Author |
Topic |
asterix
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 14:09:07
|
En bekant till mig beställde en Krell kav 300 samt en sonus faber gravis för några månader sedan av apparat.nu
Beställningen gick på närmare 60 000:- och apparat ville ha förskottsbetalning med 6000:-. Den sattes in på deras konto i slutet av september.
Sedan fick kompisen helt oförutsedda svårigheter och var tvungen att avbeställa alltihop. Apparat vill nu inte vad det verkar som betala tillbaka handpenningen även fast det står så på deras site att man alltid kan ångra och få igen alla pengar.
Vill inte utmåla apparat för att vara skurkar men behöver hjälp.
Hur gör man ?
Är det någon mer som haft erfarenheter från detta bolag? |
Edited by - asterix on 2002/11/30 16:21:19 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 15:13:07
|
vänd er till konsumentverket å se i konumentlagen
samt se om det inte stod når finstilt i överenskommelsen som ev borde ha funnits.. |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 15:16:43
|
nytt företag? möbler nu... www.apparat.nu |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
|
macke
Member
161 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 15:19:59
|
.se ska det väl vara... www.apparat.se
Edit: Robin han före |
Edited by - macke on 2002/11/30 15:20:45 |
|
|
asterix
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 16:22:49
|
Tack, .se skall det vara såklart. Är det någon som handlat där eller består dom bara av en massa reklam på nätet? |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 16:57:21
|
Om man läser det som står på sajten luktar det skojarfirma lång väg... Ni får gärna bevisa att jag har fel, men JAG skulle inte vilja försöka att få några garantiåtgärder eller andra problem fixade av dom..
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 17:26:42
|
Jag skulle inte heller våga handla där. Ser att de har JM Lab på sin sida och jag vet att de inte är auktoriserade återförsäljare.
JM Lab har en discliamer på sin hemsida där de tar avstånd från alla nätbutiker. Vara som är köpt på en nätbutik ansvarar inte JM Lab för. Kan tänka mig att det är så även med Sonus Faber och Krell då det är kvalitetsprodukter och dessa firmor är måna om att de skall behandlas av kunnig personal som kan hjälpa konsumenten till ett tillfredställande resultat, prova, känna osv.
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 17:36:46
|
De som står bakom apparat.se hade tidigare bluemarx.se. Jag tror inte att de är oseriösa, men de har långa leveranstider.
Be kompisen ringa till dom. |
Hifi är ingen smak |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 17:43:01
|
quote: De som står bakom apparat.se hade tidigare bluemarx.se
Då skulle jag ABSOLUT inte handla därifrån. Om dom konkar undertiden som du väntar på dina varor som du har lagt handpenning på får du nog inte tillbaka dina dolares.... |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 19:28:51
|
Jag föreslår att vi avvaktar och att asterix återkommer med en rapport. Man kan ju lätt bli lite syrak om en vara man kanske har köpt till listpris plötsligt blir 55000kr billigare..., men produkten blir ju inte sämre för det... |
|
|
AA
Member
131 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 02:10:54
|
Jag har handlat av Apparat och det funkade kanon. Levererat till dörren och "Cash on Delivery" vilket gör att du ser vad du betalar för. Jag köpte för 40kkr och behövde inte betala något i förskott. /AA |
Genväg till välljud? - Köp en Ducati! |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 10:57:24
|
quote: Originally posted by Timbre
Jag föreslår att vi avvaktar och att asterix återkommer med en rapport.
Nu är han ju inte den första som handlat där... Det finns lite att läsa om apparat på minhembio.com. |
Hifi är ingen smak |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 22:29:49
|
Från deras hemsida:
Ångerrätt: Du som konsument har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från leverans. Du får då undersöka produkten men inte använda den. Skulle produkten på grund av ditt förfarande som kund inte längre vara i nyskick förverkas din ångerrätt. Detta inkluderar även att produkten måste returneras i originalförpackning.
Fraktkostnad för retur betalas av kunden. Har kunden betalat för produkten så betalas dessa pengar tillbaka av Apparat senast inom 30 dagar från returdatumet.
Verkar vara solkart, förskottspengarna tillbaka om grejorna inte ens är uthämtade. Eventuella kostnader för frakt kan man kanske åka på men 6 tusen?????? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 22:52:10
|
Vanlig svensk konsumenträtt som inte går att avtala bort så det är vattentätt för din kompis. |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 02:55:40
|
Finns ju faktiskt en anledning till varför tillverkare tar avstånd från dessa nätbutiker. De håller ständigt lägre priser än vad tillverkarnas lilla "kartellbildning" har bestämt... Var istället glad för att det finns nån som faktiskt försöker pressa priserna till max. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 08:05:53
|
Ja, de är ju så måna om oss |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 10:44:44
|
quote: Originally posted by sladd
Ja, de är ju så måna om oss
Det var inte så jag menade... Mer att konkurrens är något som faktiskt kommer konsumenten till gagn oavsett VAR man handlar eftersom det drar ner de genomsnittliga marknadspriserna. |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 10:49:38
|
Snälla jos, priset är väl långt ifrån allt när man handlar hifi...??? HUR skall du kunna låna hem och provlyssna prylar om vi bara har internethandlare kvar??? |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 10:56:42
|
Men men men.... Det finns inga belägg för att internethandlare skulle konkurrera ut vanliga butiker helt och hållet. |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 10:58:41
|
quote: Originally posted by Pjotre
Snälla jos, priset är väl långt ifrån allt när man handlar hifi...??? HUR skall du kunna låna hem och provlyssna prylar om vi bara har internethandlare kvar???
Men du måste hålla med om att det inte skadar med lite konkurrens. Idag så tar ju många "seriösa" HiFihandlare som tar påtokförmycket betalt ??
Sen tror jag nog att dom stora försäljarna som tex Ultimate, reference osv osv säljer en stor del igenom nätet =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
Edited by - n00b on 2002/12/02 11:03:18 |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 10:59:01
|
Både rätt och fel. Fri konkurrens är en bra sak. Vad många inte ser är att villkoren inte är lika. Lägst pris vinner är en formula som aldrig lett till något bra. Exemplen på det är många.
Här letar man förmodligen efter handlare som behöver pengar snabbt, köper där det finns något restpar för tillfället, riggar en "butik" som skall se ut som om det finns prylar i lager...
Tillverkare och generalagenter (och butiker!)är inte så glada åt den snålskjuts som det ägnas åt i denna typ av affärer. En helt annan sak är förstås när de stora drakarna (panasonic etc)släpper till pallvis med extraerbjudanden till både nätföretag och onoff etc men detta handlar om något helt annat.
Må vara hur det vill men de regler som gäller borde ju gälla lika för alla? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 11:11:33
|
Hej noob, vi postade nog nästan samtidigt.
Det är en oherrans skillnad på om Ultimate - som har butik, butikspersonal, möjlighet för de intresserade att lyssna, ta med hem, håller lager samt tar kostnad för marknadsföring - ÄVEN säljer via nätet.......
De är ett bra exempel på de som blir lurade när någon sätter upp nät"butik" och säljer samma varor 15 - 25% billigare.
Då "tar handlarna för mycket betalt"......... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 11:25:42
|
Ok, ska jag ta det från början.. En handlare på en marknad är monopol. Två eller tre handlare är oligopol med risk för kartellbildning. Dessa situationer innebär liten valfrihet för konsumenten och låg eller ingen konkurrens. Fler aktörer än så inom samma marknad innebär högre konkurrens och större valfrihet för konsumenten. Detta tjänar alla konsumenter på oavsett var man handlar eftersom det håller priserna nere på en viss nivå även hos de handlare som inte är billigast. Dvs alla aktörer måste se till att de håller rimliga priser. En stor marknad med många aktörer leder till, eftersom inte alla kan vara billigast, differentierade och nischade handlare som i gengäld för att de är lite dyrare än säg internethandlare, istället erbjuder kringtjänster för mellanskillnaden. Dessa tar sig i uttryck som t.ex. att du kan låna hem apparaterna eller att de har en särskild expertis inom ett visst område.
Var du sedan handlar är upp till dig men du ska veta att utan trycket från konkurrenter, särskilt nätbutiker, så skulle prisbilden se annorlunda ut hos alla handlarna. Plus att den lilla butiken runt hörnet med den urusla servicen och höga priser skulle vara kvar än idag..... |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 11:42:14
|
Handlarna kan ju ta betalt för demotjänster alternativt rabatt om man inte demar. Det skulle ju innebära att man får välja exakt vad man vill betala för oavsett vart man handlar.
Ungefär som att butikerna inte erbjuder räntefria lån utan lägre priser på produkterna istället. Så att det blir rättvist istället för att alla kunder betalar för vissa kunders ränta.
Det är svårt sånt här. Hursomhelst är det ju du och jag som kund som i slutändan väljer hur marknaden ska se ut. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 12:07:44
|
Sedan har vi ju frågan om nätföretag behöver sköta sig lika bra som vanliga hifibutiker.
Är det OK att ta risken att deponerade pengar försvinner? (det är ju så billigt så ibland kanske man åker på en smäll men det får man ta?) |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Topic |
|