HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vem är denne "man"......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/05/02 :  15:07:54  Show Profile Send Vox a Private Message
....som vi får läsa och höra så mycket om över allt?

Allt som oftast både skrivs och sägs det "man" när det är "jag" som avses. Varför är det så?

Några exempel.

quote:
Vågar man fråga varför?

quote:
Det känns som man får vad man betalar för

quote:
Tror ni att man hör skillnad?

quote:
En sån skulle man ha

quote:
Man kan alltid bli bättre

quote:
Får man ta mer?

quote:
Man hinner inte med allt det man skulle vilja göra

quote:
Man kanske skulle ta och.....


Byt ut "man" i meningarna ovan mot "jag". Visst blir det skillnad? Jag anser att det blir lite mer "spets" på det hela. Inte så slätstruktet.


Vad är orsaken till att inte säga/skriva "jag" istället?

Jag har under en tid funderat på detta och har följande "teori".

Jag tror att det bottnar i dåligt självförtroende. Genom att skriva/säga "man" så antyder (hoppas) "jag" att det finns fler som tycker/anser som "jag" så att "jag" inte behöver stå ensam för det som sagts/skrivits.


Några kommentarer?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/05/02 :  15:24:05  Show Profile Send bliss a Private Message
Tror att din analys är helt riktig i det avseendet att "man" används för generaliseringar, ett kvantitativt pronomen, dvs att det gäller fler än mig själv medan "jag" är ett personligt pronomen.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/02 :  15:42:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
"Man" blir mer neutralt och ett svar kan sägas gälla för fler än "jag".

Jag tycker att man skall använda både jag och man men satidigt vara med på skillnaden.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/05/02 :  15:44:50  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
"Man" blir mer neutralt och ett svar kan sägas gälla för fler än "jag"


Håller med, men för att använda "man" så måste "jag" vara säker på att det är fler som tycker/vill som "jag".


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/02 :  15:52:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Jag tror att det bottnar i dåligt självförtroende. Genom att skriva/säga "man" så antyder (hoppas) "jag" att det finns fler som tycker/anser som "jag" så att "jag" inte behöver stå ensam för det som sagts/skrivits.

Jag vill nog mena på att det är mer komplext än vad du antyder.

Det finns en poäng med båda sorterna, skriver man () "man" så gör man () indirekt ett uttalande av mer allmängiltig karaktär än om man () skriver "jag".

Notera att jag använde "jag" i den första meningen där jag gör ett personligt ställningstagande medan när jag övergår i att generellt beskriva något använder jag "man" istället. Den senare meningen får inte riktigt samma innebörd om du byter ut "man" mot "jag". Det är den här typen av nyanser som är svåra att förstå när man ska lära sig ett nytt språk...

"När jag kör bil bör jag hålla i ratten med tänderna."
"När man kör bil bör man hålla i ratten med tänderna."

Du måste ju hålla med om att innebörden i ovanstående meningar inte är riktigt densamma?
Jag kanske måste hålla i ratten med tänderna för att jag saknar händer, men det verkar ju dumt att göra ett uttalande i stil med den nedre meningen. De flesta har ju faktiskt händer att hålla i ratten med. Byter du ut tänderna mot händerna så blir ju även den andra meningen vettig eftersom den då är allmängiltig. Ett tillspetsat exempel men det visar tydligt på att det är skillnad förutom att man "avpersonifierar" uttalandet.

Vilket ord som är lämpligt beror således på vad det är som skall framföras, men självklart så kan missbruk förekomma åt båda hållen.
Den person som urskiljningslöst brukar "jag" hela tiden istället för att vid väl valda tillfällen använda "man" kan lätt ge ett egocentriskt intryck... Nyckeln i språkliga sammanhang är moderation och variation med väl valda "spetsar" som skapar dynamik. Någon som enbart nyttjar komplicerade ord för de komplicerade ordens skull blir tröttsam att lyssna på medan den som vid lämpliga tillfällen för in komplexa uttryck som gagnar informationsöverföringen blir intressant att lyssna på.

Äsch, nu börjar jag bli pladdrig...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/05/02 :  15:59:37  Show Profile Send Vox a Private Message
Håller med dig ztenlund. Det jag hakar upp mig på är att en del verkar sakna ordet "jag" i sitt vokabulär. De säger "man" när de menar "jag" som ett slags skydd.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/05/02 :  16:32:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Själv ser jag inget konstigt i att använda order man i de betydelserna. Jag ser det mer som språklig mognad om man förstår uttrycket och inte reagerar mot det (hur många gånger har jag inte haft diskussioner med tonårsungarna som hävdar "att så heter det inte" eller "det finns inget som heter pippa").
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/02 :  18:25:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror inte ens att jag har reflekterat över att "jag" och "man" skulle kunna vara utbytbara

Ditt ex. ovan

quote:
Man hinner inte med allt det man skulle vilja göra


är ju som sagt en generalisering där "man" har betydelsen "folk i allmänhet", "människor i samma situation som mig"; dvs. det är betydligt mer allmängiltigt än "Jag hinner inte med det jag skulle vilja göra".

"Man" används ju också i meningar som "Man antas kunna spela piano när man antas till kursen", här betyder ju "man" alla kursdeltagare.




Edited by - f95toli on 2007/05/02 18:27:28
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/05/03 :  08:30:27  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
är ju som sagt en generalisering där "man" har betydelsen "folk i allmänhet", "människor i samma situation som mig"; dvs. det är betydligt mer allmängiltigt än "Jag hinner inte med det jag skulle vilja göra".



Jag är övertygad om att den person som säger "Man hinner inte med det man skulle vilja göra" egentligen menar "Jag hinner inte med det jag skulle vilja göra", men medvetet eller omedvetet "gömmer sig" bakom "man".

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/05/03 :  08:31:38  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Jag ser det mer som språklig mognad om man förstår uttrycket och inte reagerar mot det


Jag ser det mer som en avtrubbning och "feghet" att inte våga stå för det som sägs.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/05/03 :  10:49:32  Show Profile Send edison a Private Message
*Jag är övertygad om att den person som säger "Man hinner inte med det man skulle vilja göra" egentligen menar "Jag hinner inte med det jag skulle vilja göra", men medvetet eller omedvetet "gömmer sig" bakom "man"*

Jag tror du har rätt i sak.
Det är ju mycket möjligt, men det finns även denna möjligheten:

Den som uttalar sej antar (med rätt eller orätt) att just detta sitt påstående faktiskt ÄR allmängiltigt, dvs det antas av denna att det är ett vanligt fenomen att "man" (alltså inte bara "han") har svårt att hinna med det som behöver göras.Medhåll av lyssnaren förväntas med andra ord.

När det "man" uttalar sej om är något som "man" har stark övertygelse om (men rimligtvis inte alla gånger VET till 100%) gäller för flera och kanske till och med väldigt många då blir ordet "man" mer eller mindre självklart även om det egentligen är den egna situationen som uttalandet främst grundas på.Åtminstone tycker jag att det i sådant fall inte är HELT på tok att säja "man".Jag håller ändå med om att det blir enahanda om det alltid används, DÅ blir det ju uppenbart att det är en (kanske omedveten?) väg att gömma sej...

Och då kommer vi osökt till detta:
Vad är det för fel när människor är osäkra och inte riktigt så rakt på som "du" och jag skulle önska att dom vore?
Folk är olika, alla är inte kanonsjälvsäkra i varje ögonblick, eller någonsin.Om det då smygs in ett "man" här och var istället för "jag" må det vara hänt, även om det kan låta illa för den mer språkanalyserande som bor i några av "oss".

Sen tycker jag ju att ordet "man" istället för "jag" i vissa fall helt enkelt fungerar som en sorts "softare", det används lite som ett sätt att kommunicera en gnutta mindre "superkonkret" därför att det ger en annan ton i samtalet.

"Man kanske skulle ta och ta en promenad"
"Jag vill ut och gå"

Det andra låter ärligt och inget fel alls egentligen, men ibland används det första uttalandet när samma sak önskas, därför att det ger en liten öppning för att "en promenad" kanske inte önskas av någon i sällskapet och i sådant fall slipper dem om uttalar sej "tappa ansiktet".

Låter inte klokt när jag skriver det rakt upp och ner, men jag tror det är så det fungerar.

Detta sätt att "gömma sej" är ju inte precis utan komplikation.Det kan göra kommunikationen otydlig och onödigt vag.
Jag stannar här, och inser (anser) att nyanserna i kommunikationen IRL inte enbart kommer fram via ordvalet, utan i minst lika hög grad via tonfall och kroppsspråk.




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/05/03 10:52:59
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/03 :  11:09:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag är övertygad om att den person som säger "Man hinner inte med det man skulle vilja göra" egentligen menar "Jag hinner inte med det jag skulle vilja göra", men medvetet eller omedvetet "gömmer sig" bakom "man".
Japp! Så gör man! *skojar*

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/03 :  11:49:42  Show Profile Send guy gadbois a Private Message

"Man kanske skulle ta och ta en promenad"
"Jag vill ut och gå"

För mig signalerar dessa två helt olika saker, den första att jag vill ut och gå - vill är det inte någon som vill följa med?
Den andra signlarerar endast att jag vill ut och gå...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/05/03 11:51:04
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/05/03 :  23:29:38  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Jag använder mig av en annan formulering ibland. Vi Jag tar följande exempel:

Jag gillar surströmming.

Det kan jag ju inte ersätta med "Man gillar surströmming" men för att ändå understryka att det inte på något sätt är ovanligt eller farligt, brukar jag säga; "Jag tillhör dem som tycker om surströmming".

Använde det också ofta på den tiden då jag fortfarande rökte:

"Jag tillhör den gruppen av människor som fortfarande röker"

Fler exempel:

Jag tillhör dem som inte tror på Gud.
Jag tillhör dem som anser att folköl är godare än lättöl.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/04 :  00:26:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Jag är övertygad om att den person som säger "Man hinner inte med det man skulle vilja göra" egentligen menar "Jag hinner inte med det jag skulle vilja göra", men medvetet eller omedvetet "gömmer sig" bakom "man".


Det är mycket möjligt att det stämmer i den del fall. Men om "man" använd när man menar "jag" så är det i så fall helt enkelt felaktigt användande av en språklig konstruktion.

"Man hinner inte med det man skulle vilja göra" är ju som sagt men en kommentar om dagens samhälle än om ens egen privata situation. "Man" inkluderar visserligen "jag" men det är definitivt inte samma sak.

I äldre svenska är det kanske tydligare vad som avses. I en konstruktion såsom "Man har sagt mig.." så lär det vara tydligt att "man" inte är liktydigt med "mig"

Exakt samma konstruktion finns för övrigt även i andra språk. "man" heter just "man" på tyska ("Man hat mich gesagt,...) medan man på engelska använder "you" eller "one" (beroende på sammanhang) för samma sak "In today's society, you can't...".
Det är alltså inget "underlig" konstruktion utan finns nog i de flesta språk.

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/05/04 :  00:56:09  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Eddie skrev
quote:
Jag tillhör dem som inte tror på Gud.
Jag tillhör dem som anser att folköl är godare än lättöl.



Man är beredd att hålla med
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000