HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Låg utnivå på HD DA9?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/04/10 :  12:53:18  Show Profile Send StefanL a Private Message
Hej,

Jag kör idag ballat från min Harmony Design DA9 till min stärkare och även rca via min cd till stärkaren för att ha båda alternativen tillängliga.

När jag kör direkt från cd så är där mer dynamik (läs högre uteffekt), vilket är pga rca (om jag förstått det hela rätt).

När jag kör via min DA9 balanserat så är det precis som det bromsas upp i DAC´en och lämnar mindre uteffekt än direkt från CD´n.

Jag vet att det är mindre uteffekt via XLR, men fasen, jag kan skruva upp mer än klockan 12 utan att det blir högt (nåja).

Innan när jag körde båda XLR och RCA från DA9 så var det inte sån skilnad mellan XLR och RCA som det är nu.

Ballat har alltid låtit mer korrekt och RCA mer "in-your-face" (förlåt engelskan, jag kom inte på ett bra svenskt ord..)

Har DA9 mindre uteffekt än andra DAC´s eller är det något annat? Eller är det fullt normalt att det är mycket mindre uteffekt mellan XLR och RCA?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/10 :  12:56:48  Show Profile Send Twilighter a Private Message
XLR brukar väl ligga 6dB högre än motsvarande rca ?

fast det beror väl på både ingångs och utgångskänslighet ?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/04/10 :  15:17:31  Show Profile Send StefanL a Private Message
Twilighter: Njä, jag tror att det är tvärt om, men är inte 100 % säker


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/10 :  15:44:45  Show Profile Send Twilighter a Private Message
nope. xlr är högre signalnivå på , det känne rjag mig hyffsat säker på

6dB har jag dessutom för mig ( som standard)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:04:32  Show Profile Send edison a Private Message
"så är där mer dynamik (läs högre uteffekt)"
-----------------
Nja, CD-spelaren/DA´n har ju alltid mer dynamiskt omfång än vad skivorna som spelas har (nåt annat har jag iaf aldrig kunnat få bekräftat) så deras dynamik lär du inte gå miste om oavsett hur det råkar skilja i maxnivå mellan RCA vs XLR.

--------------------------------

Spelar väl egentligen ingen stor roll exakt "var" på volymrattens skala "hög volym" befinner sej, så länge som du slipper ha MAX, och så länge 'skithögt' ljud inte blir fallet redan vid typ klockan "9-10".
Dvs så länge du kan spela din absolut högsta "önskade volym" med mindre pådrag än kontrollens maxläge kan du ju utnyttja CD-spelarens/CD-skivans dynamik helt och hållet.

Är inte många (= extremt få, om ens några) skivor som har så stor dynamik som vilken CD-spelare som helst förmår ge.

Följaktligen blir detta mest en fråga om var på rattens skala du "känner det bra" att ha volymen ställd vid din "normalt använda" ljudstyrka i rummet, inte så mkt annat.

Själv tycker jag det är lite jobbigt när man får kanonhög volym redan vid typ klockan "9-11" och alltså har ganska tätt mellan noll och rejält högt ljud; det blir ju svårare att finjustera då.
Lika trist (nästan) är det om man "måste" ha nästintill maximalt påskruvat och det ändå låter klent.

Lyckligtvis är det inte så på mina nuvarande apparater iaf, kan använda skalan uppemot 13-14 innan det blir olidligt högt, och det räcker bra


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/04/10 17:17:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:20:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
XLR brukar väl ligga 6dB högre än motsvarande rca ?
Stämmer för det mesta, undantaget är balanserat med transformator.
Men om jag förstått det rätt så är det CDns utgång kontra DAns utgång.
Det är ju två olika utgångar i två olika apparater och konstruktörerna har helt enkelt valt olika förstärkning.

Att tala om uteffekt på en DAC är egentligen fel eftersom den normalt inte är gjord för att lämna någon effekt, den ska
bara driva ett par kablar till nästa steg. (Undantaget är en power-DAC som TACT, som driver högtalarna direkt.)

Sen är dynamik inte alls samma sak som högre nivå. Dynamik är skillnaden mellan högt och lågt (eller svagt och
starkt för de som föredrar dessa ord.) Döljer en apparat lågnivåinformation har den sämre dynamik likaväl som
om den inte klarar kraftiga transienter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/04/10 :  19:24:56  Show Profile Send StefanL a Private Message
Ok, dynamik kanske inte var det rätta ordet. Vad jag menar är att när jag skiftar mellan balanserat och rca så är det högre med rca än med xlr. Och jag visste inte vad det berodde på.

Men även när jag körde både xlr och rca genom DA9 så hade jag högre ljud med rca än med xlr.

edison: Nä det spelar ingen roll var ratten står, jag tyckte bara att det var konstigt att jag kunde skruva upp så mycket utan att det blev så högt som det blev innan vid den volymen.

Men tack för svaren, jag tror jag blev lite klokare (inte fel bara det!).


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/11 :  01:49:39  Show Profile Send edison a Private Message
OK ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/04/20 :  19:07:41  Show Profile Send boombox a Private Message
Har kört DA9an med rca. Märker ingen skillnad på utnivå jämfört med två andra dacar. Volymratten är på samma ställe. Har iofs en rörbuffert emellan. Den kanske ändrar utnivån?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000