HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikreglering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/04/25 :  22:48:16  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Vad tror herrarna om att slänga upp två av dessa på väggen (klädda med något fint tyg) bakom lyssningsposition och två bakom "framväggen"?

http://www.wavepanels.com/wpst6.htm

Jag har inte råd att betala någon auktoriserad snubbe som kommer och mäter, ej heller att köpa mätmik och ljudkort för att sköta grejen själv.

Rent generellt, kan det funka?

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/04/25 :  22:55:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
I princip ja men de anger inte vilka frekvenser som dämpas så det kan vara lite svårt att förutse effekten. Troloigen når du lika långt med ett tungt draperi.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/04/25 :  22:57:22  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag har funderat på det där med draperi. Kruxet är bara att det ser rent ut sagt förjävligt ut
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/26 :  00:41:01  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Jag har funderat på det där med draperi. Kruxet är bara att det ser rent ut sagt förjävligt ut


Plus att det är nästan omöjligt att få det funka bra.

quote:
Jag har inte råd att betala någon auktoriserad snubbe som kommer och mäter, ej heller att köpa mätmik och ljudkort för att sköta grejen själv.


Att försöka akustikreglera med en liten budget och utan möjlighet till hjälp från proffs är dömt att misslyckas. Att börja chansa med dämpning är inte att rekommendera. Då är det bättre du försöker ta hand om första reflexen och kanske jobba lite med rumsresonanser långt ner. Detta är saker som du har mycket större chans att lyckas med.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/26 :  05:50:29  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Kanske en gardinstång och tjocka sammetsgardiner bakom lyssningsplats? Kan bli snyggt.......

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/04/26 :  08:58:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
Att försöka akustikreglera med en liten budget och utan möjlighet till hjälp från proffs är dömt att misslyckas. Att börja chansa med dämpning är inte att rekommendera. Då är det bättre du försöker ta hand om första reflexen och kanske jobba lite med rumsresonanser långt ner. Detta är saker som du har mycket större chans att lyckas med.


Det här håller jag inte alls med om och kan snart visa mätningar på att det inte stämmer.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/26 :  09:55:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det finns många länkar till information om akustik och hur olika material fungerar.
MickeY och Engelholm Audio brukar vara duktiga på att dela med sig av såna länkar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/26 :  10:21:06  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Att försöka akustikreglera med en liten budget och utan möjlighet till hjälp från proffs är dömt att misslyckas. Att börja chansa med dämpning är inte att rekommendera. Då är det bättre du försöker ta hand om första reflexen och kanske jobba lite med rumsresonanser långt ner. Detta är saker som du har mycket större chans att lyckas med.
Jag hålla med till en viss del. Men samtidigt så finns det få så som är så envisa som hifinördar, jag menar låter det inte bra så får man pröva nåt annat. Detta lär man sig ju saker på, dessutom. Jag tror att ofta är det vägen till målet som är minst halva grejen med vår sport, att man kommit på nåt själv som man upplever som en förbättring. Tycker själv att dom förändringar man gjort själv har gjort mig väldigt tillfredsställd.

Sen är det ju så att har man bara refekterat över rummets akustik så har man kommit längre än de flesta. Så att pilla själv är långt bättre än att inte göra nåt alls och jag tycker inte jämförelsen är långsökt.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/26 :  10:35:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Att akustikreglera påminner en del om att bygga högtalare. Olika delar hanterar olika frekvensområden och gör nytta på olika sätt. När det gäller akustikreglering verkar det vara helt OK att testa helt i blindo... Men hur många bygger högtalare helt i blindo?

"Ahh jag funderar på att sätta en diskant här borta...å sen kanske man skall ha ett baselement här borta...borde väl funka?"



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/26 :  10:44:07  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Att akustikreglera påminner en del om att bygga högtalare. Olika delar hanterar olika frekvensområden och gör nytta på olika sätt. När det gäller akustikreglering verkar det vara helt OK att testa helt i blindo... Men hur många bygger högtalare helt i blindo?

"Ahh jag funderar på att sätta en diskant här borta...å sen kanske man skall ha ett baselement här borta...borde väl funka?"
Kanske bättre än ingen diskant alls, eller?

Dessutom är hemmets lyssningrum i de flesta fallen en kompromiss, ändå.
Ska det göras rätt så gör det rätt, med flytande konstruktion osv men då kostar det och väldigt många dörr och fönsteröppningar ryker.

Men det är klart att det är bra att anlita ett proffs, men karln som startade tråden skrev tydligt att han inte hade råd med det.

Men vissa verkar jämföra akustikförbättringar med att dra om elen hemma tillsammans med barnen, i farlighetsgrad!

Edited by - ljud on 2007/04/26 10:53:16
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/26 :  10:56:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Man kanske väljer bort diskanterna för dom är så fula?

Vem vet om det ens blir 2 högtalare, vänster och höger? Det kanske blir 2.5 högtalare med lite snedvridning åt höger! Till detta skall vi sen hitta en förstärkaren med kanalbalans som väger upp detta...

Risken som är överhängande är att man tar bort allt för "akustikreglering" fungerar ju uppenbarligen inte. Det lät ju skevt, nästan livlöst.

Jag är samtidigt helt klart för att labba själv. Kan man göra det med lite mer fakta i ryggen är det ju superbra!

Dessutom är hemmets lyssningrum i de flesta fallen en kompromiss, ändå.

quote:
Ska det göras rätt så gör det rätt, med flytande konstruktion osv men då kostar det och väldigt många dörr och fönsteröppningar ryker.

Helt fel (tycker jag)!
Det gäller att hitta flaskhalsarna. Om du har 10 problem/"fel" på ditt lyssningsrum kanske 2 av dom är 10 eller 100 ggr värre än dom andra. Börja rimligtvis med dom 2 och du kommer säkert få bättre kvalitisort på ljudet.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/04/26 10:58:52
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/26 :  11:13:17  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Det gäller att hitta flaskhalsarna. Om du har 10 problem/"fel" på ditt lyssningsrum kanske 2 av dom är 10 eller 100 ggr värre än dom andra. Börja rimligtvis med dom 2 och du kommer säkert få bättre kvalitisort på ljudet.
Exakt! Lägga ut några kuddar på golvet för att ta första reflexen kan ju alla göra så mao man kommer väldig långt med egna åtgärder och ett hififorum.

quote:
quote:
Ska det göras rätt så gör det rätt, med flytande konstruktion osv men då kostar det och väldigt många dörr och fönsteröppningar ryker.

Helt fel (tycker jag)!
Tycker jag också, var bara ett exempel att det inte behöver vara helt korrekt, en del gillar kanske att ha en ordentlig puckel vid 50 hz.

Edited by - ljud on 2007/04/26 11:17:03
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/04/26 :  12:48:18  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Engelholm, jämförelsen haltar väl en aning? Att bygga en högtalare på måfå blir väl ändå lite väl absolut, än att hänga upp saker på väggen? Funkar det inte på den ena väggen kanske det funkar på den andra? Funkar inte det materialet så kanske det andra funkar? Bygger man en högtalare fel så märker man det inte förrän allt är limmat, skruvat, lödat och inspelat.

Jag förstår din poäng, men bara för att jag inte har råd att konsultera proffs, så kan jag ju läsa mig till väldigt mycket antar jag?
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/26 :  13:02:50  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Jag förstår din poäng, men bara för att jag inte har råd att konsultera proffs, så kan jag ju läsa mig till väldigt mycket antar jag?
Det är ju bara att pröva sig fram, men innan man lägger ut större slantar, så bör man veta vad det kommer att göra.

Lycka till!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/26 :  13:17:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Alla paralleller och analogier haltar när man skådar dom i sömmarna och jag använder dom bara för att belysa en åsikt på ett annat sätt än att prata faktiska detaljer (vilket antingen blir tjatigt eller obegripligt).

Min poäng är att akustikreglering HAR likheter med att bygga högtalare! Olika element har olika verkningsgrad och olika frekvensområden. Samma sak med olika material (typ tyg eller mattor, etc) som skall tjäna som absorbenter.

Som sagt - jag är FÖR att man testar sig fram. Jag är FÖR att man gör något istället för att sitta som en sur jäkel och säger att man antingen ändå skall flytta inom dom närmsta 10 åren eller att det ändå låter bra (bara jag får den däringa kabeln också).

Dock är kunskap något som inte skall föringas och har man nån som är kunnig (eller bara kunnigare) på området så är det ju super om man kan göra nått tillsammans. Två huven är kanske klokare än ett?

Som kontrast till vad Ljud skrev så kan man ju fråga sig vari vinsten ligger i att "gissa" på måfo istället för att köpa in nått litet som verkligen gör nytta.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/26 :  13:32:17  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Som kontrast till vad Ljud skrev så kan man ju fråga sig vari vinsten ligger i att "gissa" på måfo istället för att köpa in nått litet som verkligen gör nytta.
Anledningen till att man startar en tråd är väl för att slippa gissa eller få hjälp med det?
Go to Top of Page

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2007/04/26 :  15:54:49  Show Profile Send miol11 a Private Message
Hmmmmmmm......
Jag tror att alla har rätt fast på sitt sätt.



Finns 3 typer:
1.
Dom som tar hjälp, ,självklart bäst, proffs som kan mäta (och tyda) och föreslå åtgärder, tror ingen går emot detta,

2.
Motsatsen, Oldschool Audiofilerna, dom "kabel tunar" istället (ny elektronik högtlare mm ingår också under detta, gärna 6 siffriga belopp ska det handla om).

3
Sen har vi entusiasterna, som läser/frågar provar sej fram till något som iallafall fungerar bättre. "kan själv" och budget är drivkraften. (jag tillhör denna skara, men jag kanske kommer att ta hjälp vad det lider)


Jag vill iallafall hjälpa till att avliva myten om det man inte ska göra sådant själv
Jo der ska man visst!!! Det finns säkert många som misslyckats pga olika anledningar, MEN fler har lyckats det är jag säker på så våga prova!!


Ps
Jag är också mycket intresserad av bild (hemmabio) Finns många likheter.
Jag vet vad en profssionell kalibrering av en proj ger för bild mot en okalibrerad.
Men det går att komma en bit på väg själv utan mätintrument (och ISF kille/tjej), (men inte ända fram natuligtvis)

Och visst finns det många som förstör bilden ännu mer när dom "kalibrerar på fri hand" men det betyder inte att alla misslyckas!!







"Less is more"
http://www.component.se/members/?user=miol11
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/04/26 :  18:28:59  Show Profile Send p-pan a Private Message

Zalve skrev:


Det finns många länkar till information om akustik och hur olika material fungerar.
MickeY och Engelholm Audio brukar vara duktiga på att dela med sig av såna länkar.


Kanske någon av nämda herrar skulle kunna bidra med en liten
"länk-lista" ?

Skulle uppskattas mycket.

Pan
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/26 :  18:36:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En sökning i databasen ger dig nog många länkar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/26 :  18:53:32  Show Profile Send forken a Private Message
Hur stor är din budget MullBenkt??

Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/04/26 :  19:14:58  Show Profile Send p-pan a Private Message
Sökning i databasen ?

Får man aldrig vara lat här ??? :o)

Skämt å' sido...

tänkte att det kanske fanns någon med lite länkar sparade bland
sina "Favoriter" så att man kunde spara lite tid med att sammanställa.

En annan har ju liksom tumvantarna på när det gäller tangentbord och annat datoriserat, inte så snabb och kunnig m.a.o .

/ Pan





Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000