HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vägghängda diy bakhögtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2007/04/26 :  14:05:13  Show Profile Send kjb a Private Message
Hej!
Jag är i flyttartaget och funderar lite på hur man ska möblera och rymma alla prylar i ett ganska litet vardagsrum.
Vardagsrummet är ca 3,8 x 4,5-5 m och tänkte ställa frontarna (Orion) mot ena långsidan. Och soffan direkt mot bakväggen.
Mellan frontarna ska det sitta en duk med bredd 2,4 m. Tveksamt att projjen kan projicera sån stor bild på det korta avståndet till bakväggen.. men det är ett annat problem.
Men vilken typ av surroundhögtalare fungerar bäst i den konfigurationen? Man sitter ju med huvudet väldigt nära bakväggen.
Dipol, bipol eller vad ska man ha?
Någon som har tips på bra DIY bakhögtalare? Behöver inte vara i klass med Orion men det det får ju inte låta jättedåligt i jämförelse. Jag har sökt på nätet men hittar inte så många bakhögtalar-byggen.

Jag har delar till komplett ME2 (Ariel) och kanske kan bygga ett par kompakta högtalare av dessa.
Tacksam för alla förslag :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/26 :  14:27:31  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Varför inte fortsätta med ett Linkwitz-bygge..

T.ex ett par "Mini open-baffle speaker - PMT1"
http://www.linkwitzlab.com/proto.htm

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/26 :  14:33:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Dipoler är nog det bästa om man sitter nära . Jag har ett par mindre lyckade DIY-högtalare som går att koppla om mellan bi- och dipol. Jag använde dessa i en tidigare lägenhet och de var då bara en dryg meter från huvudet, till film fungerade det MYCKET bättre än mina B&W 602or (stora stativare).

I min nuvarande lägenhet så har jag dock betydligt längre till bakre högtalarna så då överväger de ljudliga fördelarna med 602orna.
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2007/04/26 :  18:24:27  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Har inte direkt något bra tips,men jag är i samma sits som dig...
Har också ett par orion och sitter med soffan mot en bakvägg.
Funderade lite på att skaffa ett par Audio Pro Qube och ställa på var sida om soffan, men går det att snickra ihop något är det ju aldrig fel.
Det ska ju gärna vara något som ser bra ut(dvs ska helst inte synas alls )
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/04/26 :  18:47:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kolla bildreportaget från DIY träffen i Göteborg, sidan 4, det var så jag löste ett liknande problem, kan bli svårt när soffan står mot bakväggen bara...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60342&whichpage=4

Jag svarar mer än gärna på frågor om det finns några i den tråden.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/04/26 18:54:52
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2007/04/26 :  20:12:32  Show Profile Send kjb a Private Message
Oj, insåg just att jag postat i Bildrepotageforumet och inte i rena "Teknik och DIY" forumet :/
Nån kan ju flytta tråden om de vill.
Hursomhelst ska jag tacka för tipsen som jag fått! :) Tack!
Mina tankar:
CH: Dipol skulle vara trevligt men hur fungerar dessa när man placerar dem på bakväggen? Behöver man inte rejäl distans? Hursomhelst så har faktiskt tanken slagit mig tidigare. Ska testa ställa en Orion med sidan mot en vägg och höra hur det låter.
Man kanske kan montera en dipol riktad innåt mot lyssningspositionen, en bra bit ovanför huvudet och en bit utanför sittpositionen.. baffeln i 90 grader vinkel mot väggen alltså.

Nicke: Vill man verkligen att surroundljudet ska komma så lågt ner? Tänkte på cube högtalarna, fast det skulle förstås vara ganska smidigt.

martinsson: Verkligen snygga och platta högtalare! Har du några närmare bilder?

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2007/04/26 :  20:15:48  Show Profile Send kjb a Private Message
f95toli: Ja jag tror att det kan vara ide att ha dipol (eller bipol) så att man inte märker av riktningen lika tydligt..För det borde bli effekten va? Speciellt när högtalarna sittar så nära huvvet som de kommer att göra.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/26 :  21:54:20  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kanske inte i samma kvalitetsklass som Orion, men ett förslag...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52683

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2007/04/26 :  23:08:42  Show Profile Send kjb a Private Message
De verkar bra! Fast tangbandare har jag aldrig ens hört. Har tittat lite på dem. Kan helt klart vara ett alternativ.
hmm.. man borde verkligen inte möblera med soffan mot väggen.
Fler tips nån! :P

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/04/26 :  23:46:16  Show Profile Send Amatören a Private Message
Något sådant här kanske:


Rymmer en hel del, som synes:

Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliten, Sveries sämsta fotograf har varit i farten...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/27 :  08:36:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kjb, det var egentligen mest ämnat som designförslag.

Om du vill har med lite kraft etc. Så kanske ett par Seas T18RE/TVC-2 koaxialer som monteras snett i vinkeln mellan tak och vägg ovanför soffan???

edit: Det är väl sådana Amatören har i sina häröver?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/04/27 08:37:10
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2007/04/27 :  12:46:04  Show Profile Send kjb a Private Message
Amatören: Smart konstruktion :)
Magils: Det låter som en bra ide! :) Man kanske kunde låna filterdesign från dig Amatören? Eller så finns ju humble homemade USB som använder de elementen. Men det blir ju såklart lite annorlunda frekvensgång när man placerar högtalaren nära vägg och tak. Kanske går att kompensera på något sätt.


Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/04/27 :  14:12:46  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Man kanske kunde låna filterdesign från dig Amatören?

Det går väl för sig.
Hör av dig om det blir aktuellt.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2007/04/30 :  09:10:13  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har själv ORION och stod inför samma problem när jag byggt dom färdigt. Efter att ha lyssnat och testat en del Köpte jag Ino Audio a2 och maken till surroundburk får men leta efter.



Att hitta något på marknaden som bara kommer i närheten blir tufft. Det finns billigare lösningar, visst, men finns det nåt bättre?

Ett alternativ är att bygga en snarlik låda och sätta en bredbandare i den, typ Tangband eller nåt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2007/04/30 :  10:54:56  Show Profile Send kjb a Private Message
AndersP: Här kommer mina fördomar (förlåt förlåt!) in men hur bra låter diskanterna i dessa? De ser ut som element till en gammal billig bilhögtalare. Förvisso kanske det inte är så himla viktigt till bakkanalerna. Men att ha diskanter för två papp styck i framsystemet och typ en hundring/st bak känns lite sådär... Inte för att mitt mål här i livet är att slösa pengar på dyra stereoprylar :) Men om du säger att de låter bra så tror jag dig :)
Konstruktionen i sig är ju intressant.. Man kanske kan bygga nåt liknande själv.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2007/04/30 :  11:29:53  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jo det är väl klart att dom inte ser nåt vidare ut, men det är samma diskantchassi som sitter i PiP. I PiP testade han med en dome ett tag, men problemet var att hitta en diskant med samma spridning som basen i övergången. Den där diskanten låter väldigt bra om den delas högt, vilket man kan med en så liten bas. Om det är någon tröst för dig så tar han 600:- styck för dom lösa. Skillnaden mellan ett Ino-element och tex en Millennium är att Inos grejer konstrueras för en viss högtalare. Han använder aldrig standardelement.
Ring honom och åk till Täby om du kan och lyssna själv tycker jag. Demosystemet består av 2 olika frontar och 8 st a2!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2007/04/30 :  12:18:52  Show Profile Send kjb a Private Message
Ok, ja priset var ju definitivt överkomligt, inget snack om den saken. Och är de diskanterna specialgjorda så är de kanske lite bättre än standardelement också.

Får jag möjlighet nån gång så kan det ju vara värt att ta en sväng förbi och provlyssna.. Än så länge bor jag i Skellefteå men flyttar till Uppsala i Juli och då är det ju närmare.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2007/04/30 :  15:11:13  Show Profile Send AndersP a Private Message
Well, altså diskanterna kostar 600 kr styck. En a2 kostar 2700 kr i monteringssats.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2007/04/30 :  18:47:31  Show Profile Send kjb a Private Message
Ok, det prisläget lät mer realistiskt :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/04/30 :  18:47:52  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
på förfrågan postar jag ett par bilder till.

DXF ritningsformat finns om så önskas.







Tar mig friheten att posta en bild, denna gången är de på golvstativ, bilden lånad från DIY 2007 i Göteborg reportaget.



Mvh // martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2007/05/01 :  14:34:16  Show Profile Send kjb a Private Message
Väldigt snyggt martinsson! :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/05/02 :  09:22:37  Show Profile Send knutte a Private Message
Helt hysteriskt snygga högtalare Martinsson!!!

Jag står precis inför ett liknande bygge, ska dock försöka med tangband iställe ( pga ekonomi)! PM:a gärna ritning på konstruktionen...

MVH//Johan

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/02 :  10:03:38  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Kjb,

Diskanterna i INO-surrounderna ser verkligen sunkiga ut, men som så ofta luras man ibland av det estetiska när det handlar om prestanda. De har inte mycket gemensamt med ursprungs-Audaxarna alls, och tillverkaren har i det här fallet har tagit över verktygen från fabriken då ursprungsprodukten är nedlagd. De har fantastisk prestanda och sprider stort, vilket är önskvärt när det gäller sorround. Den något uppåtriktade basen gör också att direktljudet minskas på så sätt och högtalaren fyller ut snarare än påvisar sin lokation. Dessutom är de högohmiga och man kan parallellkoppla ett antal där varje ökning ger mer homogenitet.

Martinsson´s vägghängda högtalare tyckte jag också om. Det var synd att man inte fick lyssna på dem placerad som det är tänkt. Men de hade en väldigt fin topp och sedan så använder han ju min personliga favoritbas (Vifa P17WJ) i dem, tillsammans med en mycket fin diskant. Trevligt bygge - som gav överranskande bas med tanke på placeringen och den lilla lådan.

Amatörens koaxer ser ju inte så tokiga ut de heller :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/02 :  10:14:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vad tycker du om i Vifa P17WJ, Kaffekoppen? Nån speciell prestanda eller paradgren?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/02 :  12:59:59  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
OT:
Egentligen är väl elementet inte utmärkande på något sätt annat än att det är väldigt lättarbetat. Det är alltså inte fantastiskt bra, men gör inga uppenbara fel heller och har en lugn och fin avslutning med väldämpade resonanser. Det är alltså ett element som många kunde lyckas med, och det tycker jag om. Mycket prisvärt anser jag att det var dessutom. Tror det var världens mest sålda baselement när Vifa bestämde sig för att halshugga produkten.

Nackdelarna är att mittdomen är en aning för mjuk och kan faktiskt deformeras vid högre ljudtryck då den är ventilerad därigenom. En styvare mittdom hade gjort elementet bättre spridningsmässigt i dess övre register alltså.

Kan tillägga att jag vet de som har andra åsikter om elementet, tex att elementet inte hanterar mer än 11w, men det tror jag de som lyssnade på min MTM med elementen och Vifa D27TG45 diskanten på DIV träffen förra året har andra åsikter om ;) Det var den högtalaren som hade delningsfiltret liggandes i en hög utanför på golvet i det rum som ACME (?) hade sin intressanta förstärkare i.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/03 :  08:25:01  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Hoppas du blev rimmligt nöjd med svaret EA...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000