HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Påskhelgen till ära.........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/07 :  14:51:21  Show Profile Send Vox a Private Message
......har ni väl lyssnat på Jesus Christ Superstar?

Det gör jag varje påsk. Originalinspelningen på vinyl.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/07 :  15:12:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nej det finns så mycket bättre musik att lyssna på

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/04/07 :  15:54:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jodå, den är läcker. Trevlig påsktradition Vox.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/04/07 :  17:03:29  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Jag lyssnar på Helloween...som att sätta upp midsommarstången på julafton, typ

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/07 :  22:19:13  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Nej det finns så mycket bättre musik att lyssna på

Vi får inte glömma bort varför vi firar påsk.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2007/04/07 :  22:34:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Vi får inte glömma bort varför vi firar påsk.

Varför?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/07 :  22:51:21  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Varför?

Undrar du varför vi firar påsk eller varför jag anser att vi inte får glömma bort det?

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2007/04/08 :  00:01:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Eftersom det var jättelänge sedan jag firade påsk (Jul oxå för den delen)men ändå har ett svagt minne av varför det blev så här,så kan du gott välja alternativ 2.

Learning by burning..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/08 :  00:32:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Påsk firar vi för att ära Ester (även kallad Asthar, sneare Easter), anglo-saxisk fertilitetsgudinna som bland annat förkniippas med harar och ägg.
Fast hon ska väl egentligen firas precis vid vårdagjämningen.

Lämplig musikval borde således vara något av Pat Hare

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2007/04/08 :  01:20:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Fast hon ska väl egentligen firas precis vid vårdagjämningen.

Jag visste det,att påsken oxå var en fejk..

quote:
Lämplig musikval borde således vara något av Pat Hare

Hare

Learning by burning..
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/08 :  18:56:00  Show Profile Send Vox a Private Message
Påsken firas till minne av Jesu död och uppståndelse sedan har det även blandats in lite annat med äggätning mm.

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/08 :  20:22:09  Show Profile Send edison a Private Message
(kanske lite OT?) men:

...Påsken placerades av Kyrkan på ung. samma ställe på året där tidigare kulter firade vårdagjämning etc.
Man ville välan få dessa gamla kulter utbytta, och att en del gamla riter fortsatte användas (äggätning etc) fick man "leva med".

Dagens påskfirande är nog oftast ett trevligt sätt att festa lite extra.Kanske inte 100% som bryr sej om vad som rent sakligt ligger till grund för helgen, om det är 'gammaltro' eller Jesu död & uppståndelse...
Själv skulle jag kunna fira av det senare skälet vilken tid som helst på året

(Sen lurar jag på om inte den nordiska mytologin är från nyare tid än från Jesu tid...jag vet faktiskt inte.När befolkades Norden egentligen?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/04/08 20:26:47
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/08 :  20:34:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vox: Visst, men som Edison redan påpekat så är det ingen slump att den kristna påsken och tidigare högtider kopplade till "hedninska" gudar/gudinnor (ex. Ester ovan) infaller ungefär samtidigt. Detsamma gäller julen som ju infaller vid den tid då man i Sverige innan kristnandet skulle firat midvinterblott.

Så äggätatandet vid påsk och grisätandet till jul är betydligt äldre än de kristna traditionerna i vår del av världen.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2007/04/08 :  20:45:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
ill minne av Jesu död och uppståndelse

Jag tror inte NÅGON kan återuppstå efter döden,Ursäkta men,hur mycket hadde dom som såg det "dragit i sig"?Eller oxå var han inte riktigt död från början..
E det inte dags att förnya dessa traditioner något,åtmindstonde något som i alla fall någon som kan styrka lite i modern tid .t.ex. 18-1900 talet.

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2007/04/08 20:52:32
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/08 :  21:18:33  Show Profile Send huzze a Private Message
Påsk? Är det inte då man är ledig 4½ dag?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:03:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
"Sen lurar jag på om inte den nordiska mytologin är från nyare tid än från Jesu tid...jag vet faktiskt inte.När befolkades Norden egentligen?"

Norden befolkades för mycket mycket länge sedan, ingen vet exakt men strax efter den senaste istiden brukar vara den vanligaste uppfattningen.
Den "Nordiska mytologin" har sitt ursrung i den Germanska mytologin och är således mycket gammal, även om den troligvis var som "störst" runt år 500-850 e.kr.
Kristendomen eller Jesuskulten om man så vill, tog fart runt år 250 e.kr. men "slog igenom" i Norden först under 800-talet.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:20:14  Show Profile Send edison a Private Message
"Jag tror inte NÅGON kan återuppstå efter döden,Ursäkta men,hur mycket hadde dom som såg det "dragit i sig"?Eller oxå var han inte riktigt död från början..
E det inte dags att förnya dessa traditioner något,åtmindstonde något som i alla fall någon som kan styrka lite i modern tid .t.ex. 18-1900 talet."

Ryssen:
Ehhhmm....skulle gärna ge min syn men religionsdiskussion är INTE ok enl. forumreglerna så...

opethic:
Den kristna kyrkan/Jesustron startade i och med att apostlarna gav sej ikring och "told the story" (sedermera avrättade allihop), och det var mkt långt innan 250 år efter Kr.Om det dom sa var sant eller inte är ju "diskussionsämne" så det lämnar jag här.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/04/08 22:24:02
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:28:09  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
edison:
Visst är det sant som du säger, att den krista kyrkan/läran startade tidigare. Men i böjan var det först och främst en pytteliten personkult. Det var först när kyrkofäderna började sammanfatta apostlarnas skrifter och skapade Bibeln som det det så att säga "tog fart", före det var det nog inte många som "firade påsk" :)

edit: rättstavat

Edited by - opethic on 2007/04/08 23:11:40
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:31:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
skulle gärna ge min syn men religionsdiskussion är INTE ok enl. forumreglerna så...

Nej,här ska man vara realistisk..
GLAD PÅSK.

Edit:
quote:
en pyttelinen personkult

Sekt?

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2007/04/08 22:34:03
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:10:52  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ryssen:
Ja det kanske man kan kalla det, under de första åren efter Jesus död uppstod en kult kring hans person som nog kan liknas vid en sekt.
Det var nog ungefär på samma sätt med Mohammed och Budda också (en ren gissning dock, jag har dålig koll där).

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/09 :  14:03:06  Show Profile Send Vox a Private Message
Är det någon mer än jag som har lyssnat på Jesus Christ Superstar i helgen?

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/04/09 :  14:11:52  Show Profile Send iroise a Private Message
Nej, jag har inte lyssnat på den i helgen däremot har jag lyssnat mycket på förr i tiden idag har den inte kvar! Den har sina ljuspunkter dvs är tidvis bra men jag tycker inte den håller i sin helhet det var därför den inte fick stanna härhemma! Budskapet, ja det kommenterar jag inte mer än att det inte räcker för mig med ett fint budskap för att jag skall gilla skivan dvs musiken går i detta fall före texterna!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/09 :  14:49:35  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag gillar musik och tycker att en del texter är riktigt roliga. För övrigt har jag "växt upp" tillsammans med den då jag var 10 år när den kom och skivan skaffade jag när jag var 14.

Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/04/09 :  22:07:30  Show Profile Send milesahead a Private Message
För alla gudfruktiga människor rekomenderas mässmusik så här i påsktider. Mozart petade ihop de bästa enligt mig (kolla in c-mollaren). För modernare smak kolla in Frank Martins verk för körer.

Ta reda på varför Jesus var i Jerusalem så har ni en del av påskens ursprung, som i sin tur är sprungen ur, som i sin tur...olika högtider med samma innebörd! Behovet att anpassa kalenderåret till det tropiska är en betydligt "modernare" konsekvens.

Nåväl...nu är den över och jag har klarat mig från att bli totalt sockerchockad!

Fridens!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2007/04/11 :  14:32:22  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jodå Vox, jag har JCSS i LP-version som jag lyssnat på emellanåt, men numera lyssnar jag endast i mp3-format (rippat från CD) för mina LP orkar jag aldrig ta fram.
Jag har faktiskt inte haft det som påsktradition, men nu när jag läste din tråd så lyssnade jag faktiskt på påskdagen, men långfredag eller påskafton känns som att det vore mera rätt...
Det kanske blir min framtida påsktradition nu.
Bara höra Jesu vånda i Getsemane i "2. Gethsemane (I only want to say)" är ju värt hela skivan.

Vilken version har du, jag har, få se nu, tror att det är EMI MCX 501 som är utgåvenumret?
Den ser ut ungefär så här iaf:

Musikalen är ju släppt i så många olika versioner från olika uppföranden, vissa är ju inte alls något vidare.

quote:
av edison
...Påsken placerades av Kyrkan på ung. samma ställe på året där tidigare kulter firade vårdagjämning etc.
Man ville välan få dessa gamla kulter utbytta, och att en del gamla riter fortsatte användas (äggätning etc) fick man "leva med".

Jag håller inte alls med. Påsken är placerad där den är av Judarna, alltså den är bunden till efter vårdagjämningen i Judisk tradition, och den firar judarnas uttåg ur Egypten. (Om sen Judarna har anledning att tro att det är korrekt årstid låter jag vara osagt, men det behöver vi kristna inte bry oss om)
Så den kristna påsken infaller (nästan) samtidigt med den Judiska, och det var under den judiska påsken som allt detta hände med kristus och korsfästelse osv.

Vad det gäller övriga kristna högtider som Jul - Kristi födelse, midsommar - Johannes döpares födelse osv kan du däremot ha helt rätt, det finns inga direkta årstidsangivelser i Bibeln t.ex. som stöder detta.

En till liten rolig fotnot, i kristen idetradition så är varje helg en "liten påsk", med jesu lidande och korsfästelse på fredag och uppståndelse på söndag, detta är antagligen orsaken till att vår helgdag är söndag, och judarnas är lördag (sabbaten). Under den kristna kyrkohistorien har dock det stora påskfirandet under själva påsken sakta blivit viktigare och viktigare och därmed trängt undan denna lilla påsk i varje veckoslut.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/11 :  15:18:39  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vilken version har du, jag har, få se nu, tror att det är EMI MCX 501 som är utgåvenumret?
Den ser ut ungefär så här iaf:

Min version ser också ut så där. Det är en "box" som förutom de 2 skivorna även innehåller ett texthäfte samt div bilder på Jesus.

Ska kolla hemma skivbolag mm

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000