HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Små fina högtalare för rock, jazz o klassiskt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/07 :  00:41:25  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Va, får jag inte rekommendera en tillverkare?

Ursäkta, men det rekommenderas väl hejvilt här på forumet? Det är väl ingen skillnad på den tillverkaren och någon annan?

Jaja, tillverkaren har visst en forumdel här iallafall kallad Ino. Det trodde jag var legitimitet nog..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/04/07 00:46:21
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/07 :  00:50:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Magnus, du som är representant för LTS, med en viseordförande som tillverkar högtalare för avsalu, borde tänka ett par steg längre.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/07 :  00:57:41  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jaha, men nu tänkte jag nog mer på att de anses bra. Bedömma dem får han göra själv. Det skall man alltid göra :)
Jag har inget jäv med det företaget, inga ekonomiska intressen alls. Det är viktigare för mig. Rekommendationen står jag för.

Hoppas det ger dig perspektiv. Jag vill ju inte att det framstår som om jag har egna intressen i NÅGOT jag rekommenderar.







Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/07 :  01:10:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Magnus, som LTS-ordförande har du ett visst ansvar när du rekomenderar saker och ting..............

Hoppas att du förstår det, även om din rekomendation är riktig i sak, så bör du tänka på att du representerar något....

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/07 :  01:28:16  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Alla som rekommenderar något bör poängtera att det är en av många produkter som bör utvärderas.
Man skall aldrig köpa något outvärderat, det är som att spela på lotto - och hur ofta vinner man där?

Jag representerar en förening som tycker om ljud och ljudåtergivning, ingen branchanknytning.

Jag förbehåller mig rätten att kunna rekommendera saker, vare sig de är testade eller otestade av föreningen.
Ingen skall ta mina rekommendationer starkare än någon annans heller, det är rent subjektiva värderingar. De skall
bedömmas på samma sätt som andras. Varken mer eller mindre.

Men du har en poäng, jag skall justera min profil!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/07 :  01:37:23  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Gott, kaffekoppen.

Du borde byta ut ditt nick till något kuligare, tex. Magnus..

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/07 :  01:43:13  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
hm.. särskillt som det enda kaffet jag dricker är grannens...
Namnet har hängt med i 10 år... hur gör man vid ett namnbyte?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/07 :  01:51:31  Show Profile Send nin a Private Message
Daphne, Kolla upp piP. Sjukt bra ljud för en billig pening. Lägg lite extra så ser dom snygga ut också. Sen så är dom "små" så hon blir väl nöjd.
Go to Top of Page

Daphne
Starting Member

17 Posts

Posted - 2007/04/07 :  09:48:12  Show Profile Send Daphne a Private Message
Kaffekoppen och Nin - Tack ska ni ha för tips om piP!

Nu är jag väldigt nyfiken på hur jag kan få mer info om piP, t ex vad de kostar (färdiga resp i byggsats), vad de har för specifikationer, placeringsrekommendationer etc.

Oj, vilken kul gul påsk det här blivit!!!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/04/07 :  10:54:26  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Kolla in QUAD 11lmk2, finfina små stativare. Låter bra gör dom också.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/07 :  11:08:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Daphne,

Ingvar Öhman
070 - 523 32 32

Ring, han är rätt kass på mailväxling. Han kan skicka information.
Men köp inte efter några specar eller rekommendationer. Se till att lyssna på alla du är intresserad av. Lycka till :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/04/07 :  11:35:33  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det är som på den gamla goda tiden

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/07 :  11:54:54  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ja, han är inte bättre på mail nu :)

Kommer du dyka ner och titta till DIY-träffen? Pac skall ju fixa kaffe och min förhoppning är att Bernts dotter fixar bullar :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/04/07 :  13:14:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tyvärr OT, men vi får nog reda ut detta:
quote:
Jag representerar en förening som tycker om ljud och ljudåtergivning, ingen branchanknytning.

Jag förbehåller mig rätten att kunna rekommendera saker, vare sig de är testade eller otestade av föreningen.
Ingen skall ta mina rekommendationer starkare än någon annans heller, det är rent subjektiva värderingar. De skall
bedömmas på samma sätt som andras. Varken mer eller mindre.

Men du har en poäng, jag skall justera min profil!


Att du inte är en del av HiFi-branchen i Sverige stämmer inte Magnus. LTS har ställt ut på åtskilliga branchmässor som en del av dem och står bakom en av HiFi-publikationerna i Sverige. Så nog är du en del av HiFi-branchen nu genom ditt ordförandeskap.

Jag skrev i ett PM till dig att det är svårt att särskilja på privatpersonen "Magnus" och "ordföranden". Det är precis lika svårt att särskilja på "Magnus" och "ordföranden" som på "sladd" och "Hifi Consult". För att avhjälpa detta problemet är våra regler för branchanknutna väldigt enkla. Vi gör ingen skillnad.

Det du skriver betraktas som att komma från "ordföranden".

För att inte snacka sönder "Daphne's" tråd så fortsätter vi diskussion om branchanknytning någon annanstans om den behöver fortsätta efter detta inlägget.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/07 :  13:55:14  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ursäkta OT, men det är nog bra om alla ser min respons:
Ett bra förtydligande från dig. Skall naturligtvis inte hacka sönder en bra tråd jag heller mer.
Precis som du har jag ett ansvar över hur jag agerar. Jag skall naturligtvis ha det i åtanke, och jag är medveten om det.
Det är inte den första föreningen eller organisationen jag leder, och jag vet, precis som du vet, vilka signaler som sänds.

Just vad det gällde rekommendationer hade jag nog inte den tanken. Det är så självklart för mig att de produkter någon rekommenderar varken mer
eller mindre är ideer till frågeställaren att titta närmare på själv. Efter samtal med Per-G inatt utveckade jag signaturen för att undvika
missförstånd. Det gjorde honom nöjd. Den tog vi bort eftersom du inte ansåg den behövas. Helt okej för mig. Jag skall bli tydligare framöver.

ps.. Daphne, ursäkta lånet av tråden, men detta är en ny situation då jag nyligen fått en befattning i en förening.

Slut OT


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/07 :  14:14:13  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Låna hem ett par riktigt stora högtalare ett tag !
"De här är väl snygga ?"
Klockrent! Den taktiken kör jag med min flickvän. Sikta högt över målet, så inser hon att det som slutligen ska inhandlas är heeeeeeeelt ok.
Men se till att få med din flickvän i hobbyn. Låt henne vara med och provlyssna och tycka. Du ska se att det går. Var i en affär med tjejen för att visa vad Audiovector Mi3 Avantgarde kunde göra jämfört med mina K3 Super. Frågade naturligtvis efter något tjejen gillar: Har ni Robbie Williams? Sen jämförde vi. Vad tyckte du? Jo, det lät mer Robbie Williams i de större. Se där!!! För övrigt tycker min flickvän att stativare går bort pga stora fula metallklumpar under. Jag är inte av samma åsikt, men men, fotavtrycket är lika stort för en golvare, så då får det bli det

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2007/04/07 :  14:41:38  Show Profile Send mrk a Private Message
quote:
fotavtrycket är lika stort för en golvare, så då får det bli det

Håller helt med Huzze, om man vill ha mindre framträdande saker, leta snarare efter högtalare som placeras nära bakvägg. Tror piP funkar så. Annars gillar jag A42. Kräver redig effekt dock.

Daphne:
Vad driver du med? Hur ser systemet ut i övrigt? Storlek på rum?

Appropå Damer i Hifi-hobbyn: Min frus väninna tycker att vår stereo tar sån plats... så hon undrade varför vi inte skruvade upp högtalarna en bit upp på väggen Vad svarar man på det
Bra idé...joooo right.... Kan verkligen tänka mig ett par SF Grand Piano bultade mot väggen en meter upp

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/07 :  14:56:50  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Min flickvän tyckte att vi borde ha ett dedikerat rum. Vi kanske skulle bo tillsammans först :)

Min flickvän tyckte att vi borde ha ett dedikerat rum. Vi kanske skulle bo tillsammans först :)

Som sagt, ut med henne på stan, ta med henne till någon som har en bra anläggning och låt henne få förståelse för ditt intresse. Det kan bli hur bra som helst.

Men måste du välja är nog hon viktigare. Tycker jag.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/04/07 14:59:22
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/07 :  17:01:52  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Men måste du välja är nog hon viktigare. Tycker jag.
Instämmer, men samtidigt måste ömsesidig förståelse och respekt infinna sig. Hon kanske vill ha en syhörna?

EDIT: Som tips på små burkar, mina egna Audiovector K3 naturligtvis samt Totem. Min nästa uppgradering blir Hawk eller Forest. Små golvare, men de kräver naturligtvis lite uppbackning i elektroniken.

Edited by - huzze on 2007/04/07 17:03:08
Go to Top of Page

Daphne
Starting Member

17 Posts

Posted - 2007/04/07 :  21:14:26  Show Profile Send Daphne a Private Message
Ja, det här har ju utvecklats till en riktigt givande tråd, till slut! Och skämtlynnet är det minsann inget fel på heller. Jag undrar stillsamt om Kaffekoppen har TVÅ flickvänner #8211; eller var det en oavsiktlig upprepning?

Nåväl, jag tror jag kan hantera min hustrus tvekan inför våra Dali, så monumentalt är faktiskt inte hennes motstånd. Dessutom har ni försett mig med en rad olika råd och infallsvinklar. Men jag har samtidigt insett att det tydligen inte är helt ovanligt att Kille Med Stor Anläggning får problem med att övertyga Tjej Med Andra Prioriteringar om vad som krävs för att Robbie Williams ska kunna avnjutas med hög ljudkvalitet.

Vår anläggning? Dali 700 (vardagsrummet), Paradigm Atom (köket), Denon DRA-1000 receiver (inköpt sep #8211;06), NAD 5000 CD-spelare, NAD 6100 kassettdäck, Denon DP21F skivspelare, 600 vinylskivor, 240 CD, många kassetter.
Idag satte jag mig och lyssnade på ganska hög volym, liksom för att påminna mig om vad det är för sorts ljud jag/vi ev kommer att sakna om vi byter högtalare. Och jag fick mig en ordentlig tankeställare: såhär bra ljud kommer vi aldrig att få, inte vare sig med piP eller Quad eller B&W - såvida vi inte på nåt konstigt sätt blir onödigt rika!
Som tur är har vi en liten segelbåt som min k. hustru älskar ännu mer än jag älskar mina Dali! Så jag lutar nu närmast mot att helt enkelt försöka behålla både hustru och Dali-högtalare, det känns faktiskt vettigast (och så får jag följa med ut på Skärgårdshavet).

Ja, nu kastar sig väl en massa trådmakare över mig med en massa nyvässade argument
Go to Top of Page

Daphne
Starting Member

17 Posts

Posted - 2007/04/07 :  21:19:14  Show Profile Send Daphne a Private Message
Oj, där det nu står #8211 skrev jag tankestreck, istället för bindestreck! F'låt!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/07 :  22:50:26  Show Profile Send Peg a Private Message
Det där låter klokt Daphne.

Att få ett bra ljud som inte syns så mycket är, enligt min erfarenhet, både svårt och dyrt om man inte älskar hörlurar.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/04/07 :  23:56:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Om nu byte blir altuellt Daphne, vill jag haka på huzzes förslag om Totem. Utöver ett några smidiga golvare har de även väldigt smidiga stativare som inte alls skäms för sig. Ja - jag är javig eftersom vi äger ett par dylika.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Daphne
Starting Member

17 Posts

Posted - 2007/04/07 :  23:59:21  Show Profile Send Daphne a Private Message
I en annan tråd tog jag upp Cerwin Vega SAT-6 (hade såna på 90-talet för att koppla in när tonåringarna var ensamma hemma, för att "skydda" Dali 700).

Själva principen - att ha en dold baslåda och ett par lättplacerade satelliter - kanske är ett tänkbart alternativ?

Vad finns det för bra sådana system idag för 2-kanalig stereo?
Kan man få några förslag (som inte ruinerar ekonomin)?
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/04/08 :  09:16:32  Show Profile Send Figge a Private Message
Daphne: du har PM.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000