HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bokhyllor för bättre ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/09 :  20:48:15  Show Profile Send Vox a Private Message
Sitter och funderar hur jag skall göra med alla böckerna som för tillfället ligger i kassar i ett förråd. Min plan är att sätta upp bokhyllor i det "nya" musikrummet/biblioteket.

Vad tror ni om sådana här i hörnen? Kan det vara något att ha? Givetvis utan glasdörrarna.






"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

daja
Member

597 Posts

Posted - 2007/04/09 :  21:09:03  Show Profile Send daja a Private Message
Helt klart! Mer prylar i rummet verar oftast vara gynnsamt för akustiken.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/09 :  22:21:38  Show Profile Send B-200 a Private Message
låter son en dubbel lösning, dels för böckerna och dels för ljudet.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/10 :  00:41:02  Show Profile Send edison a Private Message
Kan givetvis inte säga nåt exakt...men en bekant har ena väggen täckt av IKEA´s "Ivar"-hyllor fulla med CDs och böcker.
Det rummet är ett av de bästa jag hört musik spelas i (på stereo) och rummet har alldeles klart sin betydelse, detta även fastän anläggningen i rummet är mkt bra i sej själv.

Ett par soffor, några inte direkt tjocka mattor och ett par fåtöljer samt "många" växter och tavlor gör sitt till i det rummet också.

Just i hörn borde det vara skitbra med hyllor av typen du visar på bilden.Fyllda med lite av varje ska dom ju vara också...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/04/10 00:43:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/10 :  01:09:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mycket snyggare än speciella diffusorer också, som ofta är rent vansinnigt fula.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/04/10 :  14:56:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag testar oxo med bokhyllor, får hem en idag som ska monteras och testas, dessutom får jag ju plats med böcker som tidigare legat i pappkassar. Ska ha 2 bokhyllor (en på var sida) som ska fungera som diffusorer/dämpare för första sidoreflexen, det ska bli intressant att se om det fungerar.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/04/10 :  15:58:33  Show Profile Send EAR a Private Message
Det fungerar alldeles utmärkt

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/10 :  16:22:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tänkte just på din setup EAR. Bo Hansson har likadant, hyllor täcker hela främre väggen.
Neodynium hade ett antal snedställda Benno CD-staplar i första reflexen, också en idé.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/10 :  16:35:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bokhyllor är bra.

"Riktiga" diffusorer kan jag tänka mig använda på platser i rummet som är extra viktiga att diffusera med 100%'ig känd egenskap. Ett exempel är ju första reflexen där iaf inte jag vill ha nått vars egenskaper inte är kända. Platser som utgör 3'e eller 4'e reflektioner kan i större utsträckning utgöras av ej "korrekta" diffusorer, t.ex. bokhyllor.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/04/10 16:36:59
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/04/10 :  22:17:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har nu äntligen testat mitt senaste försök med bokkyllor som diffusorer. Resultat? Jag blev sittande länge länge, ganska förundrad över resultatet. En solklar förbättring enligt mig, det här var roligt! Nu ska jag fortsätta att dämpa ned rummet som fortfarande ekar alldeles för mycket. Det blir tavlor härnäst, kanske någon ny möbel också som kan passa in.
Jag använde böcker, DVd, cd-skivor, pärmar osv för att få så bra effekt som möjligt i hyllorna och det verkar fungera, har ställt dessa med varierande djup i hyllorna (nästan vetenskapligt ).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/10 :  23:12:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul! Det finns så mycket man kan göra utan att det blir dyrt och märkvärdigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/10 :  23:23:50  Show Profile Send B-200 a Private Message
helschysst

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000