HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Filter? Bygga ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/30 :  16:19:22  Show Profile Send dwain a Private Message
Hejsan. Som det är nu har jag ett par qrs luna audiophil och dom funkar inte med en baslåda alls. Troligtvis pågrund av att dom är fasförvridna i filtret 90 grader. Kan man bygga någon enkel fas justering att hänga på på lågnivå ingångarna på en baslåda? Det hade varit kanon att kunna justera basen steglöst typ +/- 90 grader eller något i den stilen kanske till och med +/-180 grader? Som det är nu så använder jag inte mina qrs så mkt just pågrund av att jag vill ha en liten bas som tar det där sista i just basen

Edited by - dwain on 2007/05/01 18:29:28

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/30 :  16:22:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kan du inte fixa det med rumsplacering annars?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/30 :  16:28:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur skall man kunna vrida fram fasen?



90 eller 180 graders fasvridning medelst fysisk placering rör sig om ett par meter...

E jag tråkig?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/30 :  16:33:16  Show Profile Send dwain a Private Message
Hmm nu kanske jag är ute och cyklar? Hade tidigare en audiopro baslåda som jag försökte köra ihop med mina luna och det gick inte alls hur jag än kopplade det hela så spelade dom inte bra ihop. fick liksom inte ut någon bas. Det spelade mkt bättre utan baslådan. Nu har jag visserligen en ny baslåda i form av lenn arts tangband subb byggd av knutte. Har inte prövat hur det låter ihop men det borde låta likadant eller? Kan inte en högtalare vara fasvriden lite i filtret beroende på branthet på filtret? Har ett par jbl sen 79 och dom integrerar finfint med audiopro baslådan. Är helt grön på det området
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/30 :  17:54:38  Show Profile Send cittroman a Private Message
Ngt för dig?

http://sound.westhost.com/project103.htm

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/04/30 :  18:12:29  Show Profile Send Lord a Private Message
Det är nog ett sk. allpassfilter du skall ha, med ett sådant så kan man ställa fasen oberoende av frekvensen.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/30 :  22:39:52  Show Profile Send dwain a Private Message
Två intressanta svar. Allpassfilter? var kan man finna sådant? är det något man kan bygga? har sökt lite på google men hittar inte mkt info.
annars verkar det ju vara en bra lösning för då kan man fasvända i princip en hel högtalare?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/01 :  09:03:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Även i ett allpassfilter är fasvridningen beroende av frekvens, även om det kan byggas "ställbart". Dvs. det kan vrida 90 grader vid en frekvens och 75 vid en annan, samtidigt......!!!! Kan hjälpa, kan stjälpa !

http://sound.westhost.com/pcmm.htm

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/05/01 :  10:53:37  Show Profile Send Lord a Private Message
Ok jag läre ha misstagit mig där ...

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/01 :  14:03:38  Show Profile Send Lovan a Private Message
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm

nummer 4, delay correction
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/05/01 :  14:15:39  Show Profile Send dwain a Private Message
Ja det verkar ju inte så svårt att bygga det dära. Nu har jag ingen större kunskap av att bygga elektronik alls men nån gång måsste man ju lära sig. Ska först och främst koppla på en st konding på högtalarna å som plockar bort lite bas å sedan ska jag pröva å plugga igen basporten där bak å se om det integrerar bättre. För som det är nu så känns det som att all botten är bara borta finns inget tryck i bottnen sen blir det en väldigt konstig bas vid runt 50hz eller så känns det som en lite ihålig bas. Kan det vara så att när en högtalare spelar bas den inte egentligen ska spela alltså under 40hz att det då blir fel i fasen?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/05/01 :  18:34:09  Show Profile Send dwain a Private Message
Nu har jag prövat lite allt möjligt och inser att det kommer aldrig funka utan en delning på lunorna som plockar bort bas.

Vad ska man ha för filter?

hur brant kan man göra ett pasivt filter och hur skulle ett sådan se ut med komponent-värden om man ska dela vid runt 70-80hz?

Som det är nu så kör jag en amplifix som förstärkare.

Men om man skulle köra aktivt filter till sammans med en subwoofer hur ska man koppla det?

Och finns det några riktigt billiga filter att köpa färdiga eller ska man bygga själv?

jag hade nog föredragit passivt filter då det verka mkt enklare att koppla in
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/05/01 :  19:31:32  Show Profile Send U1 a Private Message
dwain: Passivt filter vid 80hz med hyfsat brant delning är nog att glömma, blir DYRT.

Du får välja aktivt, detta kopplas mellan för- och slutsteg, du behöver alltså 2st slutsteg.

Nu vet jag inget om Amplifixen men jag antar att den inte har pre in/out med en bygel mellan (typ Nad integrerad)?

LC audio i Danmark har tvåvägs aktiva filter som inte är så dyra.

/J
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/05/01 :  19:56:58  Show Profile Send dwain a Private Message
Okej. vad skulle det ungefär kosta att bygga ett sådant filter? Och nja där är bara preout på den förstärkaren. Men den har en tapeloop eller vad det heter. Den går att använda som ett rent slutsteg genom att bypassa försteget. Kanske man kan använda den tillsammans med ett försteg och köra aktivtdelningsfilter?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000