HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Alto Utopia Be nära väggar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/04/08 :  15:04:31  Show Profile Send Marc a Private Message
Har idag ett par Micro Utopia Be som jag är riktigt nöjd med, men pga min besatthet av att utveckla systemet har jag börjat snegla på Alto:n. Frågan är dock om det skulle funka i min lilla etta.

Rummet är 3,55 m brett och 5,25 m långt (dvs 18,6 kvm) och jag spelar med högtalarna mot långsidan i ena halvan av rummet. Det betyder således att de hamnar väldigt nära bakväggen och en av sidoväggarna. Funkar helt ok med stativarna jag har idag. En basbump vid ca 55 Hz som iofs vore bra att bli av med men den går ändå att leva med.

Nu är den stora frågan, tror ni att det skulle kunna funka med ett par Alto i detta rum, eller tror ni det blir bummelbas och ågren att jag sålde stativarna?

Om jag köper blir det i så fall begagnat och jag har ingen möjlighet att låna hem högtalarna innan och prova, så jag är tacksam för input från er vad ni tror.

Förstärkeriet består av en Gryphon Callisto 2100 som jag tror räcker till även för Alto:n.

edit: betongväggar, ryamatta, tyvärr ingen plats för akustikreglering...

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/04/08 15:07:15

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/08 :  15:07:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Pm:a JMlab som spelar på just likadana högtalare så kan han säkert ge dig råd. Det kan ta ett par dagar innan du får svar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/08 :  15:12:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Troligen fungerar det bättre med Micro Utopiorna i det rummet. Stora golvare låter nog inte lika bra där.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/04/08 :  15:20:28  Show Profile Send Marc a Private Message
Tack för snabba svar.

Johan, bra tips, jag ska PM:a honom på en gång!

Matte, jag misstänker detsamma. Men kanske ändå att det går ändå

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/08 :  15:24:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom kan prestera ganska mycket bas o även om reflexen sitter fram så ska dom ut från vägg. JMlabs rum är ganska stort o allt runt om har en öppen planlösning o där saknas absolut inte bas.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/04/08 :  15:33:14  Show Profile Send Marc a Private Message
Det var just den framåtriktade porten som gjorde att jag överhuvudtaget vågade hoppas på att det skulle kunna funka, men förmodligen har ni rätt i att det kan bli too much.

Hm, får nog börja kolla på större lägenheter innan jag fortsätter titta på högtalare

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/08 :  17:54:15  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Hm, får nog börja kolla på större lägenheter innan jag fortsätter titta på högtalare
Nu snackar vi dyr uppgradering
Jag tror personligen (utan erfarenhet av Focal) att om du inte har någon överdriven bumlighet i rummet med dina nuvarande burkar (hur djupt de nu går) så borde det inte bli något större problem. Annars kan du alltid plugga igen reflexporten tills du får större rum. Vet hur illa det kan klia i uppgraderingstarmen.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000