HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Era erfarenheter av svenska banker
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/11 :  19:09:46  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Har ni alltid fått låna pengar eller har ni även fått kalla handen någon gång?

1. Vad har ni för erfarenheter av att få låna pengar på en bank i Sverige? Kan vara en internetbank också.

2. Vilken bank är lättast att ha att göra med när man inte är rik?

4. Enligt en bank, jag säger inte namnet ännu, så kräver något lag, (enligt dem alltså), att man ska ha minst 7500 kronor kvar att leva för efter att ha betalt lån och bostad. Gäller alltså enmanshushåll.
Stämmer detta?

I så fall bör det finnas väldigt många i det här landet som inte fyller de kraven!
Vore fantastiskt trevligt med uppgifter av någon som har lite inside information om grunder att bevilja lån etc. och hur ska man bete sig att lyckas att få ett lån även om man har oddsen emot sig.

Jag är mest inresserad av att få veta lite mer ingående om bostadslån. Och om det finns någon pålitlig räknesticka på nätet som visar hur mycket man kan få låna för en viss inkomst. Och så att man fyller alla säkerhetsföreskrifter som finns.

Edited by - pick-me-up on 2007/04/11 19:13:46

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2007/04/11 :  19:26:28  Show Profile Send ryst a Private Message
Har inte haft några direkta problem att låna deg.

Det där med 7.5k är mest en rekommendation, hade en liknande kalkyl när jag skrev på mitt lån hos Nordea.

Ingen bank vill väl låna ut till någon utan säkerhet.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/11 :  19:38:46  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
ryst!

Japp, det är säkert så. Men den rekommendationen verkar just Nordea ta bokstavligt!
Hoppas att det finns någon bank som även tar hänsyn med att levnadsvillkoren blir oerhört mycket bättre om man kan få låna lite pengar till en billigare lägenhet om man jämför med att hyra en likadan.

De har ju lyan som säkerhet. Räcker inte det? Om jag fick 7500 kronor över varje månad när boendet är betalt, skulle jag inte behöva låna några pengar alls!


Edited by - pick-me-up on 2007/04/11 19:41:41
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/11 :  20:27:05  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det är väl omöjligt att inte få lån till en bostad idag?
7500 tror jag dom syftade på efter lånen är betalade, inte att hyran etc ingick. Kanske är olika i olika delar av landet och beroende på vad man ska låna pengarna till...

Edit: Bommade att det stod bostadslån. Jag har för mig att Swedbank har en räkneapparat på deras hemsida.

Edited by - Lovan on 2007/04/11 20:28:06
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/11 :  20:48:09  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag vet inte, mig frågade dom hur mycket jag ville låna och när jag ville ha pengarna. De måste haft en riktigt bra personalfest dagen innan...

Edit: Handelsbanken gäller det, som förövrigt varit den överlägset bästa bank jag haft. Mitt första lån tog jag hos SEB och det är bara att inse att de utnyttjade min naivitet - men förlorade mig som livskund när jag förstod bättre..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/04/11 20:49:42
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/11 :  21:01:00  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Japp, det verkar stämma! Handelsbanken har fått oerhört bra kritik så länge jag kommer ihåg.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/04/11 :  21:07:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Om jag fick 7500 kronor över varje månad när boendet är betalt, skulle jag inte behöva låna några pengar alls!


Ja,det är nog så.Jag har haft Handelsbanken (Bil lån mm.)Bytte sedan till Föreningssparnanken (Huslån)sålde sedan huset.Och fick lite kvar på huslånet,då fick jag en bra deal av dom,500:-/mån på ca 100000:-det är ju mycket mindre är i deras normer.Tar längre tid "bara".Det är nog som Kaffekoppen skriver beror mycket på humör och persson hos bankmannen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/12 :  08:38:21  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Har behållit Swedbank (FSB) trots att de inte alltid har lägst räntor. Beror på bra kontaktmän och -kvinnor på det lokala kontoret, samt välfungerande och relativt säker internetbank.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/12 :  08:42:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Instämmer med Boergars.
Har mina saker hos Swedbank (FSB), då jag känner min bankkvinna sen alla år och hon vet vem jag är, när jag ringer till henne och kan mina konton och upplägg.
Kanske inte den lägsta räntan, men den absolut bästa servicen.

Hade inga problem att låna till huset, utan borgensmänn eller liknande

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/04/12 :  09:25:49  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Internetbanken är oftast väldigt svår att förhandla med och du får sällan prata med samma person, men de har oftast bäst inlåningsränta på lönekonto.

Det lokala bankkontoret är medvetena om konkuransen från internet och är ofta ganska öppna för en ränteförhandling.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2007/04/12 09:26:36
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/12 :  09:43:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Det beror väl även på om du lånar hela beloppet, det är lättare att få lån och förhandla om man skippar "topplånet" och bara tar "bottenlån". Bankerna vill se att man lägger en kontantinsats, sen är det lugnt.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/04/12 :  09:46:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har haft Nordea för länge sedan och aldrig mer säger jag bara.
Har nu swedbank sedan många år tillbaks och byter aldrig bank igen, helnöjd alltså!
Men allt detta beror naturligtvis till stor del på bankpersonalen och inte på själva banken.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/12 :  12:36:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har varit kund i hela mitt liv i SEB, har jobbat på Nordea...

... men på länsförsäkringar har jag och min sambo fått överlägset bäst gensvar när vi skulle finansiera vårt husköp för två år sedan. Problemet var att min sambo pluggade och vi bara hade en inkomst i hushållet och därför hos de flesta banker föll "utanför ramen". Tilläggas skall också att den personen som handlade våra lån var fantastiskt, hon bytte sedan arbetsplats och jobbar nu på Handelsbanken tyvärr... Tror att det till hälften handlar om att hitta "rätt bank" och till hälften rätt person. Har man hittat båda så - toppen! Vi har tyvärr bara hälften av detta kvar..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/04/12 :  13:14:10  Show Profile Send short_cuts a Private Message
På företagssidan kan jag bara konstatera att man kan ALDRIG lita på en bank! Om de får för sig ngt så kan de agera hur som helst mot låntagaren.
Som läget är just nu, brukar man kräva livrem och hängslen + lite mer säkerhet. När det gäller lån utan säkerhet e det väl nästan kotym m 300' som övre gräns nu? Det e ganska högt och speglar det övergripande ekonomiska läget, just nu, ganska väl.
Vid bil/båt/bostadslån har man ju säkerhet i respektive o bör väl generera mindre problem om man kan hantera räntan..

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/12 :  13:25:26  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Det som är viktigaste enligt min mening är, att man ska inte känna sig som någon som katten har släpat in, när man pratar med bankpersonal!

Många gånger har det känts som Guds nåd att man har fått låna pengar hos den och den banken. Precis som det vore bara dem man ska ta hänsyn till och inte låntagaren.

Sen får ni fundera också en stund hur det är att gå på banken och fråga om lån när man saknar anställning! Då är man inte så stursk, kan jag lova Då känns kravet av 7500 kvar efter att månadsavgiften och bolånet är betald som ett hån!
Det är i princip omöjligt att få den ekvationen att gå ihop. I så fall rör det sig om ett mycket litet lån och låg månadsavgift. Och i storstäderna är det totalt helt omöjligt!!

Det som känns helt uppåt väggarna är att trots att man kan bevisa att själva boendet blir mycket billigare, så bryr sig inte banken om detta ett dugg! De tittar bara på att kriterierna för lånet uppfylls. Ingen hänsyn taget att man kanske kommer mycket lindrigare undan. Det är sånt som jag har så djäkla svårt att förstå.

Sen ska man ta hänsyn till att när det var bankkris så var det staten = vi skattebetalare, som ställde upp och gav tiotals miljarder kronor till olika banker och låneinstitut. Och de pengarna har bankerna aldrig betalat tillbaka.

Alltså, de tar gärna emot hjälp av folket för att komma upp på fötterna igen, men när den lilla människan hamnar i kläm så finns inget som helst hjälp att få!

Edited by - pick-me-up on 2007/04/12 13:47:16
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/04/12 :  14:36:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Alltså, de tar gärna emot hjälp av folket för att komma upp på fötterna igen, men när den lilla människan hamnar i kläm så finns inget som helst hjälp att få!

Så är det ju med dom fletsa instanser.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/12 :  15:30:40  Show Profile Send Lovan a Private Message
quote:
Sen ska man ta hänsyn till att när det var bankkris så var det staten = vi skattebetalare, som ställde upp och gav tiotals miljarder kronor till olika banker och låneinstitut. Och de pengarna har bankerna aldrig betalat tillbaka.


Hur tror du våran konjuktur hade varit om bankerna inte hade fått stödet? Det är inte alltid så svart och vitt...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/12 :  15:31:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nedanstående kan kanske låta lite hårt men jag tycker nog att bilden kan behöva balanseras något.
Och nej, jag jobbar inte på någon bank och har aldrig gjort det, så det här är inte en partsinlaga om nu någon skulle tro det.
quote:
Många gånger har det känts som Guds nåd att man har fått låna pengar hos den och den banken. Precis som det vore bara dem man ska ta hänsyn till och inte låntagaren.

Mjae, banker är affärsdrivande företag och är alltså intresserade av vinst och inte välgörenhet. Någon särskild hänsyn till låntagare är man ju knappast intresserad av om det inte finns goda grunder att ta sådan av antingen affärsmässiga eller lagstiftningsskäl. Att ha otrevlig bankpersonal hör knappast till något banken har goda affärsmässiga grunder för utan är något som bara inte borde förekomma. Tyvärr är ju detta inte ett fenomen som är unikt för banksektorn.

quote:
Sen får ni fundera också en stund hur det är att gå på banken och fråga om lån när man saknar anställning!

Att banken är skeptiskt till att bevilja lån till någon som saknar anställning är helt logiskt, se ovan. Alternativet är höga räntor eftersom i räntan finns det en premie för den risk banken tar vid utlåningen inbakad, det är bl a därför sk blancolån ofta har skyhöga räntor.

quote:
Det som känns helt uppåt väggarna är att trots att man kan bevisa att själva boendet blir mycket billigare, så bryr sig inte banken om detta ett dugg!

De är intresserade av din betalnings/återbetalningsförmåga, inte om du får ett billigare boende. Tänk själv efter, skulle du helst låna ut pengar till någon som har fast anställning med god lön eller någon som saknar anställning? Allting annat lika då såklart.

quote:
Sen ska man ta hänsyn till att när det var bankkris så var det staten = vi skattebetalare, som ställde upp och gav tiotals miljarder kronor till olika banker och låneinstitut. Och de pengarna har bankerna aldrig betalat tillbaka.

Det där är inte helt korrekt, även om det kanske inte betalats tillbaka i form av en klumpsumma in på "statens konto". Sedan kan man ju förstås fråga sig vad som hade hänt om Nordbanken mfl gått omkull. Hade det verkligen varit bättre för skattebetalarna? Troligen inte...
http://www.regeringen.se/sb/d/2445/a/13583

Sedan var ju inte alla banker lika illa ute och dessutom så hade den svenska penningpolitiken en del i krisen.

För den som vill se lån beviljas till höger och vänster kan ta en titt på hur det ser ut på bostads och bolånemarknaden i USA där lån beviljats fullständigt hejdlöst. Jag är tveksam till om vi vill dit, särskilt som det redan finns synpunkter på fastighetsbubbleliknande tendeser i storstäderna. Frikostigare utlåning kommer ju självklart driva på en sådan utveckling.

Man kan självklart tycka vad man vill om ovanstående och det är ju alldeles självklart att det är ett problem för dig som privatperson, och det kan vara fruktansvärt frustrerande. Oavsett så är det alltid bra att försöka tänka efter hur den andra parten i (den eventuella) affärsrelationen tänker och vilka grunder denna kan tänkas ha för sitt agerande. Att bara sitta med hornen ute och vara förbannad på alla företag och organisationer leder ju knappast någonvart.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/12 :  16:08:51  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Vad jag saknade i mina kontakter med i stort sett alla större banker när vi skulle finansiera vårt husköp var att banker fastnade på teknikaliteter och inte på kundens/kundernas betalningskapacitet/förmåga, historik, vad det var för typ av objekt i fråga osv. De flesta av deras elektroniska standardformulär och kalkyleringsprogram saknade viktiga fält att fylla i och var oflexibla. Dessvärre var även rådgivarna det också - utom i ett fall, det har de inte behövt ångra...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/12 :  16:30:39  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
ztenlund!

Jag står bakom mina åsikter och du får naturligtvis tycka som du vill. Undrar bara hur många här delar dina tankar om banker?

---------------------------------------------------------------------

Det som är lite märkligt är att ungefär en halv miljon svenskar har betalningsanmärkningar.

Jag kan förstå att dessa människor har inte så lätt att få lån, men de som aldrig haft några som helst betalningsanmärkningar borde ändå få chansen till ett skäligt liv.

Samhället blir hårdare och hårdare för de svagare grupperna, men de som egentligen inte skulle ens behöva låna pengar beviljas stora lån för biligare ränta än en vanlig Svensson!

guy gadbois!

Jag känner igen mig i din beskrivning. Inte alltså bara just nu utan förut också. Lite flexibilitet från bankernas sida skulle inte skada!

Edited by - pick-me-up on 2007/04/12 16:54:11
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/04/12 :  17:17:16  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
ztenlund!

Jag står bakom mina åsikter och du får naturligtvis tycka som du vill. Undrar bara hur många här delar dina tankar om banker?


Jag bl.a

quote:
Det som är lite märkligt är att ungefär en halv miljon svenskar har betalningsanmärkningar.


Fler kommer det att bli pga att somliga lånar nu ut mer pengar till dom som redan har anmärkningar och svårigheter att få ekonomin att gå ihop, och det till skyhöga räntor.

quote:
de som aldrig haft några som helst betalningsanmärkningar borde ändå få chansen till ett skäligt liv.


Banken är inte intresserad av att ta "chanser"
och som ztenlund också så riktigt påpekar är banken ett vinstdrivande företag.

quote:
de som egentligen inte skulle ens behöva låna pengar beviljas stora lån för biligare ränta än en vanlig Svensson!


Just därför att dom kan betala sina amorteringar.

Till sist å syvens är det ju låntagaren som måste inse om han/hon har råd att ta ett lån eller ej.
Om nu en bank lånar ut pengar till någon som redan går på knäna ekonomiskt så är väl det ingen hjälp för låntageren?
Visst ska alla få en chans som du skriver, men pengarna måste ju betalas tillbaka också



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/12 :  18:01:14  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hur gör man sådana där citat här? Alltså quotes. På min burk finns de inte

Edited by - pick-me-up on 2007/04/12 18:03:49
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/12 :  18:09:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
[quote]Klistrar in texten här[/quote]

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/12 :  18:15:58  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack ztenlund!

På vissa sajter syns det lite tydligare hur man ska göra, men här är den uppgiften otroligt svårt att hitta.
Plus att man inte får till riktiga citattecken samt (citat)ledpunkter(citat) = alltså att man får tre punkter i svit utan att behöva knappa in mer än en kombination av två tangenter.
Tjae, man kan väl inte få allt.

www.stevehoffman.tv/forums/ är föredömligt i det avseende. Det finns dock vissa nackdelar, som att man ska kunna skriva på utrikiska och stå ut med att folket där kan vara rätt så patriotiska ...

Kunskapsnivån oavsett vad det gäller är dock oerhört högt i de allra flesta områden och speciellt vad gäller musiken. Fast naturligtvis finns det undantag.

Apropå sakfrågor, så visst är det mycket så som du skriver, men det skulle inte skada att banken visade lite mjukare takter också och tog hänsyn till exempel hur länge man har varit kund i banken etc. Som i mitt fall så har jag hunnit betala oerhört mycket dryga räntor nästan 20 år! 1987 var räntorna för bostäder otroligt höga. Och även jag hade ett fast jobb och inkomst så behövdes det att firman som jag arbetade i ställde upp och var borgensman åt mig fast de hade redan lägenhet som säkerhet!
Men det kanske hör till Nordeas policy att inte gärna låna pengar för de som kommer utanför Sverige!

I mitt fall skulle det inte äventyra ett dugg att få igen sina pengar oavsett hur det gick. Om det fanns lite vilja så skulle det ordna sig. Men just den varan har Nordea inte ett dugg!
Och det är just de som har fått mest hjälp av oss skattebetalare när det var så kallad bankkris i riket!

Det är tur att det finns andra banker ...;

Edited by - pick-me-up on 2007/04/12 18:49:05
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/04/12 :  18:48:35  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Handelsbanken behövde väl inte ta del av bankstödet under krisen, sedan kan man ju fråga sig hur Nordbanken lyckades stjäla några miljarder av Penser... Frågan är om det inte hade varit en bra idé att låta Nordbanken gå om kull och låta staten ta över samtliga åtaganden och fordringar och sedan portionera ut små och stora kunder på övriga banker så det blivit lite mer rättvis konkurens. Som det är nu fick vissa banker sjukt mycket stöd och andra inget. (Hade dessutom varit underbart om styrelsen inte fått ansvarsfrihet samt att ägarna och de ansvariga fått ta smällen.)


Om du tar ett bolån idag, hur ser det då ut för dig om 3 eller 5 år med kanske en högre ränta och eventuellt lägre bostadspris? Dessa överväganden måste banken göra. Banken är främst intresserad av din återbetalningsförmåga. Det finns tecken på en överhettning på bostadsmarknaden men det är inte säkert att marknaden kommer rasa utan det kan lika gärna fortsätta uppåt. Stark konjuktur och minskad arbetslöshet talar för det. Hyresbostäder i nyproduktion blir allt dyrare och därmed lär inte priserna på bostadsrätter, egnahem eller eventuella framtida ägo-lägenheter bli lägre.

Under 1991-2002 byggdes det ungefär 300000-400000 bostäder för lite i Sverige pga det gick inte att få ekonomi i bostadsbyggandet av hyresrätter för investerare, med andra ord hyrorna täcker inte investerings och driftskostnaderna. Hyrorna var förlåga, alternativt byggkostnader för höga eller mest troligt en kombination av båda. Varför bygga med förlust????? Likaså var många kommunala bostadsbolag ekonomiskt tyngda och hade heller inte något större intresse av att bygga hus som inte lönar sig. Hyressättningen för bostäder i sverige är inte fri utan reglerad.

Reglerade marknader (planekonomi) där kunden inte har inflytande genom att själv kunna välja standard och stil på varan blir sjuka, precis som i gamla östblocket. Hyresgästen (kunden) har genom olika regleringa och subventioner inte behövt göra en korrekt analys av den egna köpkraften. Hyresgästen har kunnat köpa dyrare genom olika bidrag och ibland tvingats köpa dyrare pga byggnormer, bristande konkurens eller dålig transparens på marknaden.

Exempel på bidrag; bostadsbidrag, räntebidrag, investeringsbidrag...

Bostadsrätter och småhus byggdes för där var kunden villig att betala vad det kostade. Kunden hade dessutom större inflytande på produktionen genom att i högre grad själv välja standard, storlek osv...

Hyresrätter kunde inte byggas (med ekonomi) även om hyresgäster var villiga att betala (tex i Stockholm city) för då skulle hyrorna varit högre än hyrestaket och då hade hyrorna kunnat sänkas med domstolsbeslut och den som äger hyreshuset hade då inte kunnat räkna hem investeringen... så åter igen varför riskera att bygga hyreshus med förlust.

Det "kära" hyrestaket gör att du behöver stå i bostadskö om du vill hyra i innerstaden (+10 år i de flesta större städer). Alternativet är att du betalar vad det verkligen är värt att bo i centrum genom att köpa en bostadsrätt eller ett svart hyreskontrakt. De svarta hyreskontrakten eller kostnaderna för jämförbara bostadsrätter (kapitalkostnad + månadsavgift) är ett bra mått på vad som är korrekt hyra.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2007/04/12 18:52:29
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/12 :  18:56:11  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
Handelsbanken behövde väl inte ta del av bankstödet under krisen, sedan kan man ju fråga sig hur Nordbanken lyckades stjäla några miljarder av Penser... Frågan är om det inte hade varit en bra idé att låta Nordbanken gå om kull och låta staten ta över samtliga åtaganden och fordringar och sedan portionera ut små och stora kunder på övriga banker så det blivit lite mer rättvis konkurens. Som det är nu fick vissa banker sjukt mycket stöd och andra inget. (Hade dessutom varit underbart om styrelsen inte fått ansvarsfrihet samt att ägarna och de ansvariga fått ta smällen.)


Mycket bra skrivet, LeoArietis!

Men man bör komma ihåg att det är olagligt att betala svart för en hyreskontrakt! Eller att ta emot pengar för det samma.
Personligen skulle jag aldrig göra det. Så pass mycket ärlighet och hederlighet har man ändå inom sig.

Edited by - pick-me-up on 2007/04/12 19:21:35
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.03 sekunder. Snitz Forums 2000