HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kjell&Co "etsning",hur gör man?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/13 :  19:23:55  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag stod på Kjell&Co och bläddrade i katalogen och såg ett billigt pack o-etsade kretskort och en ets-penna,art nr 89319 & 89410,som jag köpte med mig hem.

Men hur gör man på rätt sätt med dom här grejorna...?
Tror väl inte dom skickar med utförliga instruktioner heller?

Det kan inte vara så svårt,men allt är lätt när man kan det...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/03/13 :  19:35:49  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Tvätta kretskortet rent från fett. Markera var komponenterna skall sitta. Rita kretsbanorna med pennan. Låt torka.
Jag brukade använda järnklorid, men såg i Kjell att dom säljer natriumpersulfat (exempelvis 89409). Blanda och värm till 40-50 grader. Doppa kortet i vätskan och rör lite då och då. Tar inte så lång tid.

Eller som det står på Kjells hemsida:
Tips för mönsterkortstillverkning
Från tejp till UV-känsligt lack.
På den "gamla goda" tiden fick man sitta och tejpa upp de områden på kopparskiktet som man inte ville skulle frätas bort i etsningen. Arbetet kunde ta timmar av koncentration med pincett, nål, lupp millimeterbred kurvejp och gnuggisar. Det snabbare alternativet var med specialpenna och är fortfarande det snabbaste om man bara ska etsa kort med ett fåtal ledningsbanor.

Hantverket med tillverkning av egna kretskort finns fortfarande kvar men har kompletterats med ett i många fall enklare sätt: UV-känsligt lack. Om man ska etsa ett större kretskort med många detaljer och där det är tätt mellan ledningsbanorna är detta den tveklöst bästa metoden. Man använder sig då av, förutom det fotokänsliga lacket, en UV-lampa och en utskrift av kretskortsmönstret på en overhead film. Det fungerar så här:

Lack
Kretskortslaminatets kopparskikt beläggs med ett UV-känsligt lack. Antingen gör man det själv med sprayburk eller köper man färdiglackade kort. Det sistnämnda ger oftast bästa resultatet eftersom de håller en jämnare tjocklek på lackskiktet. Av de två olika sorters lack som används - positiv och negativ - är det de förstnämnda vi utgår i från i denna KjellFakta. Ett positivt lack reagerar på ljuset så att de UV-belysta områdena fräts bort av framkallningsvätskan (ej att förväxlas med etsvätska).

Overheadfilm
Kretskortsmönstret på overheadfilm finns i många fall att köpa färdigt. Om inte, så kan man skriva ut overheadfilm i en vanlig laserskrivare eller kopiera ur en tidning (om det är tillåtet).
Det svarta måste bli riktigt svart. Fyll i det för hand med en penna (art. 19422) om svärtan inte riktigt täcker. Det får inte komma något ljus alls genom det svarta.

Tillverkning av kretskortslayout i dator
Med hjälp av datorprogram t.ex. Eagle kan man med många smarta funktioner skapa sina kretskortslayouter i datorn och skriva ut dom på OH-film.

UV-ljus
Nu ska den fotokänsliga lacken belysas med UV-ljus. Overheadfilmen läggs direkt på kopparsidan av kretskortet. För att filmen ska ligga an ordentligt kan man lägga en plexiglasskiva över. UV-strålningen dämpas något genom plexiglaset men kompenseras med längre exponeringstid. Lacken behöver exponeras ca 3 - 10 minuter. För en 300W UV-lampa bör avståndet vara på ca 40 cm från kretskortet. OBS! Sollampor av kvarts-typ fungerar inte eftersom ljuset lligger på fel våglängd. Läs även vår KjellFakta om UV-boxen för tips om hur du tillverkar en egen exponeringslåda.

Framkallning
Efter exponeringen av lacken eller fotoresisten som det också heter, ska mönstret framkallas. Själva framkallaren (art. 89404) hälls försiktigt ner i vatten. OBS! Vätskan är frätande! Använd gummihandskar och skyddsglasögon.
Lägg kortet i badet och vicka på skålen så pass att vätskan kommer i rörelse och löser upp den lack den som belysts. När mönstret framträtt efter ca 5 - 10 min. ska kortet tas upp (med plastpincett) och sköljas noga under rinnande vatten. Kontrollera noga att kopparskiktet är frilagt på de områden som senare ska frätas bort i etsbadet. Om inte kan du prova med att framkalla lite extra i efterhand eller skrapa lätt med nål och skalpell. Se upp så att du inte skadar eller lyfter lacken från kopparskiktet på de områden som inte ska etsas.

Etsning
Då var det dags för etsning. Etspulvret som består av natriumpersulfat ska blandas i vatten och värmas upp och hållas mellan 40 - 50° C innan den används. Lägre temperaturer försämrar etsförmågan. OBS! Vätskan är frätande! Använd gummihandskar och skyddsglasögon.
Etsningen bör ske i en:

Syratålig behållare eller plastskål. Vätskan måste hållas i rörelse genom att vicka behållaren fram och tillbaka.

Etstank där kortet hängs in och där rörelsen i vätskan sköts av en pump. Detta ger bäst resultat.
Tips för Etstank Art. 89420
Etstanken är försedd med pump och värmare och har en uppvärmningstid på ca 30 min. När värmern uppnått 40 - 50° C monteras klämmorna på kortet som därefter sänks ner i tanken.

Etsprocessen tar ca 10-20 min beroende på etsvätskans temperatur.
Kontrollera efter ca 10 min hur kortet ser ut. De områden som ska bort är ljusare. När all koppar som ska avlägsnas är borta ska kortet sköljas noga under rinnande vatten.
Rengör ledningsbanorna med stålull. Använd ej sandpapper.

Etstning i etstank ger ett jämnare resultat. Det går i längden fortare och används med fördel om man tänkt göra många kort i taget.
Första gången man etsar kan man prova på ett par små bitar först så att man får känna på det innan man gör "det stora kortet med många detaljer".

Förvaring av etsvätska
Etsvätska kan förvaras i plastflaska. kontorllera emellanåt att inte innehållet "jäser" p.g.a. metallrester eller att plasten tärs av vätskan. Spänn loss korken försiktigt. Obs! Använd alltid skyddsglasögon vid hantering av frätande vätska. Mindre mängder etsvätska kan spolas ner i avloppet.

Förvaring av oanvända kort
Förvara oanvända kort där de inte utsätts för ljus. Normalt är de inte så känsliga men om de får ligga framme under lång tid kan lackskiktet försämras. Det som då händer vid framkallning är att kopparskiktet tunnas ut även på de områden som inte ska etsas vilket riskerar att man får mikroskopiska sprickor i ledningsmönstret.

Kolla
Nu är kortet klart att borra. Kolla först med lupp så att ledningsbanorna är hela. Det räcker med bråkdelen av ett hårstrås rispa som gått igenom lackskiktet, för att det ska ha etsats ett avbrott i ledningsbanan. Om det blivit avbrott kan man löda över springan med tenn.

Borra
När man borrar i ett kretskort som inte är glasfiberlaminat ska man vara extra försiktig så att man inte trycker på för hårt. Om man gör detta kan man knäcka loss små kratrar runt hålet på komponentsidan. Sitter hålen tätt kan kortet försvagas mekaniskt och även knäckas av helt. Använder man glasfiberlaminat är risken nästan obefintlig. Normalt brukar man använda 0,8 mm borr men hålstorleken varierar förstås beroende på tjockleken på komponentbenen . Ett 1 mm borr kan vara lagom för komponenter med kraftigare ben. Köp gärna ett hårdmetallborr så varar det längre. Särskilt gäller det om du använder glasfiberlaminat som sliter mer på borret.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:00:34  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Wow...Man tackar.

Då måste jag alltså fixa lite till,innan jag kan göra nåt.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:05:35  Show Profile Send HOST a Private Message
Ett tips bara!

Kanske lite löjligt tips för att det är så uppenbart. Men ....

För några år sedan så etsade jag några kort och lyckades med bedriften att efter avslutad etsning välta flaskan i vilken jag hällt tillbaka resterande etslösning. Jag torkade snabbt upp allt spill och sköljde med vatten och diskmedel och trodde att allt var frid och fröjd. Några dagar senare så såg jag att diskbänken där jag spillt var full med små pyttehål.

Så tipset är; var noga med var du/ni etsar. Undvik metallunderlag. Använd plast(baljor). Minsta droppe etsvätska skadar metall och det går fortare än man tror.

MVH HOST

Är framåtskridandet på väg tillbaka?

Edited by - HOST on 2007/03/14 12:13:30
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:17:14  Show Profile Send MartinX a Private Message
Etsvätskan är sur(i betydelsen lågt pH) så om man spiller den på ett dumt ställe kan man neutralisera den genom att hälla på något basiskt som man har till hands. Som tur är består framkallaren man nyss använde av natriumhydroxid som är starkt basiskt så man kan använd den till att neutralisera spillet. Tyvärr är båda vätskorna mindre trevliga att få på sig så man får ta det försiktigt med bägge. Vissa dumma ställen man spiller på tål varken starkt surt eller basiskt så oftast är det kört om man spiller, man kommer att förstöra något hur man än gör

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:34:01  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Kör själv med positivt belagda laminat.

Ett tips är att köpa vanlig kaustiksoda istället för det små påsarna med framkallare! (samma innehåll med betydligt billigare )

Jag kör med ~10ml kaustiksoda till 0.5l vatten.
Framkallar ett europakort (100x160mm) på ca. 30s.

Etsar i "gröna fasan" : 2/3 delar vatten, 1/3 väteperoxid, 1/3 saltsyra.

**OBS!! Blanda vätskorna i denna ordning i ditt etskärl!

Denna blandning etsar ett europakort på en eller två minuter!

Men gör detta utomhus - inga trevliga ångor och gör du det innomhus, så kommer du att ha rost på det mesta som innehåller järn!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:56:24  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
goa tips,pågar!

Kaustiksoda it is then.
Men det är nog exponeringen jag tror mig få lite problem med.

Måste man använda sig av UV-ljus?för nåt dylikt har jag inte hemma...
Hur långt e jag ute och snurrar nu...?

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:11:29  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Funkar ju att lägga det i solen - men resultatet är ju lite oberäknerligt!

UV-lysrör typ Kjelles art.nr. 63194 !?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/03/13 21:11:57
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:24:43  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Kan säkert funka,ska fråga en polare först om jag får låna hans UV-ljus oxå. =)

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/14 :  10:15:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Använd solen som UV-lampa ...

För att boosta etsvätskan kan man spilla i lite vätebomb... väteperoxid. Väteperoxid är kraftigt oxiderande - var himla försiktig.

Rita mönster snyggt på datorn och skriv ut och kopiera upp OH och lägg dubbla.
Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2007/03/14 :  12:11:41  Show Profile Send HOST a Private Message
UV-lampa! Artikel 89-434 sidan 180 i Kjell & Co-katalogen.
Har använt denna till och från under lång tid. Enda nackdelen är att det tar ca 3-5 min innan den har på full kräm med UV-ljus vilket man bör ta hänsyn till.

Brukar ta ur skrivbordslampan och ersätta denna med UV-lampan när det är dags för belysning. Mellan 5-10 min max brukar räcka.Brukar exponera efter 5 minuter.

HOST

Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/16 :  16:26:48  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Har nu UV-lampa,kaustiksoda och allt annat förutom etsvätskan och en layout som jag kan använda att testa med.
Funderar på om det inte är bäst att köpa Kjelles etsvätska...?

Nån som har nån enkel layout förresten...?

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2007/04/16 :  20:56:47  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
http://admittansen.cute.se/wiki/index.php/Blinkmoj_II

Kolla under "Fotomasker".

Edited by - zvenzzon on 2007/04/16 21:02:31
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/17 :  18:29:07  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
"Blinkmoj"....
Perfekt namn,hehe.

Tackar.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/17 :  18:36:42  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag är lite orolig för det McGyver påpekade,att allt med järn lär rosta om jag gör det inomhus...

Men jag har läst att det inte är så farligt,på nån sida jag hittade...

Hur är det?Jag ska ju bara testa nu,med en liten layout,vilket gör att det blir lite vätska oxå...Mindre farligt,eller e jag helt fel ute...?
Bor liksom på 6e våningen,vill inte ställa mig på Konsums parkering.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/19 :  11:21:05  Show Profile Send cittroman a Private Message
Kör under köksfläkten.
Det är ingen fara om du inte skall serietillverka kort.

Men var försiktig, lägg en träskiva eller vik ut tidningar och se till att inget stänk hamnar på rostfria diskbänken.

Ett tips är att ha ett kärl bredvid med vatten som du lägger ned korten i efter etsning.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2007/04/19 11:23:37
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/19 :  11:54:25  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Har ingen köksfläkt,bara ett slags utsug längst upp vid taket.
Och den suger knappt upp cigarett-rök ens...

Lutar nästan åt en etstank oxå men skulle det vara säkrare egentligen?

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/20 :  18:06:59  Show Profile Send cittroman a Private Message
Du får samma ångor ändå, ingen skillnad på den fronten.

Kan du inte fixa en slang och en 12v fläkt så att du på ngt vis leder upp ångorna till "utsuget" ?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/20 :  18:40:34  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
hmm...ska se vad jag kan åstadkomma,men jag tror inte det räcker med det utsuget jag har.
Ska kolla det lite noggrannare snart.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/04/23 :  00:07:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Var utomhus när du sölar med detta. Tänk på att du sabbar den rostfria diskbänken för alltid om du sölar.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000