HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad kostar en bilruta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/05/01 :  13:40:21  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Har haft inbrott i bilen i natt. Inget försvunnet men bilen full av glassplitter.
Är det någon som vet ungefär vad det kostar att byta sidrutan på förarplatsen? (VW Golf 2002).


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/01 :  14:03:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Självrisken för glas på försäkringen ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gnutten
Member

71 Posts

Posted - 2007/05/01 :  14:34:06  Show Profile Send gnutten a Private Message
mindre än att de blir lönt att ta de på försäkringen. sök på bildelsbasen, visst en beg men är man noga med att den är i bra skick så är de ingen fara..plus att den är lätt att byta..
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/01 :  14:40:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hittade nån pris om 200:- för en förarruta 4dörrars/elhiss,,, sen är det bara att räkna på din fritid och se vad den är värd och hur lång tid det tar för dig att byta.

För 200:- så hade jag nog bytt själv...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/01 :  15:07:44  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det är oftast inte så enkelt att demontera dörrsidorna i bilarna dock. Det kan bli lite svordomar och några avbrutna clips som brukar kosta nån krona också... Fråga försäkringsbolaget först vad det kostar.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/05/01 :  15:50:55  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
1500:- i självrisk på vår bilförsäkring. Frågan är vad som blir billigast, självrisk eller glasmästeri?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/01 :  16:54:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Drabbades av exakt samma sak i höstas . Riktigt irriterande och onödigt Förbannade tjuvar! Fanns inget värt att stjäla och inget blev stulet heller. Vi har helförsäkring, det blev ca 2.000 spänn för allt har jag för mig. Sura pengar, plus en massa onödigt jobb med att fixa ny ruta, polisanmälan, anmälan hos försäkringsbolaget osv.

Tips: Öppna handskfacket och ha det tomt, det syns utifrån vår bil att det är tomt. Oftast är det det eventuella innehållet i handskfacket de är ute efter (GPS som ofta förvaras där), och är det stängt hoppas tjuven att där finns något värt att stjäla där. Numera har vi alltid handsfacket öppet när vi inte använder bilen, samt en larmatrapp igång.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/05/01 16:55:53
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/05/01 :  20:14:53  Show Profile Send classe a Private Message
du betalar glasmästarn självrisken på 1500, lämnar bilen o klart
på någon timme,

18 ska de va.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/02 :  21:56:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Fick ett stort stenskott perfekt mitt i synfältet igår på väg upp till täljet..
Givetvis var den en liten Porsche 911 som låg framför o skvätte upp massa skit på vägen...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/05/03 :  03:27:54  Show Profile Send Passerati a Private Message
Köp en ruta på skroten !!
Brukar bli billigt och tar bara ung en halv timme att montera/byta = väldigt enkelt.

Tänk bara på att köpa en ruta med i samma färgton, kan nämligen skilja något ibland.

Är man väldigt pedantiskt lagd kan det ta uppåt timmen att dammsuga upp glasbitarna, betänk dock att det är i stort sett omöjligt att bli av med alla inuti bilen.
Man brukar (nästan) alltid kunna hitta små glasbitar åratal efter incidenten.

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/05/03 :  08:40:00  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Följde classes exempel och mycket riktigt kostade rutan 1498:- (självrisken är på 1500:-).
Undrar om jobbet blir dyrare eller billigare om man har en annan självrisk?

Jodå Passerati: trots att vi dammsög bilen en timme i tisdags, och glasmästaren en halvtimme i går så hittar vi fortfarande glasbitar lite överallt...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/05/03 :  22:26:24  Show Profile Send classe a Private Message
i kadetten small bakrutan efter lite för mycket krämande med stereon, hittade glas under
golv mattan under baksätet

18 ska de va.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000