HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som känner till Cerwin Vega Sat-6?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daphne
Starting Member

17 Posts

Posted - 2007/04/06 :  10:22:15  Show Profile Send Daphne a Private Message
Min kära hustru har aldrig gillat våra Dali 700 golvhögtalare, tycker de är alldeles för stora. Själv älskar jag dem, de låter fortfarande underbart (haft dem sedan 1991), klarar såväl rock som klassiskt och jazz utan problem. Finns en lyrisk recension av dem på hifimagasinet.com.

Under en period på 1990-talet använde vi Cerwin Vega Sat-6 (baslåda med 2 mindre högtalare) för att våra tonåringar skulle använda dem istället för våra Dali 700 när de hade sina fester.
Inför köpet av Sat-6 kommer jag ihåg hur mäkta förvånad jag blev när jag i HiFi-klubbens butik jämförde prestigehögtalaren Snell III med Sat-6 - och tyckte de två systemen lät förvånansvärt lika!

Idag ser jag att beg Cerwin Vega Sat-6 säljs för 1200-1800 kr.

Så jag undrar nu:
1) Rent allmänt, är det en bra eller dålig tanke att gå över från Dali golvhögtalare till Cerwin Vega Sat-6?
2) Du som har (eller har haft) Sat-6, vilka sorters musik spelar/spelade du och hur bra klarar Sat-6 de olika musiksorterna?

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/06 :  10:47:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Personligen skulle jag behålla Dali-burkarna.
Men vill ni gå över till mindre och lika bra/bättre ljud, så skulle jag nog se mig om efter något annat än Sat6. Kommer inte ihåg hur de lät annat än att de lät som Bas/Satellit-system gjorde på den tiden. Finns bättre Bas/Satellit-system idag där ljudet integreras på ett behagligare vis. Eller kolla upp ett par mindre golvhögtalare. Som mina K3...

Vilka Snell III åsyftas?
JIII? EIII? Aldrig att de låter som Sat6...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Daphne
Starting Member

17 Posts

Posted - 2007/04/06 :  12:29:07  Show Profile Send Daphne a Private Message
Glömde ange att det var Snell EIII jag lyssnade på. Men OK, detta var i mitten på 1990-talet, mycket har hänt på högtalarfronten sedan dess.
Var nyligen inne på HiFiKlubben på Sveavägen/Sthlm och frågade om mindre skrymmande alternativ till Dali 700. Fick beskedet att om jag ville ha lika bra ljud som Dali 700, men mindre ytterformat, skulle de kosta bortåt 10.000! Han nämnde då bl a B&W.

Men jag är idel öra angående vad DU har för synpunkter på bra högtalare som är mindre än Dali 700 - dock inte i 10.000-kr-klassen...! Jag antar att jag bör leta efter (bra) stativhögtalare?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/04/06 :  13:07:15  Show Profile Send OcA a Private Message
En gång i forntiden har jag haft Cerwin Vega... Var de första högtalarna jag köpte som finnig tonåring (bra gjort marknadsavdelningen, ni träffade helt rätt!).

Valet stod mellan CV VS-10 och Sat 6. Valde VS 10 för att de spelade mer öppet och direkt, samt att de var betydligt roligare att lyssna på musik med. Sat 6 lät långsamma, speciellt i basen och hade ett betydligt mer tillbakadraget och avrullat ljud både i bas och diskant. Faktiskt väldigt olikt Cerwin Vega-ljud. Sat 6 tyckte jag inte om alls pga att de var extremt bastunga och var väldigt murriga helt enkelt... Sen att VS-10 inte är någon kanonhögtalare är ju en annan sak, men de var iaf roliga att lyssna på... Ett jäkla drag, även om det kanske inte var något direkt hifi-ljud. Men de funkade fint på folkölsfest med Hammerfall på högsta volym...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/04/06 :  13:35:39  Show Profile Send Passerati a Private Message
En god vän till mig, för övrigt Vega älskare, har sat-6 som drivs av nadsteg. Pratat om att driva med både nad och rotelsteg via F-mod filter.

När jag lyssnat (i dom två mindre rum, ett litet & en lite avskild del av ett större rum) så har baslådan alltför lätt dragit igång rummets egenresonanser.
Basljudet tycker jag mig ha upplevt varit väldigt lika oavsett vad för musik som stoppats i.
Sat-6 ger partyljud men knappast något åt Hi-Fi som jag ser det. Funkar om man är ute på gräsmattan och ska ha grillkväll, men annars skulle jag absolut välja bort det.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/04/07 :  23:25:59  Show Profile Send Larsen a Private Message
Även jag minns lyssningsomgång med SAT-6 och sin baslåda. Nu är ju smaken som den berömda baken och jag tyckte de inte alls lät bra. Intrycken stämmer rätt bra med vad Passerati skrev ovan. Skulle alla gånger behålla Dali-lådorna. Om hon inte gillar de så finns det nog andra alternativ än just CW, men det är ju ändå era öron som bestämmer. Låna och lyssna, som vanligt.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2007/04/07 23:30:29
Go to Top of Page

Daphne
Starting Member

17 Posts

Posted - 2007/04/07 :  23:46:34  Show Profile Send Daphne a Private Message
OK, idén med att ta upp Cerwin Vega Sat-6 var just bara en idé - jag hade sådana för drygt 10 år sedan (för att skona mina "riktiga" högtalare när tonåringarna var ensamma hemma...). Jag minns att jag då blev överraskad över hur bra sat-6 ändå lät.
Men jag inser ju också att utvecklingen gått fram sedan dess.

Så, snälla, kan jag få några förslag på välljudande system (av typen 1 bas och 2 diskant/mellanregister, för 2-kanalig stereo)?
Det skulle kännas bra att vara lite förberedd om det skulle bli aktuellt för oss att byta ut Dali 700 mot en diskret undanstoppad basmodul och två mer lättplacerade satelliter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000