HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Går i högtalarkabel-tankar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/04/15 :  16:23:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Då var det dags igen med uppgraderingsspöket...

Har idag kablage från Straight Wire, dock vet jag inte vilken modell det är då jag fick dem "på köpet" när jag införskaffade en Primare-stärk för ungefär 5 år sedan. Han som sålde ville inte ha dem kvar för de var så "oformbara och stela". Kan inte annat än hålla med! Riktigt feta kablar är det iaf och det är lögn i helvete att få dem att ligga snyggt på golvet, men det är inget bekymmer för min del då jag tycker det ser rätt nice ut med de här rejäla doningarna synliga.

Problemet som jag ser det är att jag förmodligen kan få ut mer av mitt system genom att byta kablar. Tycker att dessa Straight Wire är lite granna ljusa och tråkiga i diskanten, men de har bra klös i basen dock. Har inte provat med några andra kablar än Supras billiga och då lät det jag hade bättre. Supra lät lite beslöjade och långsamma tyckte jag.

Har dock haft en hel del Nordost signalkablage på hemlån och det gillade jag skarpt, så frågan är om man skulle testa Nordost högtalarkabel? I så fall vilken/vilka? Har ingen lust att lägga över 5-6000 på kablar... Vad jag begriper så passar Nordost mycket bra om man vill ha ett snabbt, detaljerat och framförallt dynamiskt ljud.

Finns det andra kablar som skulle vara bra föremål för hemlån att prova med? Det jag är ute efter är att kanske tämja det allra ljusaste i ljudet, men utan att tappa detaljer och luftighet. Vill ha, som jag skrev ovan, ett snabbt, dynamiskt och klart ljud med mycket driv.

Några tips?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/15 :  17:14:01  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Audioquest har ett flertal intressanta, de tycker jag är fina ^^

Sedan Eichmann Express 6 är inga dåliga kablar heller,


Båda dessa märken kan man få låna snällt på ljudmakarn i sthlm

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/04/15 :  17:18:32  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
snabbt, dynamiskt och klart ljud med mycket driv.


Kimber 8TC
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/04/15 :  17:23:38  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
tämja det allra ljusaste i ljudet, men utan att tappa detaljer och luftighet.

tycker det ser rätt nice ut med de här rejäla doningarna synliga
Acoustic Zen Satori

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/15 :  17:27:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
DIY foliekablar gör exakt det du efterlyser.
I varje fall i mitt system.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/04/15 :  18:01:46  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipsen alla!

Kimber har jag lyssnat på med mina PMC och liknande förstärkeri och det lät vansinnigt bra...

Vad är det för kablar du menar, Bernt? Har du lite mer info?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/15 :  18:21:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Läs här t.ex: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49083

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/04/15 :  18:31:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Bernt -> Jag läser och det bara snurrar i huvudet...
Har aldrig gett mig på något sådant förut och diskussionen ligger ett par snäpp över min fattningsförmåga i den tråden du länkade...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/15 :  18:34:42  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Testa med riktigt billiga saker när du ändå tänker pröva dig fram! EKK installationskabel kostar inte många kronor :)
http://www.naqref.com/ekk.html

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/15 :  18:59:55  Show Profile Send Lech a Private Message
Ja, EKK är super duper recept. Fixar det mesta.

Vill du "snygga till dem så klä dom med strumpa om du har den läggningen.

IÖ "filter" kan du prova utan. ( behövs normalt inte )

Finns 5x0,75 => 2,5 mm2 billigt på byggmarknaderna. Den mest prisvärda högtalarkabeln jag provat.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/04/15 :  19:16:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Att testa med några olika lånade kablar innan du går åstad och köper altrernativt bygger är inte så dumt. Dels skaffar du erfarenheter så att du har större chans att hamna rätt samtidigt som du slipper bli stående med kablar du inte vill ha.

Så låna på och bygg upp din kunskapsbas.

Edit: tog bort en oavslutad mening

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/15 :  19:18:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
EKK är den absolut mest prisvärda högtalarkabeln, men om den sedan är den som funkar bäst får väl bedömmas i varje unik anläggning.

Här hemma är EKK distanserad av en halvbillig kinakabel, tio gånger så kostsam som EKK'n, men värd merkostnaden.

EKK, den hänger här på väggen och kopplas in då och då, hänger oftast på sin väggkrok.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/15 :  19:27:35  Show Profile Send Lech a Private Message
Yepp !!
quote:
EKK är den absolut mest prisvärda högtalarkabeln, men om den sedan är den som funkar bäst får väl bedömmas i varje unik anläggning.



MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/04/15 :  19:43:33  Show Profile Send OcA a Private Message
Med tanke på det smått lysande resultatet jag fick med en billig mikrofonkabel som signalkabel kan "budgetlösning vara en kul grej att prova! Köpa ett par längder EKK och sedan låna hem lite annat jox från Lefflers här i stan och ha en riktigt rolig stund!

EKK ser ut att funka storartat som bi-wire kabel om man så vill? Eller ska man köra dubbla kablar på varje pol?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/15 :  19:55:30  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tanken är att löda två kabblar till varje pol, företrädesvis löda dem till bananer.

Men det finns inget hinder att testa biwireing om man tror det kan bli bra med det. Prova på som Pac sa :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/04/15 :  19:57:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Bara att köpa 20 meter och löda sig medvetslös...

Fast svart strumpa är nog ett måste om det faller väl ut...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/15 :  20:18:05  Show Profile Send Lech a Private Message
Ett annat tips är att ta 2 ledare till "plus" och 3 till "minus " om du köper 5 trådig. Finns 4 trådig "åsså" och då ger det sig självt.

Löda, prova du blir inte besviken.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/04/15 :  20:23:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Oca

Om du tyckte Bernts kabelrecept var svårt för dig så finns de att köpa för en ganska moderat peng hos Alpha Core (goertz). Ljudmässigt osynlig kabel = bra som xxx

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/04/15 :  20:25:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, Micke! Det var lite över min förmåga tyvärr, men det lät fasligt intressant! Finns där någon hemsida eller prisuppgift?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/04/15 :  20:39:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Google my friend, google

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/04/15 :  20:44:13  Show Profile Send OcA a Private Message
Redan gjort!

Var inte en helt enkel hemsida de hade.. Får dra iväg ett mail till dem.. Men ca 250 dollar för en 2,5 meter lång kabel verkar vara ungefär vad jag rett ut.. Plus moms, tull osv, men det är iaf mycket billigt om det som tillverkaren hävdar stämmer.. Var iaf väldigt intressant läsning och annorlunda "tänk" de har!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/15 :  21:03:55  Show Profile Send Vox a Private Message
Du måste testa Transparent. Finns för alla plånböcker och är uppgraderingsbara.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/04/15 :  21:24:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
250 dollar låter mycket, du behöver knappast mer än MI 1, bara MI 2 om dina högtalare har mycket låg impedans.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/04/15 :  21:59:29  Show Profile Send OcA a Private Message
Skumläste nån tabell de hade där det var specat efter hur kraftig stärkare man hade. Min är ju på 2x100 watt i 8 ohm och då föreslog den där tabellen MI 2 har jag för mig... Men jag kan ju ha fel iom att jag hade lite svårt att navigera på sidan...

Kanske är lite mer komplext än så att välja rätt kabel hos dem... Får dra ett mail eller ringa dem på firmatelefonen...

Däremot verkar de tänka tvärtemot vad "vanliga" kabeltillverkare gör om man läser deras info om prylarna. Väldigt intressant som sagt.

Har de vanliga signalkablar också?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/15 :  22:05:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message
http://www.alphacore.com/interconnect.html

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/04/16 :  00:25:03  Show Profile Send Stickan a Private Message
Kinakabel på Fyndbörsen.se:http://www.fyndborsen.se/ecommerce/produkt_win.php?main!filter!Prodnr=11198

Eller:http://www.fyndborsen.se/ecommerce/produkt_win.php?main!filter!Prodnr=11199

Varför inte prova? Har själv den första och tycker den är mycket bra.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000