HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fördel med Bi-Wire trots 1 par terminaler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/04 :  20:22:17  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Om slutsteget har endast 1 uppsättning terminaler. Och högtalaren har 2.

Finns det då någon fördel med att dra 2 par kablar från varje terminal på slutsteget. Ta sedan bort jumpers på högtalaren. Och plugga in i bådda terminalerna på högtalaren?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/04/04 20:22:58

daja
Member

597 Posts

Posted - 2007/04/04 :  20:33:19  Show Profile Send daja a Private Message
Då blir det samma sak som om du hade haft två uppsättningar terminaler på slutseget. Sen är ju frågan om det blir bättre av att bi-wirea (konstig böjning!) men det är ju som med allt, bara att testa.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/04/04 :  20:52:47  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Beror på högtalarens konstruktion om biwire är till någon fördel. Om högtalarens delningsfilter inte är konstrukterat för biwire så är det bättre att du lägger pengarna på en bättre single wire kabel.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/04 :  21:13:07  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Antar att det disskuteras till leda. Det finns nog ingen självklar väg.

Personligen tycker jag det räcker en terminal. Biwire använder jag för externa filter eller
under utveckling. Andra märker visst skillnad med biwire.

En del högtalaretillverkare har nog biwiremöjlighet för det föreställs vara ett kvalitetstecken, medan
har enkelterminaler av samma anledning :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/04/04 :  21:46:09  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Bi-wiring har jag för dålig erfarenhet av för att uttrycka mig om men däremot föreslår jag alla som har två eller fler terminaler på högtalarna att byta ut de medföljande blecken mot någon grov enkardelig koppartråd. Detta gav ett stort lyft på mina nuvarande högtalare.
Kostar inte många slantar.

Värt att testa i.a.f

Stereotypen
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/04/04 :  22:14:27  Show Profile Send jaejin a Private Message
Själv har jag använt 2st singlewire kablar på ett slutsteg som hade en terminal till högtalare som hade två terminaler. Detta tyckte jag var stor skillnad till det bättre.
Då använde jag spadar på ena kabeln och gafflar till den andre för att slutsteget skulle kunna ta emot båda.Kommer även att försöka köra så i framtiden.

Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2007/04/05 :  00:52:32  Show Profile Send KingX a Private Message
det e nog bara o prova sig fram.. det brukar skilja sig så mkt från märke till märke hurvida det blir bättre/sämre oförändrat

sitter själv med Canton som har denna möjlighet o i mitt fall blev lyftet enormt när jag skaffa bi-wire kablage istället..

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/05 :  11:26:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En förklaring som jag hört till varför biwire skulle fungera beror på skinneffekten.
Den högfrekventa signalen vandrar på ytan medan den lågfrekventa signalen tränger djupare in i ledaren.
Strömmar alstrar magnetfält, och lågfekvensströmmarna skulle då alstra magnetfält som stör högfrekvensströmmarna på ytan av ledaren.
Om man biwirar så finns ingen lågfrekvensström i kabeln till diskanten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/05 :  12:28:46  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag tror inte på den förklaringen - om det fungerar måste det nog bero på andra effekter.

Vad för mer skäl än skineffekten kan man tänka sig?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/04/05 :  13:00:31  Show Profile Send niklass a Private Message
Min helt subjektiva upplevelse är att det låter finare och mer separerat med biwiring. Jag har iofs inte omprövat min uppfattning på några år nu, får se om jag hinner det någon gång framöver.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/05 :  13:04:31  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Behövs det om du är nöjd? :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/05 :  14:25:11  Show Profile Send marens a Private Message
Om det är dubbla kontakter på förstärkaren så är de sammankopplade till samma punkter internt (med separata relän/switchar på sin höjd). Det spelar alltså ingen roll om man kopplar till samma kontakter på förstärkaren eller separata för själva biwiringens funktion.

Sedan är ju frågan varför man ens ska bry sig om att biwira? För att folk upplever att det blir bättre och kan hitta på en massa bullshitförklaringar till varför det skulle fungera? Då kan man ju lika gärna prova shakti, guldsäkringar och annat också. Jag skulle rekommendera om man har dubbla uppsättningar kablar att koppla in båda parallellt men samtidigt bygla högtalarna så att man får halva kabelpåverkan (halva resistansen och induktansen i kabeln).
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/04/05 :  15:26:59  Show Profile Send niklass a Private Message
hehe nej såklart inte! men det är ju ändå roligt att omprova läget.

Jag ska iaf testa att triwirea och biampa (använda de två extra stegen i 3806:an som jag inte anväder pga 5.1 setupen) mina AV M3:or ngn gång nu framöver.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/06 :  20:43:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Marens.
Jag testade med att ha dubbla kablar och bygla, men det lät sämre. Ljudet tappade i renhet.
Iden med skinneffekten läste jag i en broschyr från Audioquest.
Jag tycker väl inte att det låter orimligt, men då skulle effekten variera beroende på kabelkonstruktion.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/07 :  11:48:14  Show Profile Send marens a Private Message
Skineffektidén är orimlig eftersom skineffekten inte har någon signifikant effekt på en högtalarkabel inkopplad till en högtalarimpedans. Det är bara att räkna på det så ser du. Eller sök på forumet på "skineffekten".

Om ljudet verkligen tappade i renhet så är någonting väldigt fel. Glappande kontakter?

Jag citerar mig själv härifrån:
quote:
Vi kan ta ett räkneexempel.


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Skillnaden i inträngningsdjup mellan 50Hz och 50Khz är inte försumbart. En rund fyra kvadratmillimeter stor ledare(ungefär så stor som en normal högtalarkabel) leder på hela sin yta vid 50hz men enbart på de yttersta 3,3 kvadratmillimetrarna vid 10kHz och på de yttersta 2 kvadratmillimetrarna vid 50kHz

Resistansen i en ledare är direkt proportionell mot ytan som leder. Det gör att oavsett vilket material ledaren är gjord av så har den runda 4 kvadratmillimeter grova ledaren dubbelt så hög resistans vid 50 kHz kontra 50Hz.
--------------------------------------------------------------------------------



Om vi utgår ifrån Pacs exempel och lägger till lite nödvändiga omständigheter, tex en högtalarimpedans på 4ohm (vi utelämnar ev. induktans då den ändå kommer att minska skineffektens inverkan ännu mer) och en kabellängd på 5m, dvs 10m ledare. Vid 0Hz blir det 0.043ohms resistans, vid 10kHz blir det 0.052ohm och vid 50kHz blir det 0.086ohm. Det ska alltså ställas i relation till serieimpedansen 4ohm och en utimpedans från förstärkaren och kontaktresistans mm på kanske 0.1ohm (men den utelämnar vi här för enkelhetens skull). Dämpningen pga skineffekten blir vid 10kHz 20log(4.043/4.052) = -0.019dB. Det var ju försumbart. Ok vi tittar på 50kHz då: 20log(4.043/4.086) = -0.092dB. Vi har alltså fortfarande under 0.1dB dämpning pga skineffekten uppe vid 50kHz (!), alltså en bra bit över det hörbara området. Och då har vi ändå tagit en relativt lång bit kabel och en låg impedans utan någon induktans. Induktansen är dock betydande hos dynamiska högtalare även om den varierar en del och sänker dessa siffror betydligt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58727&whichpage=2

Edited by - marens on 2007/04/07 12:10:18
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/07 :  12:11:32  Show Profile Send Peg a Private Message
Om biwire funkar till skillnad från dubbla kablar så handlar det nog snarare om att man för in kabelns resistans mellan toppen och botten i högtalaren.

Det borde tom gå att mäta på ett lätt sätt. Bi-wira och mät med oscilloskop mellan + och + eller - och - på högtalaren jämför sen med bygeln på. Jag har vare sig högtalare eller oscilloskop så jag kan inte.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/07 :  14:31:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Så vitt jag förstod så är det elektromagnetfälten från strömmarna inne i kabeln som skulle störa strömmarna på ytan. Jag tycker inte det låter orimligt. Störningar i form av elektriska och magnetiska fält påverkar signaler, varför skulle man annars skärma kablar?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/07 :  15:12:36  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Är inte den frågeställningen rätt akademisk med tanke på allt annat som påverkar ljudåtergivningen?
Det är ju inte så lång strecka vi pratar om, och ledningarna i högtalarens talspole/delningsfiltrets spolar är ju längre och tunnare.
Det är ju verkligen ett smalt frekvensområde vi pratar om, säg som mest 40Khz. Pratar vi 100Khz kan jag tänka mig att det är annorlunda.

Jag tror att skineffekten är försumbar och att den upplevda förbättringen (där den görs) måste bero på något annat. Oklart vad.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/04/07 15:13:41
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/07 :  15:30:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ok

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000