HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Eventuellt stereo byte pga fel mått!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2007/04/10 :  08:44:27  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej,

Ja detta skall ses som ett I Lands problem! Saken är den jag äger idag Unison R Unico Pre och Unico DM. Detta driver mina JmLab 927BE. Saken är den att mina två pojkar är värre en vilka terrorister som finns och jag måste barnsäkra allt.

Saken är nu att måtten på Unico Pre/DM är helt vanisingt, djup 56cm och dessa går inte att få in i våran nya bokhylla (med skjutdörr).

Fråga: Vad finns det för likvärdiga produkter med "mindre" djup så att det passar min bokhylla och blir då barnsäker.

Ps Det går inte att hindra en terrorist från sitt mål dvs sabba min stereo, men i dessa fall är dom väldigt gulliga åxså

Ps 2 Skall vara rörbybrid med tryck! dvs kunna spela skitig rock med pondus men även vara mjuka (rör) för att klara av mina berylium diskanter.

Mvh
jonas

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/10 :  09:40:50  Show Profile Send mayro a Private Message

Ja. Förstärkarserien heter "Uppfostran". Modellen heter "ledarskap". Sedan finns en lightversion som heter "Förälder"

Alla utgår från mjukhet med finess samt ledarskap.. Men alla modellerna styr musiken till det man VILL den skall vara.

Av egen erfarenhet vet jag märket är kanonbra..Så prova det vet jag.

Mvh
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/04/10 :  10:00:49  Show Profile Send Zombie a Private Message
elchocker är ett bortglömt och underskattat redskap

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/10 :  10:10:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har aldrig haft dom problemen med mina grabbar för dom har aldrig visat nått intresse för stereon. Hur gamla är grabbarna ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2007/04/10 :  10:11:23  Show Profile Send mrk a Private Message
Monster: Du har mitt stöd... letar liknande lösningar själv

Har en flicka på snart 11 månader som just håller på att upptäcka världen... Tror inte att man kan "uppfostra" så mycket i den åldern . Bättre med ett litet stereoskåp tillsvidare.

Problemet för mig är inte längd, snarare hur man löser värmeproblem. Måste vara ett luftigt skåp

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/10 :  10:18:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tala om och visa hur det fungerar.
Jag hade andra högtalare i början, tills lillan kunde hantera Bobby-car'en.

En gång vred hon försteget i botten,, sen var hon klart försiktig med volymen. Idag 2.5 år så fixar hon TV/DVD/CD/Surroundrecivern (Bara nya förstärkaren som hon inte har koll på)


Lär dem vad de får göra och tala om att det är Pappas grejer

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/04/10 :  10:34:57  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag lärt min pojke (8 år) att använda stereo, så han hjälper till och byter skivor när jag är hemma. Nästa steget är lära honom använda skivspelare.

Jag tror att när det inte är förbjudet då tappar dom intresse!

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/04/10 :  10:42:00  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Ninja, har du någonsin hört talas om barnarbete?
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/04/10 :  11:00:24  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Å ena sidan har gubsen rätt. Visst kan man lära dem. Jag hade väldigt tydliga demonstrationer med min lille från 2 års ålder då han börjat kuta omkring och rycka, riva, rita och dra i allting. Hifin klarade sig. Idag är han 5 och "hjälper till" i butiken, kör kärra mellan högtalarna, flyttar paket, kurragömma. Utan bekymmer.

Å andra sidan gubs finns det väldigt många barn därute som har bekymmer med koncentration och annat i perioder av sin uppväxt och då biter kanske ingenting ett tag. Om så är fallet här är det lika bra att göra ett byte (av hifin alltså)

I senaste Bild & Ljud hemma finns 4 sidor lysande recension av apparater som fixar din spec och är mindre än halv djupet.

Lycka till!

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/04/10 :  11:01:11  Show Profile Send MartinN a Private Message
Förutsatt att stereon måste låsas in - varför inte skaffa
ett passande skåp hellre än skaffa passande stereo ?

mvh
Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/04/10 :  11:04:29  Show Profile Send MartinN a Private Message
En annan idé : dagens apparatur använder sig av
fjärr och då vore det väl lätt att flytta upp
apparaterna på 1.8 m höjd och investera i litet
längre högtalarkabel i billigt utförande ?

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/04/10 :  11:23:15  Show Profile Send MartinN a Private Message
Nätkabel (skarvkabel) och högtalarkabel
kan skruvas fast i vägg eller bokhylla
med flera kabelklämmor så att det inte går
att dra ner apparaturen !

Martin
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2007/04/10 :  12:35:41  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej,

Har tills idag haft ett "special" byggd tv bänk med djupet 60 för att rymma stereon, pga platsbrist och ny bokhylla åker denna ut. Nu får för och slutsteg plats på tvären med konsekvens att du inte kan komma åt reglagen (volym, kanal).

Killarna är 3 år (petat sönder 2 diskanter till en kostnad på 4200) och en på 9 månader som ser ut att bli värre. Sedan har jag Nordost högtalarkabel som var "flat" men nu ser ut som ett russin.

Trivs enormt bra med Unison R men platsbristen börjar väga över

Har till och med limat ihop killarnas händer utan bra resultat samt att grannarna ger en konstiga blickar

Tyvärr är fjärrkontrollen till detta ett sorgebarn, endast för volym med ganska dålig nogranhet.
Mvh
Jonas

Edited by - Monster on 2007/04/10 12:39:02
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/04/10 :  12:48:10  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Jag har alltid låtit mina barn (3 st mellan 1-6 år) trycka och vrida på knappar och reglage bäst de vill, då tappar de intresset efter ett tag men lär sig hantera stereon.
Jag tycker att det är för jobbigt att oroa sig för stereon hela tiden,
det enda som kan kännas osäkert är när 1-åringen öppnar CD-släden
Och fronttygen är alltid på när barnen är vakna...

När min nu 3-årige son var 12 månader gammal så kunde han byta DVD-skivor själv utan att förstöra dem eller DVD'n, jag visade vilken knapp man öppnar luckan på och hur han skulle hålla i dem (pekfinger i mitten!) så lärde han sig ganska fort.
1-åringen har inte visat intresse för DVD-filmer ännu men det kommer väl!

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/10 :  12:54:16  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har två tjejer, 2.5 och 5 år. De är stundtals (absolut inte hela tiden) vilda och man skulle kunna tänka sig seriös risk för anläggningen. Inte minst med högtalare en bit ut i rummet UTAN frontskydd. Men jag känner aldrig, och jag menar aldrig, oro för mina prylar. Jag berättar, förklarar, visar hela tiden vad man KAN och FÅR göra i hemmet istället för att många (som jag upplever det) konstant säger; akta/inte/gå bort/ajabaja/försiktig/nejnejnej/nu blir snart pappa arg/fy/gör aldrig så igen.....ni förstår! Min strategi är istället att när man ser "terrorist" i blicken och målet är en högtalare så sätter jag mig på huk och förklarar vad den gör för något och berättar lugnt att de där runda sakerna kan man inte röra därför då blir högtalaren ledsen och vill inte spela Tre små björnar fler gånger....däremot får man lov att klappa sidan, som en kompis, så blir högtalaren glad och spelar pippi en gång till.....Hos mig har det fungerat klockrent

Artphotography
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2007/04/10 :  18:07:59  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej,

Dan har du vägarna förbi Luleå så är du välommen

Tack för alla tips, skall försöka hinna med bilder så ni ser hur det blir.

Mvh
Jonas
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/10 :  18:19:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att låta ungarna känna lite är nog inte fel. Men för att kunna få dom att förstå så måste man nästan fånga dom med fingrarna i syltburken. Ett strängt NEJ fungerade på mina grabbar när dom var små.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/11 :  07:30:52  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Ja. Förstärkarserien heter "Uppfostran". Modellen heter "ledarskap". Sedan finns en lightversion som heter "Förälder"


Klockrent Mayro. Samma filosofi som jag har när det gäller barn mm. Finns alldeles för många "mesiga" föräldrar som inte vågar säga till. Där med inte sagt att det är så i det här fallet.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/04/11 :  09:21:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Jag tror att när det inte är förbjudet då tappar dom intresse!


Helt rätt har man möjlighet att prova så finns där inget spännande längre. Sedan gillade jag Dan's variant det går att snacka med barnen så de förstår.

Sen håller jag med Mayro att som förälder så skall man uppfostra barnen inte vara kompis med dem (jo lite). I mitt jobb har jag sett alldeles för många exempel på det att föräldrar vill vara kompisar med barnen och det har en negativ inverkan.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/04/11 :  18:26:54  Show Profile Send diffen a Private Message
Skaffa vajrar å borra upp krokar i taket å häng anläggningen där! Då blir det garanterat inga vibrationer heller

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000