HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp! Hur ska ja löda kabeln egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2007/03/26 :  19:25:54  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Hur ska ja nu göra...?

Såhär är det! Kompisen ska ha aktiva studiomonitorer till sin hembio och han använder utgångarna från ljudkortet (htpc). Han tänkte börja med fronhögtalarna.

Problemet är den att front left/right på ljudkortet är på samma utgång (minitele). Vi har två 20 meters balancerade kablar (2ledare+skärm) som altså ska gå från minitele till 2 XLR (höger/vänster kanal). jag funderar på att köpa en stor teleplugg och samtidigt köpa en plugg som går från tele -> minitele (kan bli jobbigt att löda fast två stora kablar på en minitele kontakt.

Hur ska jag löda från telekontakt(stereo) till 2 XLR?

Studiomonitorerna har följande XLR anslutning:
2 = het +
1 = skärmning
3 = kall -

Tack på förhand för hjälpen! Hoppas ni nu förstår min fråga

Mvh
Johan

Vänligen
Johan Linnarsson

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/03/26 :  19:33:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
2orna till + på respektive kanal och löd samman 1 och 3 på båda XLRerna och sedan dessa från båda kanalerna till jord / - på telepluggen där de delar ledare.

edit: Förhoppningsvis bättre förklarat.
PMa om du behöver en bild som beskriver

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2007/03/27 22:12:18
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2007/03/26 :  19:42:55  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
hej vemsom!

ska man låta bli att löda minus på minsdelen på teleproppen (stereo)? Eller pratar du om telepropp (mono)?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/03/27 :  12:39:29  Show Profile Send acebowler a Private Message
utgå från miniteleproppen: löd ena ledaren till ena stereokanalen och dra den till stift 2 i monitorn. skit i andra ledaren. löd ihop stift 1 och3 i monitorn och förbind dom med skärmen på kabeln.utelämna andra ledaren helt men insolera så att den inte ställer till med nått sattyg.

ta sedan nästa kabel och löd på samma sätt . det blir ju andra stiftet på teleproppen. (left/right. left = mittenstiftet i teleproppen)

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2007/04/12 :  16:46:35  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Vi har gjort som ni förklarat men det blir ett jäkla brumm. För att se om jag förstått er rätt så har jag ritat hur jag gjort



Tack på förhand!

Mvh
Johan

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2007/04/12 :  16:49:24  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Jag bifogar även en tom bild som ni kan ha att rita med Vore jättesnällt!


Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/12 :  17:19:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En Stereo Tele fungerar inte som din bild, den visar balanserad signal via tele. Dom 2 yttersta delarna är höger/vänster o den innersta biten är jord när man kör en Stereosignal igenom

På XLR så ska 1-3 kopplas ihop o 2:an är ledare.

Om högtalarna är ÄKTA balanserade då har ni bekymmer !!

Edit
Såg fel på Datars ritning

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/04/12 18:43:18
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/12 :  17:26:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag är ganska säker på att det INTE finns konverter att köpa mellan Stereotele till 2 XLR

Utan du får fixa minitele - rca sen från rca till xlr
Att löda själv går givetvis det med






>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/04/12 17:27:40
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/12 :  18:31:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Att göra så blir ju samma sak Johan. Det skulle ju bara vara om man inte ville löda själv.
(om man inte löder dvs)

(Den första skissen är således rätt)


Ser dock ut som du haft utgång på ena sidan och ingång på andra. Skall det vara så?
Sätt ett litet motstånd (10-100K) mellan 1 - 3 på ena sidan, kanske hjälper.


// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2007/04/12 18:37:43
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/12 :  18:35:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag bara visade lite grafiskt hur det ska se ut då Datar bad om det

Edit
Finns det inget schema på talaren som visar vilka stift som tar vad ?
Det kan vara så att det är inverterad fas som gäller.
Eller att den är helbalanserad.
Vi snackar om 2 talare som ska kopplas in antar jag.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/04/12 18:40:35
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/12 :  19:33:25  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Skulle fasen vara inverterad borde väll det bli helt tyst då signalen skulle gått direkt mot jord (som den annars gör i volymreglage)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/12 :  19:40:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det har jag inte en susning om.

Däremot kan ett ormbo vid lödningen fixa brum, sen kan det vara datorn i sig med. Men det kan man kolla genom att koppla in en annan drivenhet istället för datorn

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2007/04/13 :  09:30:01  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej alla och tack för alla inputs.

vemsom: "Ser dock ut som du haft utgång på ena sidan och ingång på andra. Skall det vara så?"

Nej jag ritade bara fel till två olika kontakter

Det är utgångs xlr kontakterna på bilden vi pratar om. Jag har faktiskt sådana motstånd hemma något är på 100 ioch något på 11 tror ja så jag ska testa

johan.björklund: Jag har till min egna hemstereo gjort en rca til xlr och det har fungerar kanonbra så den tanken har jag haft och sedan göra sådan koppling du pratar om men den extra sladden som blir vill jag helst slippa. Shemat är som bilden visar ovan. De bilderna är tagna från högtalarnas egna manual så jag hoppas dom inte visar fel bilder i den

Nu har kompisen testat kabeln och anslutit den via sin bärbara mp3 spelare. Inget som helst brumm. Så något händer vid anslutning till ljudkortet. Några synpunkter idéer?? Kanske motståndet som vemsom pratar om hjälper??

Tack alla för hjälpen!!!

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson

Vänligen
Johan Linnarsson

Edited by - datar on 2007/04/13 09:32:12
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/04/13 :  15:15:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Något jordfel i datorn,dra en extra jordkabel mellan dator<--->Monitor.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/13 :  15:22:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
brum från dator till Sreron är inget ovanligt tyvärr
Men DIY snillena kan säkert finna en enkel lösning

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2007/04/13 :  16:34:59  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej igen!

Det konstiga är att om han kopplar in h/k förstgärkaren med vanlig lakrissnörwe från datorn så får han inget brumm

Sedan är datorn kopplad direkt till en Epson projje. Hur ska man isådana fall jorda? Hur skulle man jorda mellan dator/skärm?

Med vänlig hälsning
Johan

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/13 :  17:55:21  Show Profile Send Lovan a Private Message
Då är det ju enklare att bara koppla loss skärmen än att dra en jordkabel för att testa
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/13 :  18:40:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är det lödat proffsigt, inga nakna kabelstumpar ?
Även med några millimeter utan skärm kan störa !

Kolla Lovans tips vetja

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/04/13 18:41:02
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2007/04/18 :  12:51:00  Show Profile Send flintan a Private Message
Antar att både dator och monitorer ansluts med jordade kontakter i jordade eluttag? Se till att de sitter i samma uttag. Annars blir det jordslingor. Värt att testa iallafall (om det inte redan är så).


edit: Att fimpa jorden i kabeln hade varit ett alternativ om det var balanserat hela vägen. Men om du kapar jorden obalanserat så kapas ju även minusledaren eftersom det är samma signal. Rätta mig om jag är ute på en cykeltur?

Edited by - flintan on 2007/04/18 12:56:02
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2007/05/02 :  18:58:26  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej alla

Dator/projje går på samma uttag. Vidare har jag provat att löda fast motstånd som ni sagt men fortfarande samma brumm

Killen på datoraffären säger att det blir så med alla ljudkort dvs dom minitele utgångarna. Enda lösningen att få brummfritt är att använda digitalutgången.

Vad säger ni om det? Om det nu av förmodan är så att "alla" ljudkort ger brumm ifrån sig via minitele utgångarna, ja varför finns dom då överhuvud taget? Vidare så fungerar det brummfritt att ansluta vanlig minitele -> rca ála billig lakrissnöre till harman/kardon förstärkaren och då får vi inget brumm.

Finns det någon annan teknisk lösning att prova?

Med vänlig hälsning
Johan

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000