Author |
Topic |
|
Cfb
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 20:21:58
|
Hej!
Har för tillfället en Altec 604E hemma på provlyssning i en vecka.
Det har stor närvaro vad gäller akustiskt, men jämför jag med min tidigare b&W se så för den icke riktiga sammanhålla ljudmattor på exempelvis mer elektroniska saker.Om jag ska behålla den måste det bli lite bättre, så jag funderar över vilken potential som finns.
Upplever att prolbemen framförallt gäller disktanten. Till saken hör att den har en extra ditsatt horntweeter, som förmodligen är en mycket enkelt sak.
Tror ni kunna att det är någon idé att investera i någon lite dyrare tweeter, t ex nån fostex. Till den som sitter i finns ett litet reglage för att ställa in styrkan, så jag antar att det bara skulle vara att skruva i en ny och vrida tills det låter lagom?
Lådan är mycket enkel, jag antar att den eventuella delsningfilter som sitter till tweetern också är ganska enkelt...
Vilka andra förbättringar kan man göra? Har läst att det är värt att byta ut originaldelningsfiltret som sitter i mot ett nytt (finns ett företal som heter iconic som tillverkar nya t ex...)
Är förhållandevis okunnig om allt som har med högtalarkonstruktion att göra...
Slutligen: om jag köper den är det 10 000. är det överhuvudtaget värt att lägga ett par tuselappar till på nytt delningsfilter och bättre tweeter. Vad skulle det kosta att köpa riktigt bra horn element och typ be nån hjälpa en att bygga själv.
|
Hårddisken - Electro companiet ECD1 - Cayin A-88T - B&W matrix 802 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Guru
Member
2776 Posts |
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 21:33:14
|
Jag tycker att det är synd att ändra på så fina högtalare. Bli medlem på Lansing heritage forum så kan du diskutera med killar som kan Altec, det går bra att bara läsa där också.
mats |
1W=115db. |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 22:09:19
|
quote: Jag tycker att det är synd att ändra på så fina högtalare. Bli medlem på Lansing heritage forum så kan du diskutera med killar som kan Altec, det går bra att bara läsa där också. mats
Som Mats skriver, kolla det forumet.
CFB: Jag antar att det är dessa som du kikat på, tycker det ser ut som ett hembygge som inte var särskilt fint, skulle vara intressant att veta vad det är för diskanter som sitter där.
Det blir dyra Altec element om du ska plocka ut dom och bygga nya lådor och filter...
www.simplyblack.net/VHIFI/pask%20rea%20.htm
|
Edited by - Guru on 2007/04/16 22:53:39 |
|
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 22:59:54
|
Jag trodde det var något som var original .
Titta på classe´s bygge det är inte billigt men förhållandevis billigt. Jbl 2445 drivers finns till salu i Danmark för 1000-2000:- paret o frågar du classe bjuder han säkert på nån ritning på sitt horn. Para det med en Jbl 2235h 15" så har du något som lirar bra.
mats |
1W=115db. |
Edited by - matsj on 2007/04/16 23:06:16 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/04/17 : 08:56:46
|
Jag gissar att dina ex har originalfilter och där finns det nog en del att göra. Håller också med att det är i toppen dom kan behöva justeras lite. Det gäller nog att mäta nivåer och justera den dämpning som finns i filtret. Ev. behövs något mer men det säkert andra bättre än jag.
Elementet är 16 ohmigt vilket gör att det passar rörsteg perfekt, använd sådana.
Det finns en hel del att titta på i OlaH´s bygge. Pm honom så hjälper han dig säkert.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
|
Topic |
|