Author |
Topic |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 15:01:54
|
Preliminärt:
1 Föreläsningar, Peter S, Scorpion 2 Preben 3 CH, Bernt 4 Hoktuna, Steff, Resonans 5 Faktiskt prylar 6 Eojeud, Magils 7 Plind, Zei, Mats T 8 Martinsson, Skäggåke, Boergars
Till förfogande: Lindgren, Michael, Florian.Daniel De har alla förstärkeri som de kan välja att koppla in där det passar.
Nu har jag en fråga.
Det blir en stor träff, den största hittills tror jag. Det kan bli trångt och man får samsas i rummen. Jag har funderat en del på rumsplaceringen, och det finns en sak som jag vill göra som kanske kan vålla diskussion. Jag vill nämligen låta min vän Preben ha ett eget rum med sitt hornsystem. Det vill jag för att jag tycker systemet är något alldeles speciellt och det är också något som man i princip aldrig ser i butiker och på mässor. Orsaken är enkel, Prebens prylar väger närmare ett halvt ton tillsammans och han spenderar enormt med tid på att bära ut och in och koppla dessa jättegrejor... Han är en entusiast utan motstycke i mina ögon - när jag ringde upp och frågade: "Skulle du kunna tänka dig att ta med dina grejor på DIY-träffen?" så tog det nog inte ens en minut innan han svarade: "Ja, det kan jag la göra. Om nån hjälper mig att bära." Så den hjälpen har vi ordnat efter bästa förmåga.
Det finns ett utbildningssyfte här också som jag ser det, det här systemet spelar på ett sätt som de flesta inte alls är vana vid eller ens hört något i närheten av förut, så många får kanske en chock. I varje fall tror jag 90% av de som tar chansen att komma och lyssna kommer att få rejält vidgade vyer! Det beror som vanligt helt på vad man värdesätter.
Så till min fråga: Tänker jag rätt när jag vill ge systemet ett eget rum? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 15:03:46
|
Jag som inte ens skall dit tycker det är helt rätt!
Lyft fram det som inte till vardags synns! |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7932 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 15:20:19
|
Håller helt med föregående talare (trots att jag inte heller ska dit), tvåvägs stativare och liknande kan förstås vara nog så spännande men ett hornsystem på ett halvt ton förtjänar helt klart företräde framför mer vardaglig utrustning! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 15:31:14
|
En sak är klart. Bashornen väger ca 85 kilo styck om det är i trä är över 2 meter höga. 3x8" i varje så det kommer att bli ordentligt byxfladder i ett litet vanligt rum. (har haft sådana hemma i en liten betonglägenhet. Man fick ha njurbälte på sig Jag tycker att du gör rätt i att det får ett eget rum. Lowther har en liten förhöjning i mellanreg. Men det är försumbart med tanke på den otroliga dynamiken i PM2:orna. "Utbildningssyfte" Det skulle vara kul att anläggningen får spela hela dagen och att man får spela sina egna plattor på den för att höra/uppleva skillnaderna.
info om systemet http://www.rauna.com/slides/chaverex_in_home2jpg.html Tidigare tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37399&SearchTerms=skogen |
Edited by - Stormen on 2007/04/23 14:46:13 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 15:34:13
|
SAmmansättningen av komponenter i rum 8 är toppen!
8 Martinsson, Skäggåke, Boergars
Jag har ett filter (driverack 260) som har två kanaler över ut för sub (XLR).
Skäggåke har ett par rörsubbar :) Boergars har ett slutsteg :) och mina högtalare är lite tunna (i basen :)
Två platta bang olufsen liknande (på håll) högtalare och rörsub 3-vägs aktivt delat med mätmick (RTA) passar ju rätt bra om vi vill göra så :)
Jag tar med ett par extra kablar med adaptrar till rca om så behövs så kanske vi kan koppla ihop ett komplet system enligt ovan, om vi vill vill säga.
Jag tar även med 4st stolar och en matta om plats finns kvar i bilen.
Härligt! |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2007/04/19 17:00:15 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 17:05:17
|
quote: och mina högtalare är lite tunna (i basen :)
...och fysiskt, väl?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 17:15:30
|
oh yeah, i can see your point ! : )
ca 100mm på djupet och ca 40Hz på vägg :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 19:41:34
|
martinsson: tyvärr måste jag backa ur, men det verkar ju finnas förstärkeri till övers i alla fall. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 23:06:39
|
Det har droppat in fler anmälningar. Du får lägga till Daddygee och Hasse på listan Bernt.
Vilken laguppställning vi har!!!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 23:28:10
|
Kanske OT,någon bandning av föredragen?Kanske en liten mp3 fil på Hififorum sedan? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 23:58:38
|
OK, så här då: 1 Föreläsningar, Peter S, Scorpion 2 Preben 3 CH, Bernt, Lindgren, Michael, Daddygee 4 Hoktuna, Steff, Resonans 5 DAVE HB, Faktiskt högtalartävling 6 Eojeud, Magils 7 Plind, Hasse, Mats T 8 Martinsson, Skäggåke, Florian.Daniel
Det borde funka, låt mig gärna veta ifall något inte verkar bra. Annars löser det sig ju alltid. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2007/04/20 : 23:12:32
|
tycker att det ser bra ut. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|