HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kork som ekodämpare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/04/25 :  12:50:59  Show Profile Send Snutten a Private Message
Är det någon som vet hur pass bra kork dämpar ekon? Funderar på att skaffa 2 anslagstavlor som ska dämpa ned eko i mitt lyssningsrum. Fungerar det bra eller ska jag köpa ngt annat?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/25 :  14:51:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Inget bra, för hård yta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/04/25 :  18:43:48  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok, får leta vidare....
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/25 :  18:45:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kork i form anslagstavlor är nog inte helt lyckat, men det beror förståss lite på vad du skall ha dom. För att plocka den viktiga förstareflexen är det helt värdelöst, men för att få bort allmänt fladder-eko i rummet är det ett okej alternativ.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/04/25 :  18:58:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja det är fladder-eko som ska bort, kör med bokhyllor för förstareflex (jag vet att det är lite på chans men det fungerar hyffsat bra). Men kanske tavlor är bättre, såsom en oljemålning på duk.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/25 :  19:48:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
För viktiga första reflexen tycker jag att man bör använda något proffisionellt framtaget för just detta.

Oljemålningar är kalas precis som bokhyllor men även kork-anslagstavlor - fast då pratar vi om att få bort fladdereko i rummet. Alltså inget att satsa på när det gäller dom viktigaste reflexserna.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000