Author |
Topic |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/04/15 : 15:00:33
|
Ett "byggelement" som jag då och då saknat är möjligheten att justera en spännng mellan ex. -5 och +5V med en enda potentiometer. Hittils har jag klarat mig ändå men härdomdagen började jag fundera på om inte följande borde fungera?
Säkert inte speciuellt orginellt, men jag tror inte jag sett någon liknande krets på nätet. Ignorera valet av op-ampar och referens så länge (i praktiken skulle nog en dubbel op vara bättre), alla motstånd har samma värde (1K eller nåt i den stilen). Frågan är om detta fungerar?
En 5V referens borde ge möjligheten att justera utspänningen mellan -5 till +5V om kretsen matas med +-12V om jag tänkt rätt.
Finns det bättre sätt? En av op-amparna borde gå att ersätta med en instrument-op där man justerar REF ingången vilket väl borde ge bättre CMRR; men har REF tillräckligt hög inimpedans för att man ska kunna använda en enkel spänningsdelare för att sätta den till halva värdet?
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/15 : 21:58:35
|
Jag hänger nog inte med vad "out" på IC2 ger?
Om du ändå har +/-12V så är det väl inte svårare än att sätta en pot koppla mellan spänningarna och få på sätt få ut en spänningsrefens som du sen bara sätter en op-förstärkare i bakom för att få en buffert?
Edit: beror på vad du har för krav förvisso... |
Edited by - Lovan on 2007/04/15 22:03:13 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 01:16:34
|
IC2 är en spänningsreferens, ska ex. ge +5V ut.
Jo, kanske det är bättre att sätta potentionetern mellan den positiva och negativa spänningen, men kräver inte det att referensen kan sänka en del ström för att det ska fungera? Eller tänker jag helt fel?
Jag antar att du menar något i den här stilen?
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 01:42:47
|
Jag tänkte ännu enklare än så. Antagligen får bufferten bytas ut mot nån annan form av buffert. Vet tyvärr inte hur bra den fungerar på DC...
R1 kan ju sättas till vad som helst som är godtyckligt mindre än opns ingångsimpedans. Problemet är ju att spänningen ut är ju helt beroende av hur bra inmatningsspänningarna är. Allt skit kommer ju igenom. Behöver man inte ändra så fort kan man ju sätta kondingar mellan justerpinnen och rälsen. Precis som man gör med en nätdel... Tanken är ju att man gör en virtuell jord som sen blir utgångsspänningen efter bufferten har gjort sitt. Jag har absolut ingen aning om det funkar |
Edited by - Lovan on 2007/04/16 01:50:14 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 01:48:24
|
Jo, det är väl ungefär som kretsen jag ritade ovan, fast jag ritade också ut den extra invertarande op-ampen som krävs för att ge den negativa spänningen. Men "problemet" med kretsen är väl att den kräver att det kan gå en del ström mellan + och - för att det ska bli stabilt? Tyvärr så gillar ju inte spänningsreferenser vare sig att sänka eller ge ström ut (om man inte buffrar dem) så därför har jag alltid trott att denna enkla koppling inte skulle fungera, jag kanske har fel.
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 01:52:24
|
Jag förstår inte varför du skulle behöva en inverterad buffert? Den har ju ingen koppling till jord så den vet ju inte när det blir negativt..? Jord är ju bara något som finns i vårat huvud Jag fattar nu...
Så mycket ström borde det inte behövas. Bara man får en stabil spänning. OPn drar ju inget direkt...
Edit: Tänk som Einstein, det finns ingen absolut referensram |
Edited by - Lovan on 2007/04/16 02:04:56 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 01:56:05
|
Ja för sjutton, du är ju inte dum heller! en strömkälla och en sänka och mellan dom så har du varsin fast referensresistor. Sen ändrar du bara hur mycket ström som kommer gå genom varje så får du ju ut spänning mellan resistorerna....
Edit: Vi stryker nog det. Det är nog för problematiskt tror jag. då skulle vi behöva få ut nån form av differential...Jag går och lägger mig innan jag ger dig nå mer dåliga idéer |
Edited by - Lovan on 2007/04/16 01:58:30 |
|
|
Nicke
Member
379 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 11:21:57
|
Har kommit fram till en ganska smidig lösning. Man gör en vanlig nätdel med plus & minus-matning. Därefter kopplar man en LM317 med ingången till den positiva matningen. Regleringen av denna dvs adjust kopplas via motstång/potentiometer till den negativa matningen. Utgången på tas sedan mellan LM317s utgång och mittuttaget på transformatorn.
Tänkte lägga upp en bild, men kommer inte åt bildservern. Har inte tid att fixa med det just nu, men mailar gärna en skiss om någon är intresserad.
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 15:04:07
|
I inspiration av Nickes ide kan man ju tänka sig att sätta en TL431 mellan plus och minusmatning. Sen så justerar man spänningen med en pot mellan adj och katod. Då kommer man att kunna gå mellan (V-)+2,5V till V+. Det kopplas till ett passelement eller en op-förstärkarbuffert om man behöver lägre impedans. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 21:41:46
|
Problemet är att spänningsreferenser är betydligt kinkigare än regulatorer och desstom saknas "adjust" utgång (det finns iofs en utgång för en trimpot men det ger som mest +-20 mV eller nått i den stilen). De referenser jag brukar använda mest, REF02(+5V) och REF102 (+10V), kan inte ge speciellt mycket ström ut och tycker inte alls om tidsberoende laster, dvs. man måste buffra vilket väl iofs inte är hela världen men antalet kretsar stiger ganska snabbt om man behöver både positiv och negativ referens.
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 21:49:44
|
Overdo inte detta! Två stycken LM431 (räcker säkert i precision) som du kopplar till +- 10-15 volt så där. Sen tar du en pot mellan + och - 5 volt. Vill du buffra LM431 så ska du kolla hur Sonny Andersen har gjort en negativ sådan. Den postiva finns i de flesta datablad.
Kolla in hans slusteg. http://mirand.dk |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/04/16 : 22:53:45
|
LM431 eller liknande regulator fungerar säkert i de flesta fall (dock inte alltid) men det vore trevligt att kunna använda en referens istället då de bl.a har mycket bättre långtidsstabilitet (vilkte är viktigt bland annat för en del kretsar jag använder på jobbet). Den första kretsen var som sagt ett förslag, fast en pot mellan + och - kanske är en bättre idé.
|
|
|
|
Topic |
|