HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Akvarium-tråden *Lägg in bilder och skriv!!*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/25 :  08:13:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tänkte starta en tråd om akvarium där de medlemmar som har ett akvarie-intresse och kanske ett eget akvarium kan skriva och lägga in egna bilder på sitt akvarium. Jag ska skaffa akvarium under året, så fort vi flyttat till ett nytt boende.

Denna tråd kan naturligtvis även användas för att få tips och råd!

Det fanns ju en tråd om detta tidigare, men den hittar jag inte. Förmodligen har den försvunnit efter att forumet gjordes om.

Så: Skriv och lägg in era bilder! Kan rekommendera denna sida för intresserade: www.zoopet.com


- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/04/25 08:13:58

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/04/25 :  09:07:02  Show Profile Send brewitz a Private Message
Antagligen tänker du på denna arkiverade tråd, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=42254&SearchTerms=akvarium

OT: Trådar försvinner aldrig från databasen.
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2007/05/06 :  22:50:09  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Här är mitt akvarium. Det blev rätt stort. Ville ha ett ordentligt och när jag hittade det för rimliga pengar på blocket så blev det så

Där i bor det:
ett knappt 20-tal koppartetror. Vackra fiskar som ofta går obemärkta förbi i akvarieaffärerna.
typ 20-30 rödmunstetror. En rolig fisk som stimmar ordentligt
5 st eldstjärtar. Dom ska bli rätt bråkiga mot varandra när dom blir äldre. Mina gnabbas lite grann men jag hoppas det ska gå bra eftersom dom har rätt mycket utrymmen och gömställen.
4 st siamesiska algätare. Bra städare men dom hoppar. Har plockat 3 st torra från golvet. Nu finns det bättre hoppskydd.
ett par malar, ancistrus dolichopterus. Dom ynglar av sig som bara den. Vill ni ha kom hit och köp för en billig peng.
ett par plus en hane dvärggurami. Försökte köpa några till men dom är, har jag hört, ofta väldigt klena och det är bara en av dom fyra som lever nu.
en ensam stackars kampfisk. Dom hade bara hanar men jag hoppas han hittar ett par honor så småningom.

Det är bra (nödvändigt) att lägga ner lite energi på att få till en bra miljö för växterna också om man vill att dom ska bli fina. Gödning, koldioxid och mycket ljus.

Lite olika stadier i utvecklingen:

Edited by - KarlArne on 2007/05/09 07:32:42
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/05/07 :  04:43:13  Show Profile
Juwel Vision 260 (1 månad efter uppstart)


Och dessa bor där i

20 Glödbandstetor
22 Kardinaltetror


6 Scalarer



2 Fjärilsciklider



2 Bolivianska Fjärilsciklider


5 Ancistrus


2 Guppys


4 Siamesiska algätare



4 st Megalechis thoracata



Har även 2 st nya akvarium jag precis köpt som jag ska inreda inom en snar framtid.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/05/07 04:43:47
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/07 :  08:31:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilka härliga bilder, jag är sjukt sugen!! Ska dock vänta tills vi har flyttat (sker troligen till hösten) så man slipper flytta akvariet (ett jäkla jobb).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/05/07 :  22:42:10  Show Profile
Det var inte mycket ös i den här tråden direkt :D

Håller på och öser i vatten och startar upp akvarium Nr just nu. Lägger upp bilder om ett par dagar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/05/08 :  00:41:00  Show Profile Send Larsho a Private Message
Funderar på akvarium men vet inte riktigt var jag ska börja

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/08 :  00:54:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Var lade jag metspöt nu igen ?


Jäklar vad läckra byggen ni har skapat, hatten av !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/05/08 :  00:54:43  Show Profile
Gör tvärtom mot vad alla gör, kör ett stort kar att börja med, betydligt lättare att få balans i än någon liten fjuttburk

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/05/08 :  12:35:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
Martin.M

Tror du det räcker med en swimingpool

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/05/08 :  14:22:46  Show Profile
Kör på det

Här är mitt senaste akvarium som jag precis startade upp, så det är lite grumligt ännu. "Bara" 200 liters, så det blir några småciklider i det... vi får se.
2 Guppys får bo in det några veckor så att bakteriekulturen börjar komma igång.


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/08 :  14:31:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Guppiesar!?? Bara att skaka om akvariumet lite så har du yngel!

Ser jäkligt fint ut. Jag hade akvarium förr, men har inte plats längre. Ett 250 liters kar hade varit kul!

Tack för alla fina bilder!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/05/08 :  14:59:25  Show Profile Send Larsho a Private Message
Martin M

Ja det ser verkligen nice ut, får väl ge mig ut o kolla lite

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/05/08 :  16:01:05  Show Profile
Tack ska ni ha, jag tror det kan bli riktigt bra om några veckor!

Funderar på några halvstora ciklider i storleken runt 15 cm... men men, vi får se.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/08 :  16:04:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Martin: Skulle ju funka fint med Discus av någon normal variant (inte nån framodlad idiot-variant).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/05/08 :  16:08:36  Show Profile
Tanken har slagit mig faktiskt... men jag tycker det är lite litet alltså.. men men, det blir ju en anledning till att köpa större sen :D

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/08 :  16:22:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En överdimensionerad pump och du kan lätt ha 6 discus i 200 liter. Kanske inte fullvuxna 20 cm's exemplar...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/05/08 :  16:39:47  Show Profile
Överdimensionerat är bara förnamnet http://tetra-fish.co.uk/tetratec/externalfilters.html

Har den största modellen, pumpar 6 gånger volymen (säg 7 gånger volymen om man tar bort inredning och sand) per timme.
Har för övrigt ett likadant i min andra burk, rekommenderas!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/08 :  16:46:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mäktig pump! Ja men då så - kör på discus!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/05/08 :  23:09:39  Show Profile Send classe a Private Message
ska ta en bild på burken på jobbet 3,5m långt.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/05/09 :  00:42:59  Show Profile
EngelholmAudio: har varit drömmen alltid, kanske dags att göra slag i saken då. Först kommer i alla fall ett litet stim med coryodoras (pansarmalar), kanske även flyttar över mina små fjärilsciklider, dom brukar ju vara en bra följeslagare till discus.

classe: Do it!!!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2007/05/09 :  07:28:15  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Hehe, jag har gått över till innerfilter. Ett EHEIM 2252 1200 l/h till mina 720 liter, filtervolym ungefär noll. Håller på att bygga om tanken till ett gammalt ytterfilter. Så jag kan sätta på mitt pumphuvud på den och ställa hela paketet i akvariet. Blir väl 3 liter då. Mitt akvarium är ju dock ganska underbefolkat.

Och ett tips till nybörjare. Det går inte att ha sugmalar tillsammans med svärdsplantor. Jag visste att det inte skulle fungera i längden men jag fyllde ut med såna för att få lite grönt i början. Det blev ingen vacker syn efter ett par veckor Jag tror tom att det var dom som åt sönder min anubias också.

Edited by - KarlArne on 2007/05/09 07:31:30
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/09 :  09:31:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
För länge sedan umgicks jag med en riktigt akvarie-biten. Ett 1000 liters kar behövde filter och killen borrade ett hål genom botten i ena hörnet och byggde upp två glasskivor så att en kvadratisk yta skapades, ca 10*10 cm. Glasskivorna räckte nästan ända upp, det saknades väl 3 cm kanske.

Genom hålet drogs en grov trädgårdsslang vidare ner till 90 liters akvarium. Detta 90 liters kar var så uppdelat i 4 delar, grovfiltret, filter, torv. I sista delen låg en "industripump" som kompisen själv kallade den. Pumpade närmast oändliga mängder vatten och på full speta blev det en såndär "cirkel" i vattnet i 1000-litersakvariumet.

E man seriös så är man...

Ps. Rummet hade en golvbrunn.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/05/09 :  21:07:34  Show Profile
En sump alltså

Kommer nog själv att köra med det om jag skaffar någon större burk, om jag inte skaffar en "back to nature" bakgrund. Då blir det att använda utrymmet bakom till filter!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/05/09 :  22:41:15  Show Profile Send johmi a Private Message
Btn bakgrunder är riktigt snygga men min erfarenhet av bakgrunder är att alger växer förträffligt på dem. Nu har jag inte testat Btn, de kostar ju som en riktigt bra signalkabel, men jag tvivlar på att de skulle vara skonade från detta bekymmer. Mitt favoritalternativ är antingen helt svart bakgrund (plastfilm) eller ingen alls om man är lyckligt lottad att ha en vit vägg bakom. Blir riktigt läckert med färgerna från bra akvarielysrör (Aquarell eller Aquastar).

/Mikael
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/05/10 :  04:03:10  Show Profile
Jo alger kan ju alltid bli ett problem, hade lite strul med det i min största burk, minskade belysningstiden med 2 timmar sen försvann allt på ett par dagar
På en btn-bakgrund ska det ju dock vara lite alger för att få det mer levande (tycker jag personligen).

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000