HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Öron
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/04/11 :  11:59:13  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hmmm, våra öron (ytter) är ju konstruerade för att fånga in ljudvågor som sedan studsar i ytterörat och på så sätt uppfattar vi(skapar vi) oss ljudbilden i höjdled, bredd etc...

Kompenserar varje människa instinktivt för att väga upp de olika ytteröronmåtten/"konstruktionerna"

Rent spontant kan man ju tänka sig att tweaka sina öron; Spock-style kanske e att föredra f klassiskt etc... Ni förstår vad jag menar (gör jag det? - hmmm, sånt jag undrar över när jobbet står still... )

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/11 :  12:42:53  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Billigaste tweaksen är ju (förutom att göra rent sina kontakter på kablar) att göra rent öronen...

Själv märker jag ökad diskanthörsel om jag viker fram bakre delen av örat en aning... Jag antar att det är så det skulle låta om man hade utstående öron...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/11 :  13:39:04  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Kommer ihåg någon gång i slutet på 80-talet när man försökte lansera en sorts "öronförlängare".
Såg ut som skinn och monterades bakom örat så man såg ut som en elefant...
Undrar fortfarande om det var ett aprilskämt?
Men som gadbois säger så ökar diskanten om man vinklar ut örat så...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/04/11 :  14:09:51  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Boergars
Men som gadbois säger så ökar diskanten om man vinklar ut örat så...
Alltså längre och längre öronförlängare alltefter åldern skapar diskantnedsättning *asgarv*
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/04/13 :  21:47:20  Show Profile Send jerico a Private Message
Såg ut som en idiot här nyss...

Satt och drog lite i ytter örat... Det blir samma sak om man drar örat rakt bak (mer diskant) men basen faller bort...

Nu ska jag ta en kaffe

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000