HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 MC på gamla dar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2007/04/16 :  21:27:54  Show Profile Send Munge a Private Message
God kväll! Är lite sugen på att ta MC-kort och köpa en MC nu på gamla dar (45 snart). Mest för att puttra runt lite på småvägar på sommaren. Prestanda känns inte särskilt intressant.
- Vilken sorts hoj ska jag titta på?
- Hur mycket ska jag räkna med att kortet går på? (Har B i dag.)
- Hur mycket måste man slanta upp för diverse utrustning?
- Är försäkringen dyr?
- Är det en bra idé öht, eller ska jag köpa en cab i stället?
- Några bra sajter där jag kan läsa mer?

Tacksam för tips från panelen!

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/16 :  22:29:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
För din del finns i princip två hoj typer. Custom och naked. Enkla hojar med beprövad teknik med mer känsla än prestanda. Personligen är jag förtjust i klassisk look, dvs naked. Min favis just nu är Yamaha XJR1300, men jag hade i princip klarat mig precis lika bra på en Honda CB750 (även kallad - sevenfifty) och det är en perfekt hoj att börja med. Inget för de som vill ha det vassaste och senaste, men sköna hojar för sköna turer ute på landet

edit: förtydligande!

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2007/04/18 20:11:30
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/16 :  23:43:52  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ducati eller Buell om du vill ha lite annorlunda motorljud.
Vet inte vart du bor någonstans men oftast är det billigare att köra en uppkörning än att ta lektioner på en körskola
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2007/04/16 :  23:55:00  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag har nyss köpt mig en Yamaha TRX 850. Ducati ljud och Ducati ram, men utan alla felen .



Lycka till i letandet

// Jonas

.

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2007/04/16 23:56:36
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/04/17 :  08:46:51  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Finns väl inga fel på ducce

Klart att du ska ha en Monster 900 gärna från -97-98 då har de billiga försäkringar (än så länge )
Själv kör jag numer en Kawa Er-6n vilken jag är mycket nöjd med
Har tidigare haft ducce super sport( 750SS) o hyper sport (748s)
Försäkringar kan skilja hur mycket som hellst.
När jag hade 748:an så var billigaste försäkringen 2500:-hel/år o dyraste alternativet 18000:-

Kostnad för kortet.. Svårt o säga mitt kostade ca 5000:- för sex år sedan.
10-15000:- för skyddsutrustning, beroende på vad du vill ha.
Testa massa hjälmar innan du bestämmer dig.
De kan skilja en hel del i passform, ljudnivå mm.

Cab jo det är trevligt det också men inte riktigt samma sak.
Så här på våren så får jag lite cabnoja när saknad efter min SLK sätter in..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2007/04/17 :  09:41:22  Show Profile Send Draken a Private Message
http://www.triumph.co.uk/uk/5778.aspx
eller:
http://www.triumph.co.uk/uk/5899.aspx
Dessa billiga maskiner (skulle gissa under 90.000 kr) ger dig en nostalgikänsla, samt alla andra fördelar du kan ha/få med en ny hoj!
Billig märkesförsäkring på max (har jag för mig) 3.000 kr/år!
Skaffa en gamal "knuttejacka" samt ta fram dina -70 tals näbbstövlar från vinden, och vipps - så har du en alldeles egen stil och kan skita i alla andra trender m.m. Du slipper frestas att gasa som f.. i kurvorna och fundera om du skulle svänga vänster med styret i en höger böj... eller hur var det nu igen...skulle man svänga med...eller? Hur var det? Hur fungerar dessa krafter att snabbt fixa byte från sida till sida med gyrokrafterna som hjälpreda?
Du kan bara glid och ha det bra istället!
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2007/04/17 :  10:55:30  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Jag har nyss köpt mig en Yamaha TRX 850. Ducati ljud och Ducati ram, men utan alla felen .

Instämmer med Sanoj....köpte en ny TRX -97
Var tyvärr tvungen att sälja den året efter
Men det är en mycket trevlig maskin
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/17 :  15:17:10  Show Profile Send Lovan a Private Message
Den där TRX 850 hade riktigt trevligt ljud. Fasiken, nu blir ju jag också sugen på att ta A-kort
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/04/17 :  15:29:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Klart att den har ett trevligt ljud, det är ju en ducce kopia


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/17 :  16:04:42  Show Profile Send Lovan a Private Message
En billig ducce-kopia tom
Undrar om det går att få lite mera caferacerstuk på den...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/17 :  17:45:45  Show Profile Send Lovan a Private Message
Sanoj: Login......
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:45:28  Show Profile Send edison a Private Message
Munge:"Mest för att puttra runt lite på småvägar på sommaren. Prestanda känns inte särskilt intressant."


Har vid aningen högre ålder än dej Munge, (47), gett efter för suget och jag köpte mej en Yamaha XV535 Virago (1995).
(Gamla dar? LOL, lägg av!)

Vill också åka i softare farter och förutom det tyckte jag denna hojmodellen är snygg så det blir över...

Den går tillräckligt fort för att det ska blåsa mer än jag gillar; på en sån sitter man ju i praktiken rakt upp....så blir "lite" blåsigt uppåt 90-110.

Försäkrar den för ca 200/månad och räknar med att kortet kostar 6-7 tusingar (minst)

Även här saknas körkortet men jag är iaf i full gång med övningskörandet.
Min svåger är handledare på svängarna ut över Närkesslätten och som väl är så är han ofta åksugen.

Skitkul so far...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/04/17 22:01:03
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/17 :  22:14:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Den här suktar jag efter


Artphotography
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2007/04/17 :  22:26:45  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag vill också ha en XJR1300! det är fanimej den snyggaste hojen som finns.

Helst den blåsvarta men alla är snygga

Halmstad
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/17 :  22:43:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Visst är det så en RIKTIG motorcykel ser ut

Min favis kombination är svart med kromad motor.....

Artphotography
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2007/04/18 :  00:25:31  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Dan, Dan, Dan...det är ju inte den som är snyggast utan den här:



Har fortfarande inte hittat någon.....

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/18 :  00:36:17  Show Profile Send Lovan a Private Message
Har ni diskuterat dom här motorcyklarna i nån tidigare tråd?
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2007/04/18 :  01:34:57  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Har ni diskuterat dom här motorcyklarna i nån tidigare tråd?

Japp, när vi fick Dan´s försäkringspremiehallucinationer att upphöra för någon månad sedan.


Ber om ursäkt för OT:n "Munge" och ska nu försöka svara på några av dina frågor:

-Titta på den hoj du helst vill ha!! Bry dig inte om något annat, det viktiga är att du trivs med hojen. Personligen hade jag inte gått på en glidare utan mer något liknande Yamahan och Hondan på bilderna. Vill du vara lite kaxig så vrider du istället huvudet mot sådana som Triumph Speed Triple, Aprilia Tuono, Ducati Monster och liknande. Dom har också den fördelen att dom låter helt sagolikt och har du rätta blåsen så hör också hela kvarteret dig när du kommer hem

-Har tyvärr ingen aning om vad kortet går på idag. Tog mitt 1984 (är ett par år yngre än dig).

-Köp utrustningen på tex. Ebay av dom etablerade mc-firmorna i Tyskland. Du spar stora summor pengar. Skall du ha ett hyfsat skinnställ+hjälm+ryggskydd+handskar+stövlar så får du räkna med att den billigast summan du kommer undan med i Sverige ligger på runt 11-13tusen kronor. (OM du inte köper en ny motorcykel hos en handlare för då brukar man få rätt så kraftiga rabatter av dom). Räkna med 5-6tusen i Tyskland för samma grejor.

-Fråga Dan ang. försäkring!! Köper du inte den värsta plastraketen så behöver det inte bli så dyrt. I och med att du har ett nytaget körkort så blir det lite dyrare i början. Beror också mycket på var du bor men räkna med 6-8tusen helförd./helår. Har sett skräckexempel på försäkringsbolag som ville ha 130.000(etthundratretiotusen) kronor helförs./helår. För motorcyklarna ovan får jag betala 4-5tusen helförs./helår.

-Var i Tyskland för några månader sedan och hjälpte en kompis att hämta en Toyota MR2 cabbe och han har kört mc i många år innan men kan inte längre pga. en skada. Han har haft den några veckor nu och han säger "att visst är det läckert med en cabbe men det är fan ingen knarr" för att citera honom.

-sporthoj.com för an massa info ang. olika modellers (dock mest ickeglidare) problem, för- och nackdelar och allt annat som rör tvåhjulingar.
Vid köp av mc i Tyskland, www.mobile.de. Har handlat mina 4 sista motorcyklar där nere via mobile. Större utbud och bättre priser...

Lycka till!


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/18 :  08:57:47  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Snoddas: Hondan är kaxigare, bulligare, kraftigare, mer macho helt enkelt. Yaman är smidigare, än mer klassisk i linjerna och slankare. Jag LOVAR dig att vilken av dem som helst hade funkat finfint för mig
Jo, jag förstår nu att försäkringen är rimlig men tyvärr blir det tidigast en i vinter (till vinterpris) då vårt 20 talshus tuggar isig många 1300:or i renoveringen

Artphotography
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/18 :  19:15:54  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hur kan ni rekommendera så pass stora och kraftiga motorcyklar till en kille som inte ens har MC-körkort ännu?
Det är verkligen riktigt uruselt svar för någon som vill få lite hjälp med valet av första hojen!

Jag skulle inte råda dig att skaffa större cykel än max 600 kubik som första motorcykel.
Jag rekommenderar också en Custom, eller vad de nu kallas.

Med den typen av motorcykel kör man inte så jättefort som adrenalinstinna ungtupparna har vana för. (Full gas överallt, och allra helst mitt i stan!)

Försäkringen är också lite mer överkomlig och känslan att bara glida fram i lugn fart är underbar.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/18 :  19:33:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
nejnej pick-me-up, de sista posterna är bara vad vi vill ha. Jag rekomenderade i mitt första svar en Honda CB750 som är en mycket trevlig hoj som är perfekt när man är ny. Går lugnt och fint med klassiska linjer. Fanns många bil/MC skolor som använda just denna pga av lättkördhet och "lagomhet"!

Artphotography
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2007/04/18 :  21:10:16  Show Profile Send Munge a Private Message
Vad tror ni om den här?
http://www.triumph.co.uk/sweden/2188.aspx

Eller ska man akta sig för engelska grejer?

Jag är mycket nöjd med min 4-hjuliga BMW. Är BMW ett alternativ för en MC-nybörjare?

/Munge
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/18 :  21:25:08  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Inga problem! Det är en modern hoj med retrostuk. Inga som helst problemhojar mekaniskt. Lättkörd och bra hoj när man inte är erfaren, men samtidigt inget du behöver byta när du är varm i kläderna. Dvs trivs du med hojens karaktär och körställning så kan du ha den hur länge som helst....inget dåligt val alls.

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/18 :  21:33:51  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Glömde svara angående BMW hojar. Det finns även vassa BMW radfyror idag, men de flesta tänker boxer twin när man tänker BMW. Dessa finns i många varianter med en helt egen karaktär. Ljudet är säreget, väldigt bra vrid men noll topp. Passar generellt lugna förare. Går föredömligt tyst, kanske tystaste hojen på marknaden. Samtliga har kardandrift som visserligen blir i det närmsat underhållsfri (och ingen smuts) men det är lite hisseffekt vid pådrag och växling är garanterat sävligare än vanligt. Men är man ute efter bekväm, mycket bra detaljkvalitet, tyst, bra andrahandsvärde (men dyrt nypris) så är det bland det bästa man kan ha. De många kanske har emot är att de är ganska karaktärslösa och trista....men eftersom en boxer twin är annorlunda än allt annat så kan man ju säga att den har en speciell karaktär... antingen hatar man BMW hojar eller så älskar man dem!

Artphotography
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/18 :  21:46:29  Show Profile Send edison a Private Message
Min svåger/handledare kör BMW, och den är svintyst...bara susar lätt när han kör om i landsvägsfart ;-)

Det 'sämsta' med Virago 535 är att den väsnas mer än jag vill.Ljudet i sej är ju trevligt, inget snack om annat men det blir för högt så fort man är i 'landsvägsfart'.
Kanske tycker så för jag jämför med BMW som spinner så läckert...

Hur som helst det att gasa på så det väsnas extra mkt 'enbart' för att man VET folk blir störda det hatar jag, i synnerhet i stan.
Fattar inte att "vuxet" folk kan hålla på så.Race hör hemma på bana, inte bland övrig trafik eller i stan.Rätt många som inte fattat det - hörs tex nästan varje sommarkväll 'getingvrål' från motorvägen genom stan...

Men det är klart...sitter man på e vass hoj på fin rak väg blir det la inte lätt hålla igen, när man ju har 'nåt att gasa med'...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/04/18 21:54:04
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/04/18 :  23:26:18  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, nakna hojjar finns det bara två jag vill ha:
Kwak zrx1200r
Honda x11

Hondan är bara för skön, men kan nog ha lite skarp knävinkel, det tycker jag blackbirden har, samma chassi, och jag är 188 cm lång.

Nakna men inte tråkiga hojjar.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000