HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2007/04/29 :  11:36:44  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag bor i hus och råkar ha en kraftledning nära huset. Nu använder jag lc Audis nätfilter, men undrar om detta är tillfäckligt. Någon nämde att då jag har kraftlednngen så nära så kan det finnas 50 hz störningar som jag inte tror mitt filter klarar av.
Skulle uppskatta tips på åtgärder, det bästa vore sannolikt att köpa en strömrenare från PS Audio men de kostar tyvärr några kronor.

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/29 :  13:08:30  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ja, vilka problem har du?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/29 :  13:11:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
50 Hz är ju nätfrekvensen så det är ganska naturligt att inget filter "tar bort störningar" där, då skulle ju ingen ström nå apparaterna
Nätfilter är i huvudsak till för att plocka bort högfrekvent skräp, dvs frekvenser HÖGRE än 50 Hz.

Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2007/04/29 :  21:55:36  Show Profile Send JohnB a Private Message
kaffekoppen - Jag har inga problem som kan kvantifieras men jag misstänker att kraftledningen som går så pass nära huset kan störa en del.
f95toli - vad skulle du rekomendera? Är det en strömrenare som gäller?

Johan
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/29 :  22:21:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Rekommendera till vad?
Eftersom strömmen i kraftledningen som sagt är på 50 Hz precis som den "vanliga" nätströmmen (som ju kommer till området du bor via en kraftledning) så ska det så att säga inte finnas något att filtrera bort. Nu KAN det naturligtvis tänkas att man får extra störningar om man bor nära en transformatorstation eller liknande, men kraftledningen i sig ska inte ge upphov till några störningar på nätet. Kraftledningar kan ge ifrån sig rätt kraftiga magnetfält men de klingar av väldigt snabbt, så bor du inte direkt under ledningen så ska det inte störa apparaterna.

Min grundinställning är för övrigt att om nätdelen på en apparat är rätt konstruerad (tillräckligt bra för det den ska driva) så ska det inte behövas något extra (transientskydd, åskskydd och liknande inte inräknat).
Det finns många som inte håller med och tycker du det låter bättre med nätfilter så är det väl bra
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/29 :  23:19:16  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Problem av att luftledningen går nära huset tror jag inte du behöver vara orolig för.

Själv hade jag lite strul i mitt torp med snedfördelning av belastningen på olika faser, men det är ju sånt som bör kollas av elektriker.

Grundregeln är väl annars att man inte skall fixa det som fungerar :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/29 :  23:20:04  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
..förutom åskskydd då kanske, det bör man ordna innan huset brinner ner :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/29 :  23:30:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Problem av att luftledningen går nära huset tror jag inte du behöver vara orolig för.


Om det hade varit så pass nära att ett lysrör kan glöda då hade iaf jag flyttat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/04/29 23:30:44
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/04/30 :  07:39:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hej JohnB!
Den luftledningen du har i närheten ger nog mer upphov till luftburna störningar än ledningsburna. En nätrenare tar bort störningar som kommer ledningsbundna till din anläggning. En nätrenare/störskyddstransformator/.. fungerar bra mot ostadig matning eller om du har problem med industri/bondgårdar/... men inte emot luftburna störningar.

Jag skulle inte investerat i en nätrenare på grund av luftledningen.
De luftburna störningarna påverkar varenda komponent i sdin anläggning genom luften och de hanterar tillverkarna genom att göra sina apprater okänsliga för elektromagnetisk strålning(det kallas EMC på fack-språk).


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2007/04/30 :  22:30:24  Show Profile Send TNT a Private Message
Att leva nära högspänningsledningar kan medföra tvångstankar har jag hört ;-p

Sen kan det var så att du har likspänning i de där ledningarna..

http://www.abb.se/cawp/seabb364/a5d0251d58a0ce4bc125722600302a54.aspx

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/01 :  08:35:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du möjlighet att låna hem en strömrenare för test så kan du ju kolla rätt enkelt om det blir någon skillnad. Ditt nuvarande filter kaske räcker. Jag har själv ett antal isolertransformatorer till min elektronik och det gör rätt gott för tystare bakgrund. Slutstegen är dock anslutna direkt till väggen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2007/05/01 :  22:48:04  Show Profile Send JohnB a Private Message
Tack för alla förslagen, detlutar åt att jag försöker låna hem en stömrenare och kanske ett annat filter och ser vad det kan ge.

Johan
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:24:44  Show Profile Send Anton a Private Message
quote:
Sen kan det var så att du har likspänning i de där ledningarna..

-Troligtvis inte, det är inte så vanligt med HVDC i luftledningar i Sverige. Det finns dock på vissa ställen i landet vid kusten i anslutning till sjökablar .
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/05/02 :  20:19:07  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Banverket har någon/några? kraftledningar med högspänd 16 2/3 Hz växelström som stödmatning till vissa linjer i norra Sverige. Tror det är 130kV och två trådar. Stödmatningen går inte alltid nära järnvägen.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2007/05/03 :  00:39:48  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag bor själv mycket när en dubbel 400KV kraftledning. Om man bor t.ex. 25 m från en sådan har man ett magnetfält på några mikrotesla. Eventuella störningar skulle kunna leta sej in i elektroniken genom induktion, dvs inte nödvändigtvis från matningen. Det är kanske inte helt säkert att ledningens magnetfält och hushållsströmmen ligger i fas.
Jag kan inte påstå att jag märkt någon ljudmässig påverkan från kraftledningen. Däremot kan t.ex. vissa äldre datamonitorer störas så att bilden rör sej, texten ligger inte still. Det är inte otroligt att en inverkan skulle kunna mätas fram i ljudutrustning.
Enda sättet att minska inverkan är i så fall skärmning med t.ex. stålplåt. Nätfilter gör knappast någon nytta i det här fallet.
Örjan


Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.14 sekunder. Snitz Forums 2000