De senaste dagarna har jag expreminterat lite. Jag har försökt koppla in min CD spelare direkt till slutsteget. Enligt uppgift och vad jag har kunnat sluta mig till ska det gå alldeles utmärkt. CD spelare AH! Njoe Tjoeb 4000 Slutsteg: AMP 6 från www.41hz.com
Men jag får ett stort problem. Jag får ett högt och konstant surrande/brummande. - Kopplar jag en sladd direkt mellan Cd-spelare och slutsteg och låter den andra sitt kvar i försteget får jag inget brum - Däremot kommer brummet så snart jag drar ur sladden mellan Cd-spelare och försteg. - Jag har kopplat rätt; rött till rött och vitt till vitt. - Musik går att spela men brummet påverkas inte. - brummet påverkas inte av volymen. - när jag tar på metallen förändras inte brummet. - ljudet ligger exakt på 250 Hz. - När jag sätter multimetern på CD-spelarens utgång eller slutstegets ingång och jord förändras brummet, det försvinner inte dock.
Kanske det heter så. Jag har ett program som producerar ljud på datorn. Sedan lyssnar jag på ljudet och jämför med brummet. Kanske det finns toner som är 50 Hz och 100 Hz men det kan inte datorns högtalare producera. Om det är en jordbrum har du eller för den delen någon annan idéer hur man kan: -testa det -få bort det
Peg Vända på nätkontakten kommer jag definitivt att pröva.
Jaha, är det så du har kollat det, då är det ett "tongenerator" du har använt.
Sitter alla kontakter i samma uttag? Om inte pröva det. Har du något annat slutsteg eller en annan cd spelare så kan du testa att byta fram och tillbaka för att se vilken del som problemet sitter i. Testa även med ett annat kablage mellan cd och förstärkare ifall det skulle vara något fel på det du har använt. Annars så finns det en bra tråd att läsa: