HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på fronthögtalare för Vinylspelning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/02 :  16:45:32  Show Profile Send PeterE a Private Message
Har tänkt fixa om lite hemma så att min Nad 3400 ska få stå för vinyl ljudet nu.
Så recivern jag har ska få hantera enbart Hemmabio & cd.
Då vill jag ha lite tips på bra fronthögtalare som låter bra vid uppspelning av analogt ljud.
Dom flesta golvhögtalare kräver oftast subwoofer & är konstruerade för att spela bra till ex film & cd.
Tänkte därför kolla upp lite högtalare som låter bra då man lirar vinyl.
Efterssom att jag för tillfället studerar så vill jag gärna ligga under 10,000kr paret & begagnat går också bra.
Undrar om det är någon som har förslag på vad man bör kolla på.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/02 :  17:28:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Då vill jag ha lite tips på bra fronthögtalare som låter bra vid uppspelning av analogt ljud.
Dom flesta golvhögtalare kräver oftast subwoofer & är konstruerade för att spela bra till ex film & cd.
Tänkte därför kolla upp lite högtalare som låter bra då man lirar vinyl.

Förstår jag dig rätt så vill du ha nått som gräver långt ner i frekvens ?
Kör man 5.1 så är sub nästan ett krav oberoende på vilka fontar man kör med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/05/02 17:29:57
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/02 :  18:18:59  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=30785

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:15:26  Show Profile Send PeterE a Private Message
Hemmabio högtalare har jag redan så det jag är ute efter är ett par renodlade hifi lådor som inte behöver kompleteras med sub.
För tillfället så kör jag skivspelaren via recivern & med mina hemmabio frontar så får jag inte ut så pass mycket kraft då jag kör analogt ljud.
jag har en 2 kanalig förstärkare som jag har gjort iordning för att koppla skivspelaren som jag nu behöver högtalare till så att jag får ut mer ur min skivspelare än då jag körde med hemmabio frontar.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:38:53  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Precis som förslaget jag la alltså ;)

Vi säger så här, blir du inte nöjd så köper jag dem av dig! Du får några månader på dig att fundera. Jag betalar 10 papp för dem efter den tiden om du inte
är nöjd. Om det blir en bra affär eller inte för dig beror alltså på vad du lyckas köpa dem för.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:56:32  Show Profile Send PeterE a Private Message
Kaffekoppen det ser bra ut men det verkar nästan som om det är bygge på gång om man köper från den där annonsen & det vet jag inte riktigt om jag har tid med.
Sen så är väl den där biten med elen lite väl svår om man ska bygga ett par frontar med diskant & allt så att man måste beräkna delningsfilter.

Arnars var det en god ide.
Fick tips om ett par PMC GB1
Men det vore ju kul om man har möjlighet att provlyssna på ett par i umeå området innan man bestämmer sig & jag hittar ingen info om vilka som är återförsäljare.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/05/02 :  20:02:30  Show Profile Send Tomas a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=30002

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3678

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3777

Skulle trivas utmärkt med lite vinyl!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2007/05/02 20:04:20
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/02 :  20:02:34  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
jag hittar ingen info om vilka som är återförsäljare.


Golden Age Music är importör. http://www.goldenagemusic.com/

Återförsäljare finns det fast i princip inga som har demoprodukter sen GAM började sälja direkt till slutkund.

Edited by - forken on 2007/05/02 20:03:51
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/05/02 :  20:02:35  Show Profile Send kris69 a Private Message
Tycker att kaffekoppens förslag låter oemotståndligt. Tror dessutom inte att du kommer att behöva nyttja det då jag tror att det där handlar om riktigt fina burkar. Bara elementkostnaden ligger på 10 papp dvs samma som önskat pris. Betänk att du normalt kanske får element för ca 5-10% av totalpriset. Listpriset skulle alltså sannolikt ligga på en bra bit över fel sida av 100000.

Ett roligt förslag där du kommer att vara vinnare oavsett senare beslut.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/02 :  20:05:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är inget bygge som du måste sätta ihop. Allt är färdigt att koppla in,


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/02 :  20:26:05  Show Profile Send FBK a Private Message
Och sålda.(har kollat)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/02 20:27:24
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/02 :  20:29:05  Show Profile Send PeterE a Private Message
Såg att Pmc gb1 finns här också http://www.daredaudio.se/
Butiken ligger i strängnäs & där brukar jag vara ibland så jag får se om jag tar mig en tur dit till sommaren för att provlyssna lite godis.

Men kaffekoppen visade en länk till ett par morellosar som jag inte hittar så mycket information om.
nypris för alla element är ca 12000:- och 2s filter ca 3000:- plus låddor

bud runt 10k ink lådda accepteras

Misstänkte först att man får en låda med filter & element samt färdiga lådor men det kanske bara är jag som rört till det.

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/02 :  21:14:24  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Kanske aningen flummig annons. Zalves bild på dem var bättre.

Synd att de han försvinna :(

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/05/02 :  21:34:24  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Ja de där Morellosarna ska vara riktigt bra, är de inte bestyckade med INO-element?

Draken byggde ett par, och han var grymt nöjd.

Åter till ämnet, tror inte att det finns högtalare som är bättre eller sämre vad det gäller att förmedla analogljud, det gäller att ha en kedja fån början till slut som du trivs med.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/05/02 :  21:42:29  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Håller med Per. Tycker inte det finns analoga högtalare.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/02 :  22:03:25  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag tycker detsamma. Högtalare förmedlar ju bara det som de får i signalväg och skiter i varifrån det kommer ;)

P-G,

I just den versionen är det SS9700-SS8545+2xINO 8". I den senaste versionen är visst SS8545 utbytt mot INO B67 (6,7")

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/05/02 22:04:21
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/02 :  22:25:39  Show Profile Send FBK a Private Message
Tror att de där morello burkarna hade passa min "smak" ganska bra, men inte i mitt rum då jag har lite problem med basåtergivningen som måste fixas någon gång förhopningsvis.
Men nog om detta nu, utan jag föreslår att du lyssnar runt lite för att kolla av vad dina öron säger dig angående tänkta högtalare som tex PMC som kan vara något då de går djupt i basen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2007/05/03 :  11:03:37  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Jag har inga konkreta tips men om man spelar vinyl och gillar djup bas så kan en (mono)sub vara en bra ide. Det förekommer en del lågfrekvent skräp när man spelar vinyl som kan få basarna att fladdra om man har basreflexlådor. En lösning är ju ett högpassfilter. En bättre lösning är en sub, det mesta skräpet är i motfas medan musiksignalen är i mono under ett par hundra hertz. Man kan alltså få djup bas utan skräp med monobas.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/03 :  12:01:13  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det där inlägget stämmer inte med min uppfattning.

Det man däremot kan göra är att ha ett subsonicfilter för att filtrera bort oehörbart lågfrekvent under kanske 15hz.
Basmodulers påverkan är egalt om de är basreflex eller sluten låda, det handlar mer om hur de är avstämda.

Det är ALLTID bättre med fler basmoduler än en.
Stereoinformation finns från iallafall 100hz och uppåt.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/03 :  13:48:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Äger ett par GB1 själv och är mycket nöjd. De är extremt neutrala och transparenta, så det som kommer in är det som kommer ut. Det varierar väldigt kraftigt på vad du driver dem med. De är relativt lättdrivna, men har du skit in blir det skit ut tyvärr, som i många andra fall.

Det roliga med dem är att de är vansinnigt snabba i ljudet, har sjukt bra dynamik och ett ljud som känns väldigt ofärgat och nära nog frikopplat från högtalaren. Stoooor ljudbild och bra, rapp och torr bas som går väldigt djupt.

Använder själv en REL Stampede till de allra lägsta tonerna, från 50 hz och neråt utan någon aktiv delning på frontarna och det fungerar mycket bra.

Finns i Norrköping, så kommer du söderut framöver är det bara att PM:a för en provlyssning!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2007/05/03 :  14:10:08  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Skivgravering är inget som jag är expert på men jag vet att det kan krävas en hel del anpassningar för att få en master till att låta bra på vinyl. Starka bassignaler som inte är i fas mellan kanalerna kan få pickupen att hoppa ur spåret, detta är ju inget man vill ha och så vitt jag vet så löstes detta problem nästan alltid genom att monokoppla basen. Det finns säkert exempel på audiofilproduktioner där man lyckats få lite grann stereo också under 100 hz, puristinspelningar med en stereomikrofon tex bör ju bara ge amplitudskillnader mellan kanalerna i basen och borde kanske gå att gravera rakt av, åtminstone ibland.

Det ändrar inte det faktum att monokopplade subar (1,2 eller 23 st) är en bra ide för vinylavspelning.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/03 :  16:15:43  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag kommer att provlyssna en hel del på olika märken så att jag ser vad för typ av högtalare som faller mig i smaken när det gäller ljudkaraktär.
Får jag för lite bas så har jag en hemmabyggd 15tums baslåda ståendes men jag tycker att jag ska nog klara mig med ett par frontar.
Sen kan jag ju alltid kolla runt lite mer på nätet för att se vad som faller mig i smaken bara för att det är dyra grejer betyder inte det alltid att dom låter bättre.

Då jag provlyssnar i dom lokala butikerna visst är det lika bra att jag tar med mig min egen förstärkare? så att man vet om högtalarna matchar förstärkaren.

Edited by - PeterE on 2007/05/03 16:38:35
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/03 :  17:42:20  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Då jag provlyssnar i dom lokala butikerna visst är det lika bra att jag tar med mig min egen förstärkare? så att man vet om högtalarna matchar förstärkaren
Har du den möjlighten dvs oftast bil, så är det ju bara bra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/03 :  19:39:20  Show Profile Send PeterE a Private Message
Mmm tar isåfall med mig både skivspelare & förstärkare.
Tänkte bara på att vissa butiker brukar bli sura ibland om man tar med sina egna grejer.
Vet att det var någon butik som vart lite purken nån gång då jag ville låna hem en baslåda för provlyssning.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/03 :  22:45:13  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Du får så mycket mer för pengarna om du köper begagnat.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/04 :  18:27:44  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jo men man måste ju provlyssna på grejerna i en butik sen kan man ju köpa högtalarna som man lyssnat på i butiken begagnade.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000