HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Funktionen på en QR-diffusor - hur funkar sidorna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/24 :  14:29:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En fråga till bättre vetande¡Ä

En QR-diffusor har ju ett antal brunnar med olika djup utplacerat enligt ett smart sätt att räkna. So far so good. Funktionen uppnås genom att designfrekvensen(/erna) får olika långa vägar att vandra innan dom reflekteras (nere i brunnen) och när dom sen möts igen, utanför/framför diffusorn så har dom fasförskjutningar relativt varandra.

OK?

Hur värdelös blir en QRD utan skiljeväggarna mellan brunnarna? Är det helt nere på 0 eller tappar man bara udden på effektiviteten?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/24 :  14:39:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Intressant fråga EA !
Som även jag är nyfis på för det påverkar designen ganska mycket

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/24 :  15:02:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja det skulle ju plötsligt bli nästan en barnlek att göra en "90%-ig" QRD.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/24 :  16:39:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bygg och mät, så återkommer du med mätningar på skillnaden

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/24 :  17:02:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Uj uj uj så mkt jobb...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/04/24 :  17:11:00  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Skulle tro att skillnaden det gör är att en del ljudvågor går åt andra håll om man jämför med en med, sen bör ju fasförskjutningen bli olika stor.
Det här är slutsatser jag själv drar utifrån hur den ser ut.

Funktionen bör väl kunna bibehållas med en liten omräkning av höjden på staplarna, hur den ska gå till vet jag dock inte, men väldiogt höga staplar borde ju kunna agera "väggar" åt de mindre i dess omgivning.
Det finns ju diffusorer med olika höga staplar bara, utan väggar dvs.

Här är nån hemsida jag hittade när jag googlade:
http://www.wvier.de/diffusoren.htm

En del intressanta grafer tyckte jag.

Själv kör jag äggkartong.
Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/24 :  17:52:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Förstår dig inte riktigt, Fisksmiskola...

Sidan du länkade till var intressant, men var det inte VÄLDIGT dyrt?

Nån mer med input, ideer eller kommentarer?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/04/25 :  00:01:15  Show Profile Send esl a Private Message
Om man enbart har fack med olika djup så skapar man 90 graders reflektorer, det innebär att höga frekvenser kommer att studsa tillbaka i samma vinkel som de kom in.

Skiljeväggarna gör att (i korthet) att ljudet sprids i ett flertal vinklar.
Kan sägat att man fortfarande får en viss diffuserande effekt men att den sjunker drastiskt!
Den blir också mycket smalbandigare, vilket inte är önskvärt.
Man vill ju inte att vissa frekvenser filtreras bort ur ett spectrum, då kan det faktiskt låta sämre än innan.

Ett värre exempel är när man har en tunn Ecophonskiva på 20mm och dämpar diskanten med den, medans mellanregistret i stort set är oförändrat. Inte vidare värst bra alls.

sftafelsnise...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2007/04/26 00:39:22
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/25 :  09:14:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Min fråga är ställd mest för att det, precis som Johan skriver, skulle underlätta tillverkningen ordentligt. Tyvärr kände/trodde jag att effektiviteten skulle sjunka...

En annan fråga inom samma ämne rör det som ser ut som diffusorer men som har rundade "bruns-bottnar". Vore intressant veta tekniken och teorierna bakom dessa.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/04/25 :  10:00:52  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag vill väl kanske påstå att det inte automatiskt blir sämre verkningsgrad, man får bara ändra konstruktionen. Om man tittar på länken jag skickade så finns ett par diffusorer med väggar och en utan, den utan mäter bättre vad jag kan läsa ur graferna. Skillnaden dem imellan förutom att den utan väggar saknar väggar är att den utan är djupare. Då skapar man "brunnar" mellan de högre staplarna, dessutom blir det brunnar med varierande storlek och varierande djup. Man förlorar säkert i effektivitet/volym dock.

EA-Att det kostar mycket på den sidan spelar väl inte så mycket roll om man bygger själv?
Tänkte mest att deras mätningar var intressanta.

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/25 :  10:11:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Får man vara så fräck att man ber om bildlänk till både själva diffusorn och grafen? Jag tittade men hittade inget...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/25 :  11:08:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Snedskurna bottnar då? kanske lättare att göra än rundade,

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/25 :  14:25:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
vemsom: ja det är kanske en möjlighet.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/26 :  00:52:32  Show Profile Send Lovan a Private Message
http://www.acoustics.salford.ac.uk/student_area/bsc3/room_acoustics/diffuser_design.pdf

hittade jag när jag googlade. Kanske gammal skåpmat för er
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000