HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Copland CSA 28, lämpliga högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Putteman
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/11/29 :  22:45:07  Show Profile Send Putteman a Private Message
Tjenis.
Jag har möjlighet att köpa en Copland CSA 28 för en väldigt vettig peng. Detta är alltså en hybrid stärkare med ett ord. pris på 15.995 kr. Jag har tänkt att köpa ett par trevliga stativare och koppla på. Det jag funderar på är helt enkelt hur hög känslighet det minst bör vara på högtalarna då detta är en relativt liten stärkare???

Det skulle också vara intressant att höra vad ni anser är rätt prisklass för ett par stativare med hänsyn taget till förstärkaren???

//Putteman
"Mannen som blev en gris..."

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/11/30 :  14:23:27  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Lyssna gärna till Sonus Faber Conertino eller Concerto el.Minima Amator om du kan hitta några som är beg. och i gott skick har en kompis som har ett par Concerto(tror jag)till salu om du är intresserad kan du skicka ett pm till mej så får du telenr till han
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/11/30 :  14:38:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag kör en CSA28 på en högtalare som liknar Pro Ac 2.5-klonen. Den har säkerligen inte över 85 dB i känslighet.

CSA'n klarar det galant! Den verkar ha rejäla kraftreserver och har ett mycket luftigt och fint ljud.

Mvh, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Putteman
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:13:26  Show Profile Send Putteman a Private Message
Man tackar för åsikterna, det var skönt att höra. Får hem förstärkaren i morgon, så nu letar jag bara Copland CD. Jag har lagt in det på köpes, men jag smyger ändå med en köpes annons här. Det är ingen som säljer en Copland cd som är fjärrstyrd, helst en CDA 289?

Så snart jag har fått tag i en CD, så ska jag ta med cd och stärkare i bilen och åka och lyssna stativ högtalare för glatta livet. Vad tror ni om Dynaudio Contour 1.3? Eller kanske JM Lab Electra 906? Något annat i prisklassen runt 15 blås? B&W Nautilus stativaren kanske?

//Putteman
"Mannen som blev en gris..."

Edited by - Putteman on 2002/12/02 21:14:35
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/12/03 :  07:29:08  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Tror inte på Dynaudio Contour 1.3. Det verkar som om man behöver rejält med kraft för att få contourserien att spela riktigt bra och där räcker nog inte CSA 28 till.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/12/03 :  09:08:51  Show Profile Send Jadde a Private Message
Har hört den med Contour 1.3 och ljudet var riktigt trevligt!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:46:03  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Mårten-Design Monk är klart en favorit i detta segment.
Sen skulle nog Ekman skrika Yara om han såg detta inlägg

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:47:08  Show Profile Send ekman a Private Message
behöver inte skrika jag hänvisar till min logo =)

annars finns ju audio physic yara monitor en monkkiller för 8tusen hehe
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2002/12/05 :  14:05:48  Show Profile Send jos a Private Message
Nån som vet om det är någon större skillnad på CSA-28 och CSA-14?
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2002/12/05 :  14:19:45  Show Profile Send Gabe a Private Message
Visserligen är du ute efter stativhögtalare, men en bekant till mig använder ett par Carlsson OA52.2 till samma kombination du nämner - och det låter ruskigt bra! är du road kan du alltid läsa mer om Carlsson på
www.carlssonplanet.com
Go to Top of Page

Putteman
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/12/05 :  14:47:35  Show Profile Send Putteman a Private Message
Tackar för tipsen! Här var ju många schysta tips. Någon som har hört QLN Signature förresten?

CSA-14 tror jag ska vara föregångaren till CSA-28. Jag är inte helt hundra, men jag tror att det i princip bara är fjärrstyrningen som skiljer.

//Putteman
"Mannen som blev en gris..."
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/12 :  16:58:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
CSA-14 tror jag ska vara föregångaren till CSA-28. Jag är inte helt hundra, men jag tror att det i princip bara är fjärrstyrningen som skiljer.


Helt rätt om man tittar på kretsschemat. Men om man kollar komponentlistan så skiljer det en del på komponentvalen.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000