Author |
Topic |
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2007/04/18 : 11:38:46
|
Har precis renoverat ett Quad 405 slutsteg. Har bytt en del internkablage, bytt in och utgångar, satt dit två små kondensatorerna på de stora feta kondningarna samt bytt ut några brända motstånd på kretskorten.
glad i hågen skruvade jag ihop allting i går och skulle prova, i med strömsladden, ingen rök i alla fall, det var ju positivt! därefter satte jag i högtalarkablar och signalkablar, men inget ljud, lite knaster när jag tryckte i signalkablarna, annars helt dött!
Gjorde några mätningar och det kommer fram spänning till korten som det ska, och om man mäter mellan + och - på utgångarna så får jag 35mV på höger utgång och 68mV på den vänstra, är det normalt?
Kan man göra några andra mätningar för att komma fram till något fel?
Är det någon som vet vad det lilla kretskortet som högtalarterminalerna sitter på gör förnågonting?
Har börjat fundera på om det kan vara det de är fel på eftersom att det är det enda i signalväg som kanalerna har gemensamt, förutom spänningsmatningen, men den fungerar vad jag förstår...
Sen mätte jag på kondningarna efter jag dragit ur nätkabeln och upptäckte att de laddade ur sig väldigt fort, är det normalt eller tyder de på att de börjar bli dåliga?
Någon som har något bra tipps?
Mvh: Tomas
|
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
Uncle Remus
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2007/04/18 : 12:39:16
|
Prova att slå en signal till Stridbeck den äldre. Han har byggt om många 405 steg i sina dagar och om han är på bra humör kan han nog ge dig lite matnyttig information eller hjälpa dig med kontakter.
Göran Finnberg kan nog också hjälpa dig men jag vet inte hur man får tag på honom. Kanske någon annan på forumet kan hjälpa dig.
www.stidbeck.com |
Henkan |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 08:16:57
|
Kolla internkablaget. Ett tiotal mV på högtalarutgången gör inget, helt normalt. Skulle rekommendera dig att byta alla elyt kondingarna på 405, www.net-audio.co.uk har en lösning som splitta PSU i en del per kanal. Att byta ut opampen på ingången är också en bra idé, OPA134 är ok. Byt även småkondingarna i signalvägen till något bättre, t ex silver mica. Om du skickar mig PM kan du få ett pdf om seriös moddning av 405 och 405-II.
Det lilla kretskortet är ett kortslutningsskydd som löser ut säkringarna på det stora kretskortet. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 11:05:51
|
Hej igen och tack för svaren!
Opamparna och lytar tänkte jag byta när ekonomin tillåter, ev. också trissorna, då jag har 3 st olika :/
tack för att du klargjorde vad det lilla kretskortet gör, då kan jag nog prova att plocka bort det utan allt för stor risk att något går sönder :) Så får vi väl se om det är det som är boven i dramat! |
Edited by - Tomas J on 2007/04/19 11:06:22 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 12:09:39
|
Kortisskyddet är knappast boven i dramat, IMHO. Du tar bort det på egen risk. Kommer det fram spänning till opampen? Sitter kablarna rätt? Är ingången kortsluten? Finns det signal på Tr2?
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2007/04/20 : 17:25:39
|
ok, då provar vi dina tipps!
Sitter kablarna rätt?: Ja, alla kablar sitter på rätt platts vad jag kan se Är ingången kortsluten?: Nej, varken vänster eller höger ingång är kortsluten. Finns det signal på Tr2?: ja, mäter jag mellan mittbenet och det ena benet så får jag 28,5v oc ifrån mittbenet till det andra benet så får jag 0,6v
Hur mäter jag Opampen? villka ben ska jag mäta på? och hur vet jag villket ben som är villket, är nr:1 det längst upp till vänster, (har opampen så att texten på den står så att man kan läsa den) |
Edited by - Tomas J on 2007/04/20 17:27:21 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/04/21 : 09:54:23
|
OK, Tr2 ska ha 28V, men du har inget oscilloskop? Då kan du kolla om du har signal in (du måste givetvis mata in en signal). Ser du opampen med det lilla "hacket" på kortsidan mot dig, är ben 1 det första till höger. Spänningsmatningen är på benen 4 och 7. Ser du opampen med texten mot dig är ben 1 längst ned till vänster, ben 4 längst ned till höger och ben 7 det andra från vänster däruppe.
|
Edited by - Zombie on 2007/04/21 09:57:13 |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2007/04/21 : 14:40:34
|
yepp nu har jag signal där, och jag har även fått steget att fungera, båda kanalerna! =) ska jag vara ärlig så vet jag inte vad felet var.... men nu fungerar det i alla fall...
kanske var det oxid på någon av kontakterna, för när jag dragit ur alla kontakterna i från kretskorten och satt i dem igen så fungerar det!
Men tack så hemskt mycket för att du tog tid att hjälpa mig Zombie! |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/04/21 : 14:43:47
|
Kul att det funkar! Det brukar ovanligt ofta vara mekaniska fel, snarare än elektriska/elektroniska. Själv blev jag tokig när jag inte fick ett 405-2 att funka till 100%. Kollade, kollade igen, mätte och mätte igen, ingen logik stämde. Jag hade bara glömt sätta tillbaka isoleringen till en effektrissa...ridå. Kontakterna på 405 oxiderar ganska mycket efter en tid. Kanske en god idé att byta ut dom mot något guldpläterat eller rengöra dem? |
Edited by - Zombie on 2007/04/21 14:46:09 |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2007/04/21 : 16:10:51
|
ja, jag får nog i alla fall rengöra dem...
Nu när jag äntligen fått igång steget så hittade jag ett nytt eminent problem... Transformatorn brummar en hel del... Går det att göra något åt? Tyvärr är den ju inbakad i någon slags plast, så det är ju inte den lättaste saken att komma in i :/
Kan brummet ha att göra med oxiderade kontakter eller torkade kondensatorer föresten? Fast det låter helt klart som ett mekansikt brumm, som om någon av lindningarna ligger och skallrar.
|
Edited by - Tomas J on 2007/04/21 16:11:51 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/04/22 : 09:18:35
|
Toroider brukar visst knacka om det finns likström på nätet. Vet inte hur det är med 405:ans vanliga trafo (som egentligen är två parallellkopplade)...sitter den fast ordentligt? Om brummet kommer ut i högtalarna kan det bero på torkade lytar, trodde du bytte dom? Om du gör det får hela slutsteget en kraftigt skjuts framåt, du kan sätta in upp till 20000uF x 2. Som jag tidigare skrev, rekommenderar jag Net-Audios lösning, den kostar inte mycket mer än två nya RIFA-lytar. |
Edited by - Zombie on 2007/04/22 09:21:27 |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2007/04/22 : 09:59:28
|
jo, den sitter som berget, det kommer inget brumm i från högtalarna, bara lite brus. Jag har inte bytt de stora lytarna än, jag hade inga sånna hemma vid tillfället jag satte igång att riva i den... jag ska beställa nya så fort pengarna rullar in... Blir det problem om man sätter in mera än 20000uF x2? hittade nämligen ett par 22000uF lytar som skulle passa...
på villket sätt är Net-Audios lösning bättre? Uppenbarligen så får varje kanal en varsin nätdel, men vad är det som gör det bättre än en gemensam? |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/04/22 : 17:45:02
|
Kanalseparation, mer uF per kanal, dubbla likriktare, mer headroom. Jag vågade inte sätta in större än 15000uF, vet inte hur mycket likriktaren klarar, men en del använder visst 22000uF. Svårt att hitta så stora elyter med rätt dimensioner, särskilt för höjden. |
|
|
|
Topic |
|
|
|