HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 AVEX delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/12 :  07:21:26  Show Profile Send Twilighter a Private Message
hej alla nissar

tror ni det finns någon ( företag eller privat ) som kan bygga ett AVEX filter balanserat med minst lika bra prestanda som originalet ?

Hellst då till någon i Si6 serien

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/12 :  13:02:47  Show Profile Send forken a Private Message
Testa att ringa generalagenten. Är inte ovanligt man kan få tillverkaren att göra custom produkter ifall man betalar.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/04/12 :  13:20:18  Show Profile Send marran a Private Message
Problemet med att bygga ett är att man måste känna till filtrets överföringsfunktionen. Jag vet att Harmony Design bygger custom-filter av väldigt hög kvalitet. En lösning skulle kunna vara att köpa ett AVEX och skicka till dom, så får dom göra en balanserad kopia. Ett billigare alternativ är att Audiovector ger ut överföringsfunktionen, man kan ju alltid fråga

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/12 :  13:26:46  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Har varit i kontakt med ljudtema om saken
men de har bara sagt att det finns i obalanserat endast för att det är nästan bara så de körs ( självfallet om det är det enda alternativet)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/12 :  13:31:34  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Har numer mailat Audiovector direkt för att se om de ens kommer att svara på frågan

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/12 :  13:31:40  Show Profile Send marens a Private Message
Koppla in det obalanserat bara. Det är inga problem. Varför ska du ha det balanserat, långa signalkablar?
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/12 :  13:42:08  Show Profile Send Twilighter a Private Message
För att jag planerar balanserade slutsteg samt sitter på en Gondul M som signalkälla/försteg

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/12 :  13:54:36  Show Profile Send marens a Private Message
Det är ju en trevlig teknisk känsla att ha balanserat hela vägen. Riktiga teknikrysningar kan det ge kan jag tänka mig. Men jag tycker man kan fråga sig varför man ska ha det rent ljudmässigt. Balanserade slutsteg använder dubbelt så många komponenter och nyttan är ytterst tveksam iom att skillnader mellan + och -delen sätter sina spår i ljudet. Det blir känsligare på det sättet. Det blir även störningskänsligare iom att störningar kan "leta sig in" i skillnaderna och förstärkas vidare.

Grundtanken med balaserade överföringar är att släcka ut störningar i långa kablar (eftersom ledarna i en kabel går att göra nära varandra så att störningar påverkar båda ledarna på samma sätt). Skickar man den balanserade signalen ända till högtalarna så ger man ju maximalt utrymme för störningar att uppstå och ta sig ända fram till högtalarna. Gör man ett avbrott i den balanserade överföringen, tex med en obalanserad apparat så släcker man ju ut störningarna där. Tillägg: Nu krävs det en balanserad ingång med tillhörande diffsteg för att man ska kunna dra ev. nytta av den balanserade överföringen, men vad är nyttan om man inte har långa signalkablar i störningsrik miljö (typ pro-audio osv)?

Edited by - marens on 2007/04/12 14:03:44
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:03:09  Show Profile Send marran a Private Message
marens: Störningarna tar ut varandra vid högtalaren om de finns i båda ledarna.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:05:46  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, men är hela kedjan balanserad så kommer skillnaderna mellan de båda signalerna att komma ut ur högtalaren. Tex som ett slutsteg har två separata kretsar för +/- med separata komponenter som är lite olika sinsemellan eller att skillnaden i avstånd ger utrymme för störningar att leta sig in.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:06:01  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Vissa apparater , Bladelius är en av dem ( thule en annan) , de låter bättre om de drivs balanserat eftersom det är så de är konstruerade,

skulle jag ex ha gondulen och 3* balder , så skulle i alla fall jag alltid känna att det borde gått att få det bättre om man haft balanserat hela vägen :/

Sedan finns det balanserade produkter som är mindre känsliga ( som Primare

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:10:32  Show Profile Send marens a Private Message
Hur ska en apparat vara konstruerad för att den ska låta bättre drivet balanserat? Det innebär ju att den låter sämre drivet obalanserat helt i onödan. Varför ska man ha en sådan apparat?
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:13:57  Show Profile Send marran a Private Message
Om komponentmatchningen mellan halvorna är dålig kommer distorsion att uppstå, men du blir inte av med den genom att bryta den balanserade kedjan mha t.ex. en trafo. Om du däremot kopplar bara ena halvan och jord i din obalanserade apparat är det ju som om föregående apparat överhuvudtaget inte var balanserad, och du använder bara hälften av den.

Balansering om det är utfört rätt släcker ut störningar OCH distorsion från apparaterna, och jag förstår inte vad man skulle tjäna på att bryta kedjan av balanserade apparater.
Att däremot köra obalanserat hela vägen är ett alternativ som man bör överväga, då försvinner problemet med komponentmatchningen.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:17:25  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Ja, men det är ju uteslutet då signalkälla/försteg redan är helt nyinskaffat och balanserat, därför är det på den vägen jag får vandra nu

och går det inte att få avex äkta balanserat ( från audiovector eller 3:e part) så får jag överge det märket och se mig om efter annat

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:20:15  Show Profile Send marens a Private Message
Nej man tjänar ju inget på att använda en balanserad apparat och sedan bryta balanseringen, det är helt riktigt, men vad tjänar man på att använda en balanserad apparat? Det är lite min poäng. Det finns ju en poäng med att ha balanserade överföringar om situationen är sådan men att släppa igenom signalen balanserat genom en eller flera apparater är ju helt onödigt i vilket fall. Man får ju inte mindre störningar på det sättet jämfört med att tex bryta balanseringen med en obalanserad apparat.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:24:34  Show Profile Send marens a Private Message
Twilighter: Jag tror du skulle tjäna på att tänka mindre på tekniken och istället bara lyssna på apparaternas ljud. Din gondul måste ju gå att koppla in på båda sätten... Så att begränsa sig till balanserade slutsteg och ingångar känns grymt omotiverat (tillverkaren säger givetvis att man tjänar på det, vad är annars att förvänta?).
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:27:58  Show Profile Send Twilighter a Private Message
jag skulle kunna tänka mig det finns för och nackdelar med båda sorter

men det är ju klart vanligare med balansering ju exclusivare apparater man kommer till,

det måste finnas någon mening att bygga dem, kankse att fördelarna utmärkers sig över nackdelarna först när man har råd att använda riktigt fina komponenter?


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:38:05  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
men det är ju klart vanligare med balansering ju exclusivare apparater man kommer till,
För mig känns det avigt att använda som argument i sig. Men stämmer det verkligen? Tar man riktigt välrennomerade märken som Bryston tex så bygger de inte balanserade slutsteg. Men en uppenbar poäng med balanserat ur ren företagsekonomisk synvinkel är ju att exlkusivare och dyrare tolkas som bättre. Är en teknik dyr så får den mer uppmärksamhet. "Om det är så dyrt och känsligt att bygga balanserat så måste det ju vara bättre." tänker nog många.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:38:16  Show Profile Send marran a Private Message
marens:
Jag tror vi är överens, jag håller med om att balanserade apparater inte är ett självändamål, däremot kan det vara så att för vissa kopplingar så blir apparaten balanserad, och just den kopplingen kanske är fördelaktig på något sätt, t.ex. Nelson Pass SuSy/X. Man kan tycka att en sådan apparat borde acceptera både balanserad och obalanserad signal, för att sedan konvertera den obalanserade. Jag ska sluta käbbla nu, och håller helt med dej om slutslämmen, ingen av principerna är generellt överlägsen, det beror helt på konstruktion, så det ända säkra är att lyssna!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:45:30  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Jo så kan det nog ligga till,

har man ex thule så är det nog ganska få som skulle föredra att använda den i icke balanserade konstruktioner,

det omvända kan ex gälla Audionet,



men i mitt fall känns det som gondulen i sig själv kan prestera maximalt via balanserad efterföljande konstruktion, och det var min poäng,

jag vill inte h känslan att en 90000:- dyr leksak inte presterar sitt allra bästa, den käsnaln skulle dessvärre förstöra lite av lugnet att sitta och lyssna, jag förordar inget av lösningarna annat än ( så hade konstruktören tänkt sig)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:53:55  Show Profile Send marens a Private Message
Du gör som du tror. Jag tänker att det skadar nog inte att iaf ifrågasätta saker man tycker är uppenbart avigt.



i all välmening!
/Martin
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:55:38  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Absolut inte, ingen vore gladare än jag om gondulen lät precis lika bra obalanserat som balanserat då skulle jjag innte ha några problem :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/12 :  15:00:16  Show Profile Send marens a Private Message
Testa! Försök bara bortse från det du vet om tekniken du lyssnar på. Jag vet, det är skitsvårt men när det handlar om så mycket pengar så är man nästan skyldig sig själv att undersöka saken så grundligt och förutsättningslöst man kan och vara stenhård mot sig själv.

Gärna utan en försäljare hängandes bakom ryggen stampandes i takt och med uppmuntrande uppspelta ord i samband med att de balanserade apparaterna är inkopplade.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/12 :  15:07:23  Show Profile Send Twilighter a Private Message
kruxet blir att hitta ett avexfilter med kust de högtalarna och med de ev slustegen gånger så många ja behöver för att kolla saken :/



men jag tänke ( galet tror jag) classé gör ju ett monosteg M400 eller dyl som eg är ett balanserat CA2200 ( stereokorten är balanserade mot varandra?


kan man då på något sätt använda 2 likadana avexfilter och driva med var sin fas ?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/12 :  15:49:51  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Fick ett trevligt mail av Ole Klifoth på Audiovector idag

"Dear Morgan,



We are not building a version vith balanced XLR connection #8211; mostly because we do not belive i twill improve sound quality. On the contrary, in fact, there is always a loss of speed using balanced connection. The onlæy true value of a balanced connection is the possibility to avoid hum over very lung runs of cables.



I have spoken to several high end manufacturers of amplifiers, who commonly state that they offer this option because customers ask for it as part of a true hi-end system. Not because it improves sound quality.



There is a new AVEX filter on the way which is better than the existing one and which is 100% passive. This version will not offer balanced XLR connections, either.



I am sorry to hear that this excludes Audiovector. I believe that Audiovector is the only brand of speakers, which offers a calibrated electronic cross over solution for all its top versions. You may know that a universal electronic cross-over is probably the most difficult solution which will never work properly with any brand of speakers. The only thing which matters is 100% accuracy.

"

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/12 :  15:56:03  Show Profile Send marens a Private Message
Håller i princip med Klifoth förutom det där med "loss of speed" vad nu det ska betyda.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000