HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vända kontakten ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/28 :  21:48:13  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Vill gärna veta vad ni har för erfarenhet av detta.
Mycket inteserad av vad John Stalberg tycker, då jag litar på hans/min åsikt!
vad har kontaktvändning för betydelse för ljudet (ingen!?!?)
Vad upplever ni för skillnad?
Jag märker ingen skillnad alls!

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/11/28 :  22:10:14  Show Profile Send ZAC a Private Message
Har du vänt fel då

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/28 :  22:17:07  Show Profile Send norman a Private Message
Enligt min erfarenhet så gör det endast skillnad om man har problem med brum (de olika sidorna på primärlindningen på trafon är olika mycket kapacitivt kopplade till andra saker, därför hjälper ibland kontaktvändningen)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/28 :  23:00:34  Show Profile Send ekman a Private Message
jag märker ljudskillnad framför allt på cdn den låter rent dåligt om jag kopplar den "fel"
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/29 :  01:21:12  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Alla apparater vi använder i dag har ju en trasformator, jag förstår inte varför en vändning av kontakt i väggen skulle ändra på ljudet?
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/29 :  01:56:54  Show Profile Send drgreen a Private Message
jag testade att blindtesta kontaktvändning på skivspelare en gång...det var inte svårt att höra att "rätt" vänd kontakt gav bättre bas ssk. Andra masiner vinner olika mkt på kontaktvändning..det är bara att testa allt i kedjan tyvärr
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2002/11/29 :  03:53:38  Show Profile Send jesper a Private Message
Spelar det roll även på korrekt jordade apparater?

Obs! En del apparater har jordade kontakter men är i själva verket inte jordade alls. Märkte detta när jag mätte på en Velodyne sub t.ex.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/29 :  04:23:48  Show Profile Send dole a Private Message
Det är en del parametrar man måste ta hänsyn till när man vänder kontakten "rätt"
Man måste kolla att det är rätt hela vägen från proppskåpet in till strömförsörjningen. Så att nollan är nolla hela vägen och det samma med fasen.
Kan inte påstå att jag har hört någon revolutionerande skillnad.
Men det kan ju inte vara någon nackdel om det är elektriskt rätt hela vägen.

Jordat eller ojordat har ingen betydelse i det här fallet.

"dole som aldrig får sova" jobba jobba jobba

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/29 :  06:50:54  Show Profile Send ekman a Private Message
det finns ju en teknisk förklaring på varför detta är viktigt synd att ingen av dom som skrivit än så länge kan den? men det är ganska logiskt iallafall när man hör det
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/11/29 :  09:05:26  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vissa leverantörer bl.a. Bladelius rekommenderar faktiskt att man sätter in kontakten på visst sätt. Och då menar jag inte att man sätter in kontakten i vägguttaget.
Go to Top of Page

Kydyl
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/11/29 :  09:55:37  Show Profile Send Kydyl a Private Message
Det har väl nått med likriktaren att göra om jag inte minns helt fel. Åtminstone de lite bättre likriktarna ger väl ett optimalare resultat om ledningarna sätts rätt.

Det är väl i stort sett bara att testa med stereon och se om det blir nån skillnad, blir det det så har man ju gjort en billig uppgradering :)

Confused by earlier errors.
Bailing out...
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2002/11/29 :  10:18:23  Show Profile Send poppop a Private Message
Om man känner med handen lätt på förstärkaren kan man känna en lätt statisk elektricitet. Då har du kontakten felvänd.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/11/29 :  10:19:12  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Jag satt och vände hela kvällen igår eftersom thule ska vara känsliga för det här, men ingen skillnad än så länge. Jag tycker iof att det alltid är problem när man inte kan göra direkt jämförelse utan att det blir ett stopp på några minuter. Jag ska lyssna riktigt mycket på några skivor sen prova lite mer.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/11/29 :  10:49:23  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Precis, kör ett gäng skivor, vänd, och kör mer musik. Om du upplever skillnad så spelar det roll, om du måste spänna varenda muskel i öronen (!) för att kunna detektera nåt, skip it! Jag hör skillnad, rejäl sån men det skiljer mellan olika anläggningar och eldragningar...

/P
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2002/11/29 :  12:30:45  Show Profile Send jesper a Private Message
Annars går det bra att kolla med voltmeter. Kan bli lite många kombinationer att prova annars.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/11/29 :  16:36:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag upplever att stereobilden blir mer punktformig när kontakten är
vänd rätt.

Deesutom går det faktiskt att mäta en skillnad både på apparathöljets elektriska potential och nivån på utstrålningen av elektromagnetiska fält beroende på hur man stoppar i kontakten.
Det finns också en teoretisk teknisk förklaring om vad som händer med trafon som jag skulle ha delgett här om jag bara hade kommit ihåg den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2002/11/29 16:40:37
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2002/11/29 :  17:56:27  Show Profile Send linq a Private Message
Var också väldigt skeptisk till detta när jag läste det första gången. Men jag kunde såklart inte låta bli att prova... Och tro det eller ej men för mig så förbättrades ljudet avsevärt med kontakterna rättvända. Lite svårt att beskriva förbättringen men en viktig faktor är att man oftare nu än förut "fastnar" framför stereon med musik som man hört 100 ggr förut. Andra mer specifika saker är att stereoperspektivet känns bredare och att ljud som förut varit dolda kommer fram på ett bättre sätt.

Det här gör att INGET kommer att förvåna mig när det gäller HIFI längre. Det kanske blir en CD-avmagnetiserare härnäst :)

Har bara ändrat på mitt 2-kanals system än så länge. Nu väntar 5-kanalaren. Det blir svårare eftersom det inte är lika bra komponenter där. Finns det några andra sätt än att lyssna sig till rätt vändning på kontakter månne?
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/11/29 :  19:54:48  Show Profile Send Staffan a Private Message
Se till att lågnivåkablarna
ej är anslutna när ni mäter
fram rätt fas för då kan
det bli missvisande värden.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/29 :  22:44:36  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Tack för din visade tillit. Jag måste dock erkänna att jag inte är säker på att jag lyckats höra någon sillnad mellan dom två lägena på kontakterna. Jag har jagat brumproblem till förbannelse några gånger. Det var dock så trassligt vid dessa tillfällen att jag inte riktigt minns hur det var med spänningsmatningens läge in i apparaterna. Vart fasen går in i apparaten är lite likt kabeldebatt i allmänhet. Man kan inte säga att "rättvänd" låter bättre än felvänd så där rakt upp och ner. Detta görs dock ibland precis som kablar diskuteras utan att hänsyn till att kablarnas implementering med den andra utrustningen som utgör ett system, måste tittas på i sin helhet. Det beror givetvis på hur apparaterna är konstruerade. En apparat kan ha problem medans en annan inte alls har det. Utan att ha hört skillnad så kan man mäta upp olika spänningsnivåer på chassina på olika apparater beroende på hur kontakterna är vända. Jag ser därför till att vända fasen så att det blir så lite spänning som möjligt på chassit. Att det inte hörs hos mig struntar jag i eftersom det "känns" bra att ha optimerat den delen i alla fall.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/30 :  00:14:47  Show Profile Send n/a a Private Message
John: Det är lite förvånande att en person som uttalar sig så starkt negativt om esoteriska problem som SACD's "ultraljudsbrus" och dåliga upplösning "i det hörbara diskantområdet" inte kan säga att han hör någon skillnad alls med rättvänd fas ens på CD'n. Det tycker jag är lite konstigt faktiskt... Förhoppningsvis beror det på att din CD kanske är okänslig för fasvändningen. Jag tar upp detta för att du har varit en av de mest tongivande i en annan diskussion angående problem som definitivt inte är mer hörbara i vanliga anläggningar än vad fasvändningen är anser jag...

Jag tycker det är stor skillnad i hur väl "musiken förmedlas" med fasen rättvänd. Har man den fel så påverkas musikupplevelsen klart negativt, precis som någon skrev ovan: man fastnar lättare vid anläggningen om man har den rättvänd. Men ljudet förändras också på "hörbara" parametrar som vem som helst lätt brukar kunna urskilja. Oftast tydligast på Cd'n genom att att röster blir mer ofokuserade och därmed faller tillbaka i ljudbilden när det är felvänt samt att ljudkaraktären förändras aningen åt det mörkare eller ljusare hållet. Sammantaget ger detta ett mycket mera lyssningströttande och instängt ljud. Jag har aldrig provat en CD-spelare i någon prisklass där inte fasvändningen varit tydligt hörbar.

Bara för några dagar sedan var jag faktiskt hemma hos min "LTS-kompis" och vände kontakten¨på hans Pioneer DV-545 spelare (kopplad till Yamaha RXV-730 och ett par LTS-F1) och han blev i alla fall ganska förvånad hur stor förbättringen var. Alla röster blev "klarare" och kom ut i rummet på ett mycket bättre sätt. På hans förstärkare blev det dock inte samma direkt hörbara effekt. Det är samma sak på min HK670, inte alls lika stor effekt som för CD'n och så är det nästan alltid är min erfarenhet.

Och jattelite: Kom ihåg att det är du själv som ska avgöra om det låter "bra". Inte någon testare, stringent ljudteoretiker eller musikflummare som jag själv...

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/11/30 00:16:36
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/30 :  01:53:16  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
John: Det är lite förvånande att en person som uttalar sig så starkt negativt om esoteriska problem som SACD's "ultraljudsbrus" och dåliga upplösning "i det hörbara diskantområdet" inte kan säga att han hör någon skillnad alls med rättvänd fas ens på CD'n. Det tycker jag är lite konstigt faktiskt... Förhoppningsvis beror det på att din CD kanske är okänslig för fasvändningen.  Jag tar upp detta för att du har varit en av de mest tongivande i en annan diskussion angående problem som definitivt inte är mer hörbara i vanliga anläggningar än vad fasvändningen är anser jag...


Ett apparatspecifikt problem är för mig en extremt liten sak jämfört med ett problem med ett nytt medium för musikåtergivnig. Det är så litet att en helt trasig CD-spelare är fnuttsaker i jämförelse med knappt hörbara saker i ett system för ett medium för musikåtergivnig. CD-spelare kan lagas, köpas nya eller konstrueras så att dom blir okey. Problemen med SACD är fastnaglade i mediumet. Om vi går mot att ett sämre medium för musikåtergivning tar över så står jag gärna främst i ledet för dom som försöker vända utvecklingen mot ett framåtskridande i stället. Gällande problem som är mer konstuktions och implementeringsrelaterade reagerar jag mera vardagligt, nästan med en axelryckning. Om mina högtalare eller förstärkare skulle gå sönder helt och hållet så är det jobbigt för mig personligen men inget jag skulle ägna energi åt att debatera. SACD är det därmot vettigt att debatera för det är nu eller aldrig så att säga.

Och detta med att det är konstigt att jag uttalar mig om SACD trots att jag inte skulle höra skillnad på kontakten på en CD-spelare. Vad min hörsels förmåga har med SACD-debatten att göra är för mig en gåta. Jag skulle kanske inte komma i detta läge om jag vore döv men egentligen skulle jag kunna debatera SACD-problematiken oavsett om jag hade bra hörsel eller inte. Det finns fler än mig själv och som det nu är med mig så har jag faktiskt tillägnat en stor del av mitt liv för att försöka göra det så att mitt mikroskopiska strå till stacken pushar för bättre musik och musikåtergivning. Jag gör det inte bara för pengar faktiskt.


John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/30 :  01:55:12  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Stefan007,
Jag tycker att jag vanligen är mycket överens med dina synpunkter. Jag har hört skillnad på det mesta: vanliga kablar, nätkablar, fötter under CD-spelaren etc. För något år sedan provade jag polariteten i AC, även med hjälp av en Elix. Jag märkte ingen skillnad.
Polariteten är sedan länge känd som ett potentiellt problem, och jag tvivlar inte på att den kan vara det. Jag antar att det kan vara så för vissa komponenter och inte andra.
För rätt många år sedan bytte fastighetsägaren ut ojordade uttag mot jordade och det blev en omedelbar förbättring.
Sedan håller jag med om att John och en del andra är negativa mot det mesta. Det handlar mer om ljud utan hörbara fel i stället för hörbara fördelar. Men om något låter bättre kan man alltid misstänka att det är en färgning, och om det inte är blindtestat och vetenskapligt grundat: det kanske låter bra men det är nog fel egentligen!
Då är det är bäst att fortsätta med en halvsunkig anläggning eftersom man kan tvivla på att det blir bättre med annat! Jag håller med om att detta inte är vetenskapligt bevisat, men det är inte heller motbevisat, och mina sinnen säger mig något helt annat.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/30 :  03:24:02  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Sedan håller jag med om att John och en del andra är negativa mot det mesta.


Bara undrar. Vem är det du håller med?

quote:
Det handlar mer om ljud utan hörbara fel i stället för hörbara fördelar.


Hörbara fördelar? Se det så här. Jag tycker att frånvaron av fel är fördelar gentemot närvaron av fel.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/30 :  08:48:07  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Att ha rätt fas i anläggningen är ju lika elementärt som att ha "monoknappen" (om man har någon sådan)frånkopplad. Tweaket funkar, är gratis men som vanligt är alla inte överens....

Elektriskt är det absolut inget hokus pokus. Det blir mer eller mindre spänning ut i apparatens schassie. Som John säger skall det vara så lite spänning som möjligt ut i schassiet, då är fasen rätt. Varför vet inte jag heller, förklaringen har funits på alla forum några gånger, vi kan strunta i den.

Kruxet i allt detta är det gamla vanliga.

Olika apparater är olika känsliga för fenomenet.

Olika apparater låter olika bra och välupplöst. Det kanske helt enkelt inte hörs genom just din apparat.

Olika anläggningar kanske inte ger tillräckligt för att fenomenet skall höras. (lakritssnören som signalkabel? Bekymra dig inte, det hörs ingen skillnad på fasen...)

Olika lyssnare befinner sig i olika stadier/mognadsnivå när det gäller att utvärdera. Jag har skrivit någon gång om de stadier man genomgår (som ser olika ut för alla dessutom men i alla fall...). Är du på ett trappsteg där trumset skall leverera så mycket dunk som möjligt med häftig dynamik? Tja, då är detta kanske inte hörbart. Djup bas ur feta högtalare, orgelplattor, biltävling-CD:s??? Bekymra dig inte.... (obs, ingen värdering i detta)

Hur låter det då?

Om du har en apparat som är känslig för fel fas (och resten av anläggningen är i rätt fas) så är skillnaden att finna i diskantområdet samt i 3-D återgivningen. I fel fas får ljudet en lätt skrikig touch, diskanten är lite "jobbig" (påverkar ju också 3D mycket), musiken är inte helt harmonisk, basen kan låta lite bluddrig.

För att ta rätt på rätt fas utan att ha ett mätisntrument så köper man en penna som heter just "fasen" på en bensinmack, järnaffär eller Clas Ohlsson.

Plugga sedan ur alla signalkablar så att apparaterna står ensamma.

När man rör pennan närmre apparathöljet (metallhölje då alltså) så lyser den till vid ett visst avstånd. Vänd nu i väggen och gör om. I det läge man är säker på att pennan lyser längst ifrån höljet, där är fasen rätt. Gör om med de andra apparaterna, koppla ihop.

Ett annat sätt är om man säkert vet var fasen är och har löstagbar kontakt bak på apparaten, en s k nätbrunn med en 3-stift kontakt. Vänder du denna emot sig så bildar den ett "V".

På Krell t ex är fasen alltid längst upp till vänster i "V":et. Vänd i väggen till alla dina Krellar visar röd lampa där uppe, klart.

Har du en Advantage eller en SAT så är fasen alltid längst upp till höger.

Hör du ingen skillnad så var inte ledsen, det är stor skillnad på olika apparaters känslighet för fenomenet. Men rättfasa. Det kostar inget och de flesta apparater enligt min erfarenhet vinner på det.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/11/30 :  10:21:29  Show Profile Send joakim a Private Message
Det här med fasen i uttaget är enkelt och billigt att göra. Finns ingen som helst anledning att inte göra det.

Det är precis som sladd skriver Hifi-ABC att prova detta. Och även om man är skeptiker så kostar en Elfix ca 100 kr och är ngt som man ändå borde ha hemma i verktygslådan.
Go to Top of Page

torgny3000
Starting Member

3 Posts

Posted - 2002/11/30 :  10:46:43  Show Profile Send torgny3000 a Private Message
Hej

Jag hör väldigt tydligt skillnad på om man har kopplat fasen rätt på de olika apparater jag har hemma. För att testa ut vilken pol i vägguttaget som är fas brukar jag använda en elfix-penna. Sedan mäter jag varje apparat enskilt utan att vara inkopplad i den övriga anläggningen så att det går minsta möjliga spänning i chassit. Efter det så kopplar jag om ett antal gånger och lyssnar efter skillnader i detaljrikedom, ljudstabilitet mm tills jag är riktigt säker på den rätta vändningen av kontakten. Ofta hörs detta väldigt tydligt. I rätt läge är ljudet tydligt och dataljerat och fel läge smetar ljudet ut sig så att det är svårt att fokusera detaljer i ljudbilden.
Jag alltid klipper av apparaternas nätsladdar så de har den rätta längden utan att man måste rulla ihop alla sladdar till ett ormbo så påverkar inte de andra nätsladdarna varandra (induktion och spikar som ger modulation). Jag ser också till att alla sladdar i anläggningen ligger så långt ifrån varandra som är praktiskt möjligt. Det är bara att mäta runt en nätkabel med elfix-pennan så ser man ju att nätkablar har ett störfält som är ca: 5 cm.
När jag har mätt upp och även lyssnat mig fram till rätt fas brukar det alltid vara den bruna ledaren i nätkabeln som ska kopplas till fasen och den blå ledaren som ska kopplas till 0:an.
Det verkar som om fabrikanterna medvetet har konstruerat apparaterna så och då tycker jag att de även borde märka ut hur man ska vända kontakten i väggen (vilken sida som fasen ska gå in i på kontakten).
Det skulle underlätta för oss som köper hifi och säkerställa att apparaterna verkligen låter så bra som det är tänkt från början.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000