HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Höjd på diffusor??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/04/08 :  16:07:06  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Om man ska diffusera 1:reflexen så undrar jag på vilken höjd diffusorn ska vara,ska den vara i öronhöjd eller?

Och finns det nått som säger att den blir bättre på att diffusera 1:reflexen om den är högre.

Anledningen till denna udda fråga är att jag hat en tavla jag ej vill flytta på o precis under denna är min öronhöjd så jag har minimalt med plats,men i min värld så handlar väl den 1:a bara om ljud i vågräta leder om man pratar sidoväggarna o då blir ju spridningen väldigt liten i höjdled eller.............



Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/08 :  21:24:28  Show Profile Send ljud a Private Message
Centrum på diffusorn bör väl vara där relexen antas studsa (använd spegel, där du ser diskanten från lyssningsposition). Jag skulle tippa på att en diffusor som är dm2 inte gör så jättemycket nytta. Men sitter man väldigt nära tex väggen som skall diffuseras kanske en diffusor stor som ett skivomslag ändå gör nytta. Men jag bara gissar...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000