HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sommartid är grilltid! Vad har ni för grill?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/29 :  13:27:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Själva grillen har i Sverige mött ungefär samma utveckling som kaffemaskinen. Från något litet, enkelt, funktionellt finns nu en medvetenhet, märkesstatus men även små sketna engånggrillar. Vi ser självklart också extrema maskiner, stora, maskulina och kompetenta.

Vad kör ni på för grill? Hur funkar den? Är ni nöjda?

Jag kör med en klotgrill, 57 cm diameter. Mycket nöjd.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/29 :  13:33:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
en stooor murad historia med 3 våningar som antagligen ska byggas ut i vår

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/29 :  13:43:37  Show Profile Send huzze a Private Message
Klotgrill med eltändare (en sån slinga man slänger ner bland kolet).
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/04/29 :  13:46:43  Show Profile Send Digger a Private Message
En gammal rostig klotgrill.
Ska genast suga i mig alla tips och idèer här nu, starkt behov av en ny.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/29 :  14:03:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Granngården hade erbjudande på en Weber Klotgrill Silver 57 cm och jag slog till ganska direkt! Med grillen följer en ytterst seriös bruks- och tillagningsanvisning. Även jag kör med eltändare och (självklart) med bricketter.

Samma maskin finns även som 47 cm's.

10 års garanti på de flesta delarna ger mig respekt.

Vad grillarna för mat (kött/fågel/fisk/grönsaker)? Alltid karre? Aldrig karre?
Med bruks- och tillagningsanvisning finns ett antal recept olika recept. Lockande är helgrillad kyckling via indirekt värme (ingen kol direkt under köttet). Lamm lockar också...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/04/29 :  14:05:55  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Köpte precis en ny billig Landmann "Halvtunne-modell" för 800:- på ICA Maxi.

STOoOR grillyta, kan använda halva åt gången.

Nackdelen med den är att det är svårt att använda eltändaren i den, i övrigt nöjd med den.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2007/04/29 :  14:18:39  Show Profile Send snakeman666 a Private Message
Vanlig enkel halvmåne modell.Premiär grillade igår
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/04/29 :  14:30:18  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Skall köpa Weber silver modell 57 cm! K-Rauta har rea på den för 895:-

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/29 :  15:13:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kvartsfat, delat på längden, hängandes i kedjor, så glödbäddens höjd är justerbar.
Ett bort/stativ i 45x45mm reglar.

Grillytan är väl lit mer än tillräckligt för 2-3 familjer.
25-30 kycklingfilér skulle jag tippa på. Kör den oftast bara på ena halvan.
Skall användas i morn, för att grilla lite kycklingspett till Tapas menyn.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2007/04/29 :  16:12:22  Show Profile Send Gus a Private Message
Weber 47-cm.med woktillsats http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=109
Funderar på eltändare,kör nu med gammal miljöförstörande tändvätska eller träflis och varmluftspistol.
Mycket bra grill tycer jag,nöjd alltså.
Oftast blir det väl en köttbit av något slag som grillas,ingen speciell favorit,wokar en del grönsaks/korv/allt möjligt-blandning.
Grillpyttipanna m.a.o.Gott.
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2007/04/29 :  16:53:26  Show Profile Send Metal a Private Message
Kör med en 57 cm Weber, otroligt fin att grilla med.
Tyvärr så har den börjat att rosta rätt rejält och kvittot har jag förlagt ngnstans...
Trodde iofs att den skulle hålla sig rostfri i mer än 4 år men tji fick man....


/F
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2007/04/29 :  17:52:52  Show Profile Send Piggen a Private Message
Elgrill, bor på balkong där inget annat tillåts. Men det funkar rätt okej!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/29 :  18:21:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
ICA "noname" klotgrill, väl inbränd! Bytes varannan säsong, inget man gråter för. Men det blir gott!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/29 :  18:22:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kul läsning!

Gus - den har jag också tittat på. Verkar lockande.

En annan bra finess med Webern är att när man grillat klart sluter man luft-tillförseln och elder dör ut. Således slösar man inte mer kol än nödvändigt!

Jag kör också med elgrilltändare. Väldigt smidigt...

Metal: Det var konstigt och verkligen tråkigt...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2007/04/29 :  18:33:56  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Gus - den har jag också tittat på. Verkar lockande.


Jo,den är inte så dum men värmen räcker inte riktigt till,det blir w(k)okt men ingen har klagat ännu i alla fall.
Kvaliteten kunde vara bättre,woken blir bränd och missfärgad,har ju inget med funktionen att göra men eftersom plåtbiten är ganska dyr så....
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/29 :  18:35:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja jag såg priset på länken du gav. Avskräcker ju lite...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2007/04/29 :  19:14:17  Show Profile Send Nygga a Private Message
Gasgrill med lavasten i, kan inte bli bättre och enklare. Lätt att reglera värme.
Sen finns det de som tycker att det inte smakar grillat. Får väl göra ett blindtest där kanske. Jag tror inte det är någon skillnad. Stenarna i grillen suger åt sig fett o slisk från grillmassorna och därav bildas rökgaser som sätter smak.

Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/29 :  19:31:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Stenarna i grillen suger åt sig fett o slisk från grillmassorna och därav bildas rökgaser som sätter smak.

Röksmak av kol?

Kan tänka mig att diskussionerna står höga ang gasol/kol på grillforum.nu. Kanske finns där dom som rekommenderar Dafgårds som "smakar lika bra"!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/29 :  19:58:37  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Weber 47, inne på den åttonde säsongen.

EA, har du inte grillat hel kyckling under lock så är det dax, det är min grillfavvo.

Nästa är tunna spareribs, under lock.

Lägg ribsen på gallret, på med locket, under tiden tillverkar du något att pensla revbenen med.

Ta vad du har, men det här "något" ska alltid innehålla honung och citronsaft och vatten, aldrig olja, för det innebär stor "bränt kött risk",

Rosmarin skadar aldrig.

Det ligger faktiskt 1,5 kg ribs på grillen just nu

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/04/29 :  20:13:29  Show Profile Send Pettersson a Private Message

quote:
Kan tänka mig att diskussionerna står höga ang gasol/kol på grillforum.nu. Kanske finns där dom som rekommenderar Dafgårds som "smakar lika bra"!

För att inte prata om striden om köttet ska vara bränt eller fesljummet, om man kan mäta eller smaka sig till antalet pepparkorn i marinaden och om det blir bättre eller sämre med detta. En tråd om vad som är bättre resulterar i en debatt som har 2365 inlägg där alla är blir osams och kallar varandra Sibylla tomte McDonalds troll osv ..........

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/04/29 :  20:30:20  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
och kallar varandra Sibylla tomte McDonalds troll osv ..........


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/04/29 20:31:00
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/29 :  20:36:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Kör på skitgrillssvängen här, misshandlar mina grillar, står ute över vintern och jag orkar inte ens ta bort sista grillbädden så den är inte så fräsch på våren. Med andra ord blir det ny grill med jämna mellanrum men kanske inte riktigt varannan säsong. Å andra sidan så kanske en Weber eller motsvarande klarar en sådan misshandel, vad vet jag.

Blir mycket fläskfilé här, kyckling är ju en höjdare också, en laxbit någon gång då och då om frun får bestämma (och det gör hon förstås). Älgfilé/-stek blir det också rätt ofta.

Kolgrill ska det förstås vara. Håller mig oftast till briketter med det varierar lite. Tändvätska (i överflöd) och tändstickor är det som gäller. Grillning före helgdag innebär självklart den obligatoriska grillölen som även om den är samma öl som annars ändå smakar speciellt bra vid grillen.

Gasolgrill funkar, men det där lilla extra saknas. Skulle aldrig drömma om att gå över till gasol, då är det nog lika bra att sluta grilla (fast skulle aldrig klara att sluta). Smaken är en sak men allt det andra är faktiskt lika mycket en ritual som hör till grillningen. Den får inte försvinna, inte hos mig, inte ens byta tändvätskan mot grilltändare av olika slag, nej nej.

Har gått och fungerat på att mura upp en arbetsbänk med utsågat runt hål för att försänka en klotgrill, huruvida det blir verklighet eller ej återstår att se.

Helt klart dock att grillen är sommarens absoluta höjdpunkt, och trevligt med så många höjdpunkter då det blir i princip varje helg och lite mer därtill!

Sen grillpremiär i år f.ö., den kommer imorgon. Hoppas det blåser mindre än idag och att det blir varmare än +5 grader. Tur att det är skönt att stå i grillens inbjudande värme - speciellt när det är gassande sol och 30+ grader i skuggan.

Varför väcker grillsnack primitiva manliga känslor i min kropp. Stolthet och manlighet osar ur öronen och jag får lust att slå mig för bröstet.



Grilla lungt!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/04/29 20:42:07
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/29 :  21:11:19  Show Profile Send Vox a Private Message
Weber 47 One Touch, inne på den tolfte säsongen!!!

De som inte har Weber har aldrig grillat.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/29 :  21:21:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Per-G Jeppsson: "nått" som man kan kleta in med... Har du nått med precist men ändå ungefärligt recept? Jamie O på tv just nu hade ett intressant recept.

Ingen som grillar fisk? Hörde nått från Snakeman att du gärna grillar abborre? Låter läskigt gott!

quote:
Gasolgrill funkar, men det där lilla extra saknas.

Samma som cd/vinyl?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/29 :  21:42:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
De som inte har Weber har aldrig grillat.


Jag bara väntade på en sån kommentar... Nu ska vi se om det inte blir lite heta!! känslor här också

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/29 :  21:48:16  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
"nått" som man kan kleta in med... Har du nått med precist men ändå ungefärligt recept? Jamie O på tv just nu hade ett intressant recept.


Grillning är ingen exakt vetenskap, det viktiga är att ribsen värms upp så att köttet "stängs", sedan är det bara att pensla på, honungen gör att att det blir en "karamellyta", smakerna i penslingsgojan kommer att framhävas tack var sötman i honungen, testa ghärna tabasco, ingefära, vitlök och chayennepeppar.

Tänk på att olja ger en geggig yta, vatten ger en knaprig........




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000