HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infinity RS 4.5 Lämpligt pris?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2007/04/09 :  19:45:43  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Jag har ett par Infinity RS 4.5 och funderar på att inte längre ha kvar dem. Dock är det svårt att få en uppfattning över vad ett "rätt" pris är då det nästan aldrig sälgs några. Är det nå'n som har lite idee'r så vore det intressant att få höra dem.

Vore för övrigt trevligt att få veta vad andra har för erfarenheter av dem. Tex lämplig placering och drivning.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2007/04/09 :  20:57:11  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Priset är väl alltid vad folk är beredda att betala, men jag hade 2.5:orna förut och gav 7000:- för dem. Med tanke på vad de presterar så var det ett fynd. Så 12-14000 för 4.5 kanske vore rimligt beroende på skick?

Bop til you drop
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2007/04/10 :  11:41:25  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag sålde mina för ett tag sedan.
De gick för 15000kr.
Alla band perfekta. Basarnas kanter dock ej original. De var av gummi istället, vilket var för hårt.
Jag hade även det seprata filtret som torde vara värt några tusen.

Kanske den bästa högtalare jag hört beräffande upplösning och livekänsla.
Spelade mycket stort och luftigt.
Basen var mest det som jag uppfattade som en viss svaghet,
Såldes enbart för att de var fysiskt sett var för frapperande.
Skulle idag gärna äga dem igen.

Skall stå långt ut från bakvägg. Minst en meter. Sidoväggarna spelar också roll.
Drivning inte så svårt som man kan tro, men gärna rejäkt med kraft givetvis.
Klass A vad som helst med en viss kraft. Accuphase är perfekt.
Gärna 4 monoblock eller 2 stereoblock, dvs biampade för att förstärkarens skall få kontroll etc.

Avundas dig lite grand..
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:47:19  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Kul att även du Per uppskattar deras "upplösning och livekänsla". Det är deras största fördelar. Tyvärr har jag inte platsen att låta dem spela ut som de bör. I mitt något kompakta audio/videorum ljuder istället ett par Kappa 9 med ganska bra resultat med tanke på att jag för tillfället driver dem med en NAD-hemmabioreceiver! Dock stundas en ljusning på slutstegsfronten...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/10 :  18:04:18  Show Profile Send mayro a Private Message



Per 100 köpte sina av mig....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2007/04/11 :  08:30:37  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Var kan de vara nu? Hur många kan det finnas i Sverige tro?

Jag var på g att köpa ett par rs1b från staterna för en lagom peng men det vart ett missförstånd så de hamnade hos en kille i London i stället. (Hade tom en polare som jobbade en timme ifrån som skulle hämta dem!)

Hur kan man jämföra dessa högtalarna? Hur mycket nostalgi kontra faktiskt välljud är det man betalar för? Skall man lägga pengarna på nyare system? Köpa nya, lättplacerade xtz eller nå't ;)

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2007/04/11 :  09:02:43  Show Profile Send Per100 a Private Message
Bättre bas kan man få till rimlig summa, men resten (se ovan) blir nog mycket dyrt att slå. Kanske 200' -250'kr nytt idag, och då är det inte ens troligt att de främsta styrkorna hos 4.5 överträffas. Svårt att säga då det har med egna ljudideal att göra. Jag själv tex gillar verkligen djupperspektivet hos ett par vivid audio golvare , och där kommer 4.5 till korta. Basen hos mina nuvarande La Folia är bättre. Jag har hört många dipoler och RS 4.5 är min favorit.
Om man tittar på helheten, och väger in svagheter hos 4.5, så anser jag ändå att de står sig som ett par fantastiska högtalare som inte på ljudmässiga grunder kan ersättas av speciellt mycket oavsett prisklass. Framförallt ännu större infinfity kan ju också vara ett alternativ.

Ofta är det två personer som skall godkänna högtalaren...
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/04/11 :  09:51:47  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Per100: Vi ska ju dock lägga på minnet att dina 4.5 hade gummikanter på basarna istället för foam.
Foamkanterna är ju orginal på Infinity. Det kan ju vara svårt rent generellt att få 4 st 12" basar att sjunga ut
samtidigt med mylarfilmen även i orginalutförande.
Så gummit gör ju inte saken bättre.

Morfendite: I vilket skick är dina 4.5?
Är kabinetterna hela och fina, eller har dom skador och är torra i träet?
Hur ser elementen ut, är emit och emim släta och fina?
Basarna: har du foam eller gummiupphängning?
Skrapar baselementen när du trycker dom lätt inåt?
Och slutligen: Har du Infinity's delningsfilter kvar?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2007/04/11 09:53:30
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2007/04/11 :  11:11:39  Show Profile Send Per100 a Private Message
Muse, jepp. Foam skall det vara för att ge full rättvisa. Finns en firma i göteborg som gör det.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2007/04/11 :  18:04:49  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Muse - Om du vill kan jag skicka lite bilder på dem.

I vilket skick är dina 4.5? -Elektriskt, utan anmärkningar. Fina men inte som nya.
Är kabinetterna hela och fina, eller har dom skador och är torra i träet? -Oljade men lite fanersläpp på ovankanten.
Hur ser elementen ut, är emit och emim släta och fina? -Några bättre, nå't sämre. Kan skicka foto på var och ett om du vill.
Basarna: har du foam eller gummiupphängning? -Foam på alla. En kon är dock av den halvtransperenta typen men jag har grått fint element extra.
Skrapar baselementen när du trycker dom lätt inåt? -Ett gjorde och det är bytt men sparat.
Och slutligen: Har du Infinity's delningsfilter kvar? -Tyvärr inte. Skall kolla med tidigare ägare. (En av dem kör med IRS Beta... Sjyssta burkar!!!)

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000