HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Så här lättlurad är vår hörsel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/26 :  10:05:45  Show Profile Send ljud a Private Message
Ett annat exempel är väl det totaldämpade och reflexfria rummet som många av oss upplever som tryckande, det slår lock för öronen osv. En allmänt otrevlig känsla.

Varför upplever man inte samma sak i tex ett öppet vinterlandskap, som jag skulle kalla helt reflexbefriat? Där är det ju synen igen som spelar oss ett spratt, det lilla reflexfria rummet stämmer inte med vad vi förväntar oss att höra i form av rummets akustiska egenskaper.

Jag jobbar som ljudläggare och slås gång på gång av att när tex en regissör tycker att ett ljud är för lågt och säger det, så spelar jag sekvensen igen, utan förändring, personen i fråga tror nästan alltid att en förändring har skett, och utbrister att nu lät det bättre! Detta är snarare regel än undantag och alla som jobbar med ljud/musik lär känna igen sig i detta.

Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/04/26 :  10:09:57  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Ja frågan är vad testet "bevisar" egentligen och ur applicerbart det är i en hifi-lyssnarsituation? Som Ni kankse förstår av frågan så tror jag inte man kan sätta likhetstecken där.