HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 bygga horn Schmack eller LaScala?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Loud
Starting Member

8 Posts

Posted - 2007/04/10 :  12:52:20  Show Profile Send Loud a Private Message
Jag funderar på att bygga ett bra horn, Har någon erfarenhet av dessa? Kan inte riktigt bestämma mig för vilket jag ska bygga.

vore tacksam för tips.

elementet är:

Fostex SLE 34W
fs: 22 Hz
Frekvensomfång: fs-4,5 Khz
Verkningsgrad: 93 db
ms: 65 gramm
Qt: 0,35
Ohm:8
Mus 160W

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2007/04/10 :  13:26:33  Show Profile Send dmr a Private Message
Funkar det med 12" i Schmacken??
Även om du får dit den tror jag konarean är för stor och fs
definitivt för lågt. Fs bör vara minst 40Hz enligt mina egna
praktiska försök (har ägt 3 par genom åren).

För det är den här du menar väl?
http://www.audiofanatic.it/Piani_costruttivi/pic_piani/Schmacks/schmacks1.JPG

LaScala borde väl fungera, men om det fungerar bra får någon annan sia om

Mv. David
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/04/12 :  07:16:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.decware.com/imperial.htm

Å lite saxat ur ovanstående artikel:
quote:
Along the journey we quickly found out that nothing man made that you could buy in any stereo shop could ever come remotely close to this cabinet as a subwoofer. It would make bass come out of almost anything. A 25 watt 10 inch pioneer woofer shook items off a neighbors shelf in the house across the street. Distance: 220 feet. It did that with one channel of a 22 watt class A receiver.


quote:
Starting at the same 120 cycles and measuring the SPL at 90 dB in the room we slowly started to sweep the frequencies down until at 28.5 cycles the SPL had risen to 118 dB. That's a 28 dB of gain at 28.5 cycles! I really can't begin to describe what happens at that frequency when you hit that SPL, but it's serious. We saw a mouse stagger out of a crack in the concrete floor and die.
Go to Top of Page

Loud
Starting Member

8 Posts

Posted - 2007/04/12 :  10:24:56  Show Profile Send Loud a Private Message
Tack för svaren. Jo elementet är 10" så det ska nog få plats i schmack, men ska nog titta på ett annat horn kanske. Tack för länken till Jensenhornen. Misstänker att dom är riktigt bra,Lite stora bara för hemmabruk. finns det ritningar på några mindre horn?

mvh//Peter

Sperrling DP3, Sentec sc8, pa8
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2007/04/12 :  15:15:39  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Sperrlinghornen i H H Klinger byggbok från 60 talet (kan beställas via biblioteket). Borde fungera bra nu, förr i tiden hare man ju mer basoljud från LP skivor som kunde knäcka elementen. Enkla och lättbyggda


K25H hornen se DIY bildreportage delen
Go to Top of Page

Loud
Starting Member

8 Posts

Posted - 2007/04/17 :  16:26:44  Show Profile Send Loud a Private Message
Fick en ritning på scmackhornen där elementet sitter på sidan. Vad ska det vara för passande element till LaScala hornet och delningsfilter, någon som har byggt dessa? Är nybörjare och riktigt sugen på dessa.

Sperrling DP3, Sentec sc8, pa8
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000