortfarande är de att betrakta som reservdelshögtalare.
Dessutom är elementen såhär 35 år efter tillverkningen lite utdaterade och de som finns kvar är slitna och nedhängda.

Med ct62-diskanter, renoverade filter, tipptopp bredbandare och kabinett i mintskick så kanske 2000-2500 kr kan vara befogat, men inte mer.
Och återigen ser jag personligen ett sådant par som elementdonator till renovering av den klart bättre OA14 eller kanske renovering av någon av de större 70talarna.

Däremot så gör sig ett par gamla OA5lådor sig jäkligt snygga som blomlådor när man tar av toppen på dem...


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/05/03 :  21:18:12  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tux skrev:
quote:
Däremot så gör sig ett par gamla OA5lådor sig jäkligt snygga som blomlådor när man tar av toppen på dem...


Hade du satt en lite smiley efter det så hade det varit ok.
Men att vara så nervärderande är rent av elakt

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/05/04 :  19:18:07  Show Profile Send time a Private Message
Hmm, de kan nog ge många moderna högtalare en match, har hört dem jämföras med en Linnburk för 15k och det var inte kul... för Linn
Många skrattar åt gamla högtalare men man ska nog vara försiktig med det till de står hemma och spelar

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/05/04 :  21:22:17  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
quote:

Hade du satt en lite smiley efter det så hade det varit ok.
Men att vara så nervärderande är rent av elakt


Om man är införstådd med betydelsen av "..." kanske man får din reaktion.

Jag är däremot helt seriös på att ett par OA5 lådor som inte längre är dugliga som högtalare då elementen gått bort helt klart skall användas som blomsterlådor av mig i framtiden.

Hellre det än att slänga dem på tippen som ack så många par råkat ut för, eller majbrasor etc.

Sen att de gör fån av linnhögtalare är inte förvånande för mig, men det har även en del med hur insnöad carlssonit man är.

OA5 var en utmärkt högtalare i slutet av 60talet eller början av 70talet, men idag är de tämligen daterade.

Herr Carlsson själv lämnade dem bakom sig genom 70talarna och sen ytterligare en gång genom 80talarna.

Sen är jag dessutom personligen ytterligt trött på att så många tror att allt som heter Carlsson går att pressa hutlösa pengar ur bara för att de heter Carlsson eller kan associeras med Carlsson.
OA58.2 finns/fanns att tillgå för 6500kr, det är mot den kostnaden man får gämföra och värdera de äldre Carlssonhögtalarna ända fram tills dess att man plockar fram nostalgin och eller "skall bara ha till varje pris".
Jag är dock inte bättre kålsupare än så att jag själv betalt hutlösa stålar för ett par OA51-lådor med risiga element i bara för att jag skulle ha ett par.

Jag anser mig också ha kunskap nog att uttala mig om de flesta carlssonhögtalare i egenskap av att ha hört i princip alla utom OA6 och 3vägaren, dessutom under ordnade former.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/05/04 :  21:46:05  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Mja, OA-116 och OA-2212 är de facto trevägare, och de har Tux lyssnat på. Iaf den sistnämnda.

/Messerschmittens anm.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/05/08 :  13:17:55  Show Profile Send time a Private Message
Tux, du kallar mig väl inte för inbiten Carlsonit ? för i så fall tar jag illa upp.
Att anta en stöddig attityd och tycka allt gammalt är skit kan man göra men många med mig håller inte med.
Det finns MÅNGA högtalare som skulle passa bättre i alternativa användningsområden än OA-5 som dessutom är dyrare så allt är relativt. Priset avgörs förståss av efterfrågan ?

OK, de mäter inte så bra kanske men att kalla dem blomlådor är att ta i.
Jag har ägt ett par OA-6 och äger ett par Kolboxar för skojs skull men spelar på andra mer dynamiska grejor.
Vad har du själv för ultimata grejor ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:57:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tycker inte Tux antagit en särskillt stöddig attityd.


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/08 :  23:38:46  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Tycker inte Tux antagit en särskillt stöddig attityd.

Det är väl tillräckligt illa att trådskaparen har valt att lämna tråden pga DETTA! eller hur. Mycket illa skulle jag vilja säga.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/08 :  23:41:41  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ja, kanske det var andras reaktioner som upprörde?

Nu såg jag inte trådskaparens inlägg, men det kanske du gjorde?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/08 :  23:54:52  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja, inte har den varit vänskaplig precis.
Minns inte riktigt vad Jazz frågade om då jag bara läste det som hastigast, men det var något kring Carlsson som det ser ut (tror jag)
Men jag uppmanar Jazz att starta en ny tråd om du fortfarande har frågor som du inte fick svar på och påpek då att du inte vill ha några bråk i den också, så går det nog bra
Godnatt på er!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/08 23:57:05
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/05/09 :  10:04:40  Show Profile Send time a Private Message
Ursäkta mig, det var inte meningen att det skulle ta den här vändingen, jag överreagerade och vi är ju faktiskt inte på Faktiskt.
Sorry

Lämnat forumet
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/09 :  12:40:42  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Vad tusan har ett annat forum med din eventuella överreaktion att göra?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/09 :  12:52:32  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Konstatera att tydligen blev det här inte bra och gå vidare istället för att börja tjafsa.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:07:08  Show Profile Send time a Private Message
Kaffekoppen, du har PM

Lämnat forumet
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/09 :  14:38:10  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det är lugnt Time, det har du med :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000