HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka proportioner skall ett lyssningsrum ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:05:51  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Känns som det bör vara rektangulärt.

Typ X x 1.5X

Alltså ex. 5 x 7.5 meter.

Eller tänker jag fel?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:35:39  Show Profile Send ljud a Private Message
Inte så bra måttet 5 m ger en rumsresonans 68 hz det gör 7.5 meter också. Så dom måtten är inte nån höjdare. Sen bör man räkna med takhöjden också.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:36:04  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Är det bredare än 4,5m så är det trevligt. 5x7,5m låter inte alls fel!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:40:38  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
Ja det bör då inte vara 3x6meter för det låter piss, tro mig jag vet tyvärr
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:42:00  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Thomas,

Det är inte optimalt men nog tusan gåt det att få till!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:42:07  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Är det bredare än 4,5m så är det trevligt. 5x7,5m låter inte alls fel!
kaffekoppen har rätt! Jag skulle gärna ha dom måtten hemma, men är takhöjden 2.5 meter och det dessutom är betongväggar så kommer man troligen få en ganska jobbig resonans.

Edited by - ljud on 2007/04/08 23:45:15
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:44:29  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ljud, det är ju utgångsmåtten innan man gör några åtgärder. Tycker det ger rätt bra förutsättningar jag. Men visst är takhöjden en minst lika viktig faktor..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:45:20  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
Ja om du har några tips så lyssnar jag
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:53:02  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tomas, det finns många som är bättre skickade att ge råd i frågan och som leder till bättre resultat. Men längden på rummet ger förutsättningar. Ett tips är nog att du bör dämpa sidoväggarna eftersom det korta avståndet dem emellan gör att sidoreflexerna kommer tidsmässigt nära direktljudet och det kan förstöra ordentligt. Några konkreta åtgärder på det vill jag inte ge mig på. Saknas för mycket info och jag vill inte komma med råd som kan visa sig vara björntjänster. Men ge inte upp!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2007/04/09 :  00:06:21  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
Jag har alltid haft uppfattningen att ett rum som är dubbelt så långt som brett aldrig är bra, men det kanske var fel? Rummet är för övrigt väldämpat.
Mitt största problem är ett par stående vågor i vissa frekvenser som är extremt störande.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/09 :  00:11:29  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tomas, du får ett PM så vi inte anekterar tråden :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/09 :  06:49:05  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
4 x 4.8 x 2.65 (takhöjd) gäller hemma hos mig.

Kanske man kan vinkla in högtalarna lite för att undvika dåliga reflexer mot sidoväggarna.

Kanske ska man inte sträva efter en så bred ljudbild här. Utan flytta högtalarna lite närmre varandra. Kanske 1.7 m mellan talaranas diskanter.

Innan har jag haft ca 2.2m mellan talarnas diskanter. Jag gillar när det är en stor ljudbild. Det känns lyxigt.

Men kvalitét framför kvantitet, right?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/04/09 :  08:41:23  Show Profile Send Jamo a Private Message
Man får väl ta det som man har det. Har man möjlighet att påverka så bör man välja måtten så att man sprider frekvenserna för stående vågor så gott det går. Det betyder att man ska undvika multiplar av mått, t.ex. har man takhöjden 2,40 m så bör man undvika 4,80. Likaså bör man undvika kvadratiskt rum. Bäst spridning får man om ena måttet är ca 1,25 (eller 2,5) x takhöjden och det andra måttet är ca 1,6 (eller 3,2) x takhöjden. (Proportionerna kommer sig av att tredje roten ur 2 är 1,26.)

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/04/09 :  09:45:58  Show Profile Send nahoj a Private Message
Vi kommer förmodligen flytta om 2 månader, då får jag ett rum som mäter 5,5m x 4,45m 3m takhöjd kommer förmodligen spela på längden med stativare.
Vad bör jag tänka på då??

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/09 :  10:36:12  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
nahoj, omöjligt att svara på utan att veta mycket mer. Men det ser ju onekligen ut som om det finns goda förutsättningar till välljud.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/04/09 :  10:38:55  Show Profile Send nahoj a Private Message
Jag kommer efter flytt ta lite bilder för att visa möbler som finns i rummet o dyl o lägga upp här för att kunna få lite hjälp o tips.

Det är 2 ingångar till rummet

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/09 :  12:36:00  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag vill också ha ett lyssningsrum med rätt proportioner!

Skulle valt en annnan lägenhet när jag bytte

Undrar om det bli bättre om jag SLÅR UT väggen till köket.

Då blir Rummet typ 4 x 6.6 m.

Eller så blir det VÄRRE!

Nu skall jag äta LUNCH!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:23:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du kan använda det här excelbladet för att titta på var rumsresonanser hamnar vid olika rumsdimensioner.
Man vill inte att dom ska klumpa ihop sig utan vara så utspridda som möjligt.

http://bildarkiv.hififorum.nu/bjorn-ola/tubetraps/rumsresonanser.xls

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/04/10 :  18:21:43  Show Profile Send Jamo a Private Message
Björn-Ola: Mycket prydligt program!!

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/10 :  18:28:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har inte tillgång till excel på den här datorn men glöm inte 1/2 - 1/4 våglängd också kan ställa till det. Alla rum har resonanser frågan är var dom ligger o hur mycket man kan utstå.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2007/04/19 :  16:34:02  Show Profile Send Olofpräst a Private Message
Jag håller f.n. på att bygga om, och det är dags att börja på det blivande lyssningsrummet. Jag kan inte flytta väggarna eller höja taket, men är det något annat man ska passa på och göra när man har chansen till litet mer radiakal ingrepp? (Mattor, bokhyllor, dämpskärmar kommer ju sedan, när själva rummet är klart...) Finns det någon vits med att "bryta upp" väggarna så att de inte är helt plana, eller finns det något annat trix?

undras ödmjukt...
Fridens påskliljor!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/19 :  17:04:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Visst är det ide att bryta upp väggarna och fixa. Problemet är ju bara hur (!) man skall göra det. Att göra det på måfo kan i princip ställa till det för dig, varför en viss försiktighet rekommenderas.

I High Fidelity för några (nått?) nummer sedan veckades taket för att få bättre akustik. Samma lösning torde kunna användas för väggar. HF hade även en artikel (för länge sedan) ang ett hemmabiorum där man använt sig av veckade sidoväggar, lite likt vingarna på Darth Vaders rymdskepps vingar (om du förstår mig).

Bygger man om kan man ju passa på att lägga in elkabelrör för snygg och prydlig installation. Gör mer för sinnet än för akustiken...men sinnet styrka för ljud- och musikupplevelsen skall väl knappast föringas? Om vi ändå pratar om "sinnet" kan man även ta upp färger på företrädelsevis väggarna (men även resten av möblemanget). Vi är alla olika men jag trivs väldigt bra i musikrum med varma, nedtonade färger. Jag och min sambo har valt en färg som heter "fossil vit" på väggarna. Det är en bruten vit färg.

Starta en ny tråd vettja! Lägg upp en ritning på rummet med tänkt/önskad planlösning...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/04/19 :  19:26:35  Show Profile Send classe a Private Message
ola testade ditt program med 1,1614 fibionachis talserie 2,2x3,5x5,8m
sprider frekvenserna jämt o fint.

18 ska de va.
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2007/04/20 :  12:15:20  Show Profile Send nik a Private Message
Denna länk har en del info om rumsdimensioner, akustik mm
http://www.acoustics.salford.ac.uk/acoustics_info/room_sizing/
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/04/20 :  14:41:26  Show Profile Send Stormen a Private Message
Klipp ur mitt PM om akustiklära. Finns på min profil

Grundtonens frekvens fås fram genom ljudets hastighet dividerat med (2x avståndet mellan ytorna)

340m/s dividerat med 2x5meter=34Hz halva rummet = 68Hz kommer vi även att ha stående våg.

I rummet på bilden (5meterx5meter och 2 meter i takhöjd) får vi alltså förstärkningar(stående vågor) vägg till vägg 34Hz och mellan tak och golv 85Hz
Givetvis kommer detta åter i oktaver, dvs. halva våglängden, kvarts våglängd osv.
Har man en stående våg på 200Hz återkommer den något svagare på 400Hz och även på 800Hz osv.
(efterklangstid se PM)


Ett bra rum mot stående vågor bör ha förhållanden 1:1,6 :2,6 eller större
Om vi räknar på ett rum med takhöjden 2,44m (4 x 8")
Vägg 2,44 x 1,6 = 4m
Vägg 2,44 x 2,6 = 6m

För att minska stående vågor kan man även snedställa en eller flera väggar i rummet. 2 cm i överkant och 3 cm i underkant. Vågorna kommer då att studsa oregelbundet och stående vågor blir sällsynta.
Olika sorters absorbenter (energiomvandlare) är även bra för att förhindra reflexer.

Edited by - Stormen on 2007/04/20 14:53:01
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2007/04/21 :  21:42:59  Show Profile Send olof a Private Message
Jag har en fråga gällande snedställda väggar, fyller det någon funktion under de frekvenser vars väglängd motsvarar den givna rumsdimensionen? Jag tänker mig att vågen plötsligt inte "får plats" och att man då borde se det som ett "tryck i rummet" istället och begränsningsytans form plötsligt blir irrelevant....Är jag ute å seglar eller?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000