Author |
Topic  |
PelleC
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 19:48:40
|
olof s: Skall ta och väga upp plattorn sen, återkommer om det, men det blir efter helgen.
jaejin: Material i övrigt: Matta mot golv, sen granitplatta, högtalarna på den, fortfarande på superspikes. Borde testa att ta bort dem och istället ställa dem på SD-kuddar eller nåt annat mjukt. Granitplattorna ovanpå högtalarna ligger på ett par bitar "typ liggunderlag" från en gammal verktygsväska. Skall försöka få tag på en tunn gummiduk istället tänkte jag.
mayro: kul att en erfaren hifiräv som du fortfarande kan hitta förbättringar, det bådar gott för framtiden tycker jag!
Sen är det ju extra kul att man kan inspirera varandra på detta sätt, det är ju liksom kvintesensen av ett forum som detta. Med tanke på hur mycket godbitar jag fått till mig härifrån är det kul att kunna ge lite inspiration tillbaks!
Dock är den estetiska kommitéen och jag inte riktigt överens om huruvida denna förbättring skall betraktas som permanent utställning eller bara av tillfällig karaktär... Jag skall försöka lära mig ladda upp bilder så skall ni få se hur det ser ut och om ni anser att jag bör lägga ner förhandlingarna eller inte... :)
MVH//
|
TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd! |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 21:53:10
|
En tanke; Det går ju att snickra till formar med lagom mått i trä och sedan gjuta plattor av cement, billigare än att måttbeställa från stenhuggeriet, sen går det ju att måla i valfri färg så att det inte stör inredningsmässigt. |
rolnor |
 |
|
PelleC
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 22:19:42
|
rolnor: ypperlig idé...har just avnjutit en stunds hifi-nirvana...det blev Andrea Bocelli och sen Sarah Brightman...Scarborough Fair har aldrig låtit så mäktigt i mina öron... :D Men medans jag satt där och tänkte lite på Mayros vibbtveakande på bänkar och rör så hamnade tankenanorna oundvikligen i en stor betonggjutning...borde man inte kunna gjuta en plattform till stereobänken i betong så elektroniken står stadigt... hmmm, borde gå va?!? Varför gå omvägar med avancerade fjäderupphängningar mm, jag tror stenhårt (!) på att det är stor tyngd som behövs för att grejorna skall stå still, det torde även få stöd i fysikens lagar om man skulle vilja härleda det från någon gammal lärabok... :)
Är det någon som provat med en riktigt tung hifibänk?
MVH// |
TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd! |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2007/04/20 : 23:00:38
|
Hade mina hembygge-golvare på köpta ca 15 kg tunga betongplattor, men det projektet är "vilande" så nu har jag en platta under, och en ovanpå(!) min lilla Pioneer 575 DVD-spelare.Under respektive platta sittter vanliga möbeltassar som jag från början satte dit för att inte repa golvet. DVD-spelaren lär iaf inte vibrera onödigt mycket! ;-) Men, jag ska inte påstå jag hört skillnad (har inte på allvar provlyssnat före/efter detta "tweak", hehe)
Hade ett tag ena plattan stående ovanpå subben, som 'dekorativ sockel' till min 20" LCD, men då hade jag inte byggt klart subben så att det gjorde ljudförbättring påstår jag inte. Antar det borde stabba en del med 14 kg betong på sub-lådan...kanske man skulle köpa några plattor till och testa... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
Peg
Medlem i AÖ

536 Posts |
Posted - 2007/04/30 : 10:30:33
|
Vibrationer fortplantar sig ju ganska duktigt i betong. Undra om inte tex en sandfylld bänk i MDF vore bättre ?
Man får nog tänka lite som högtalarbyggarna gör och de finns det ju gott om här på forumet. Fast det är ju klart det finns ju högtalare i betong så det kanske blir bra  |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/04/30 : 12:31:12
|
Min Cd-spelare står på ett 115Kg specialbeställt marmorbord, snyggt och stadigt. Mina Beolab 5 väger 60Kg styck så dom har väl inte så stort behov av stabilisering |
rolnor |
 |
|
kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts |
Posted - 2007/04/30 : 12:46:38
|
PelleC,
som gammal byggnadsingenjör så förstår jag ditt prroblem med golvet. Jag håller med dig, man vill verkligen inte röra det!
Nu har du superspikes mellan högtalaren och granitplattan om jaf förstod dig rätt. Det KAN bli än bättre om du försöker ha något som dämpar högtalaren akustiskt ännu mer från det lite svajjande golvet. Prova SD-fötter om du inte redan gjort det.
Det finns ju olika skolor för det där med anläggning mot golv, men det skulle vara jättekul att höra dina reflektioner om det. Jag har tyvärr inga fötter anpassade för dina högtalare annars hade jag skickat över ett gäng så du kunde prova.
ps.. Jag är lite av Dynaudio-freak själv, eller rättare sagt så tycker jag om elementen :) |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
 |
|
ahultin
Member

240 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 17:19:08
|
Jag testade att tynga ner mina högtalare med vanliga trädgårdsplattor (30*30cm) och efter det var det inget snack om saken - det skulle bli något ovanpå högtalarna framöver....frågan var bara vad? Granitplattor hade varit trevligt men kanske lite dyrt...
Jag köpte vanlig trädgårdssten (250*130*62mm "Gårasten") på Silvan 4*12.90 = 51,60:- för en förbättring som var bra mycket tydligare än när försteget fick en Supra LoRad att jobba med.... Billigt är bra - och vad glad man blir när det funkar! |
Massa Linnprylar... |
 |
|
Stickan
Member

1725 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 17:31:58
|
   |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 17:57:11
|
Men hur ser det ut? Bilder...  |
 |
|
Kondensatorn
Member

120 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 19:28:24
|
Kul med billiga tweaks ! kom gärna med fler, kan tänka mig att det fungerar alldeles utmärkt,själv behöver jag nog inte testa har nämligen(97kg täljsten per högtalare) |
Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries Diy Scanspeak 2 delat, Systemdek IIX |
 |
|
Topic  |
|