HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 filterproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2002/11/28 :  23:25:24  Show Profile Send mongo a Private Message
Har byggt mig ett par nya högtalare bestående av följande:

Diskant: Morel mdt32-s
Mellanregister: Audax hm130z12
Bas: Peerless 260 swr39

Problemet är att dom låter inte "rätt".
Ett skrikigt och "nasalt" mellanregister trots att jag labbat med lite olika dämpningar och konjugatlänkar.
Gissar själv på en "peak" någonstans.
Filtret delar 200 hz 6 db och 3000 hz 12db och är ett Linkwitz-reily.
Mellanregisterkammaren är på 6.5 liter med en variovent baktill.
Jag kan maila all nödvändig elementdata om någon känner sig manad att hjälpa.....
Men dom blev i alla fall snygga att titta på.........

Inte så dum som du tror

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/11/29 :  14:29:19  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:
Originally posted by mongo

Har byggt mig ett par nya högtalare bestående av följande:

Diskant: Morel mdt32-s
Mellanregister: Audax hm130z12
Bas: Peerless 260 swr39

Problemet är att dom låter inte "rätt".
Ett skrikigt och "nasalt" mellanregister trots att jag labbat med lite olika dämpningar och konjugatlänkar.
Gissar själv på en "peak" någonstans.
Filtret delar 200 hz 6 db och 3000 hz 12db och är ett Linkwitz-reily.
Mellanregisterkammaren är på 6.5 liter med en variovent baktill.
Jag kan maila all nödvändig elementdata om någon känner sig manad att hjälpa.....
Men dom blev i alla fall snygga att titta på.........




Hva er komponentverdiene??
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/01 :  12:19:11  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag vet inte riktigt hur överlappningen i ett linkwits-riley(lr) filter blir men ditt problem kan ju bero på att två element spelar runt delningsfrekvenserna.

Om du tycker ett mellanregistret blir nasalt skulle jag tippa på att det är något problem med delningen mellan diskant och mellaregister. Testa att dela diskanten lite högre eller mellanregistret lite lägre så kanske det blir bättre...

Hur kom du fram till filtret? Någon färdig konstruktion eller hemma snickrat?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/01 :  12:24:02  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag har inte kollat upp ditt mellanregister element men varför har du en såpass stor låda och varför varioventen? Om du skulle dela meallanregistret lägre men vid 200Hz förstår jag inte varför du inte kör en lite mindre sluten låda istället...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2002/12/02 :  00:13:07  Show Profile Send mongo a Private Message
Filtret är beräknat av "doktor Backe" i Stockholm.
Eftersom jag har möjlighet att köra bi-amping så är filtret för basen separat och mellan/diskant för sig.
Komponenterna till diskanten är 3.3 uf och 0,8 mh,även dämpad 3 db. Till mellanregistret 4,7uf och 0,63mh.
Lådan till mellanregistret var mindre förut, men någon påstod att det var problemet......

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2002/12/02 :  00:47:09  Show Profile Send mjon a Private Message
Hoppas verkligen att du inte betalade något för denna "beräkning"?! Ok, filtret för diskanten verkar väl stämma bra med en delning vid omkring 3000 Hz men detta fungerar bara om lasten är ett motstånd på 8 ohm. Om du kopplar in en diskant så lär det inte fungera lika bra... Sen så verkar filtret för mellanregistret helt åt hel.... Det finns ingen chans att du kan få en delning vid 200 med de komponenterna. Det lär behövas en betydligt större konding än 4,7 för det...

Tycker helt enkelt att du ska skrota detta filter och leta upp någon med tillgång till mätutrustning som kan hjälpa dig att ta fram ett nytt filter. Med dessa element så borde du kunna få riktigt bra ljud om du bara har ett riktigt filter. Det du använder nu är inte ens i närheten...

/ Magnus
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/02 :  10:29:10  Show Profile Send marens a Private Message
Det kan inte sägas nog många gånger. Utan att mäta elementen i lådan och simulera filtret utefter det blir det alltid kaos. Man måste ta med elementens egen frekvenskurva/avrullning och impedanskurva i beräkningen när man designar ett filter. Det är den slutliga uppmätta akustiska delningen för varje element som räknas i slutändan och den blir alltid, utan undantag annorlunda jämfört med den elektriska. Det "fixar" aldrig till sig på en höft, tyvärr.

I början så tycker man att det beräknade filtret "borde" ju funka ganska bra och "det är säkert lådan som är problemet" och "har jag dämpat lådan tillräckligt" men det är så mycket som blir helt fel när man inte räknar med det som är viktigt för funktionen hos ett filter. Med ett korrekt designat filter ska det gå att sätta elementen i en pappkartong av samma storlek som lådan och det låter forfarande "rätt".
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/02 :  16:56:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
Marens: Det du säger borde vara självklarheter men man upphör aldrig att förvånas att det inte är så..

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/02 :  17:01:27  Show Profile Send n/a a Private Message
doktor Backe, ja han är ju seriös, har själv erfarenheter av Backes filterberäkningar, hehe
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2002/12/03 :  23:38:34  Show Profile Send mongo a Private Message
Nu har poletten trillat ner!
Rev ut filterna och samlade ihop alla lösa komponenter jag kunde hitta och började från scratch.
Efter 3 dagars trixande och lyssnande slutade det med ett extremt enkelt 6 db filter och några dämpningar. Delningen hamnade runt 4000 hz men med en "teoretisk" glugg. Nu "blommar" dom ut på ett helt annat sätt och det nasala mellanregistret är som bortblåst.
Man borde lita mer på öronen än att stirra sig blind på datorberäkningar....., det är ju inte alla som har mätutrustning.
Och varför gnälla på Dr Backe? Extremt duktig kille i vanliga fall, alla kan väl klanta sig?
Och till Mjon...., läs ordentligt innan du postar........

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/04 :  17:31:13  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Extremt duktig kille i vanliga fall, alla kan väl klanta sig?


Det handlar inte om att klanta sig, utan det handlar om att man får garanterad ett sämre resultat om man inte tar med det som har betydelse i beräkningen.

För att få en neutral och bra högtalare som kan konkurrera ut de bästa färdiga högtalarna för samma pris så tycker jag det krävs vissa grundläggande steg.

1. Mäta först,
2. simulera/designa,
3. mäta igen, om inte stämmer: gör om punkt 2 eller leta kopplingsfel
4. sen lyssnar man, om inte bra: gör om punkt 2 och 3.

Problemen med att bara lyssna är bristen på referens, man vänjer sig på 10 min. man vet inte hur det borde låta. Sen att man bara kan lyssna på resultatet, alltså alla element/filtrena samtidigt(svårt att lyssna på enstaka element), och att det är svårt att lokalisera fel och veta vad man ska göra åt dem utan att det bildas dubbelt så många nya fel. Problemen gör att precisionen lider och att allt tar betydligt längre tid samt mer jobb. Det blir en gissningslek i större utsträckning, bara det att man aldrig riktigt får reda på svaret.

Edited by - marens on 2002/12/04 17:34:56
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2002/12/04 :  20:54:34  Show Profile Send mongo a Private Message
Har ett par gamla Ortofon stativare med Scanspeak-element som jag kör som referens och jämnför med, funkar bra.
Men i alla fall...., vem i södra Sverige har mätutrustning och kan bistå med hjälp?
Kan ju vara bra att veta.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:10:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Audaxen ska väl sitta i en liten förnuftig basreflex ser det ut som. Kollat Elfa. Jag får för mig att den inte passar en trevägare. Mellaregistret i en trevägare måste jobba i ett smalare band.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:24:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
mongo: hur långt söderut?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2002/12/05 :  19:44:31  Show Profile Send mongo a Private Message
Nagref: Tjaa... bor själv i Ystad, längre söderut kommer man inte utan båt.

Brumel:"Mellaregistret i en trevägare måste jobba i ett smalare band".
Varför det?
Mina högtalare är mera som ett par stativare med inbyggd sub...., basen sitter dessutom i sidan på lådan därav den låga delningen.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/05 :  20:19:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
Visst kan man komma söderut... Smygehuk! Fast det är ju inte så långt...

Får jag ordning på min mätutrustning så kan jag hjälpa lite kanske. Bor i Åhus. Inte helt nära men det är åtminstone Skåne.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/05 :  20:52:16  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej M
Ok jag har inga goda erfarenheter av trevägare särskilt inte med sidomonterad bas. Har du valt denna typ av konstruktion är det nog nödvändigt med en potent midbas. Men om mellanregistret inte säger nåt vettigt under 200 hz kanske överlappningen blir mindre. Det var min tanke.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000