Author |
Topic |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 11:18:26
|
När jag började köpa skivor runt -73 så fanns det inte så mycket som konkurrerade. 2 TV-kanaler, inga dator-spel, endast Monopol. Att ha en stereo-anläggning var häftigt och nytt. Då är det är klart att alla köpte skivor. Det blev en stor LP-skivor-boom. Visst kopierade vi skivor till kassett eller rullband, men det var liksom aldrig riktigt samma sak. Man ville ha skivorna med konvoluten. Fört då gjorde man musiken till sin.
Nu är det annorlunda. Musik kommer långt ned på prioritetslistan hos kidsen och det är definitivt inget dom lägger pengar på. Då går det som det går. Den sista skivbutiken i Jönköping lägger ned. Folk får gå till Åhlens om man ska inhandla skivor. Och vad är det för skivor dom har där? Vart är vi på väg? Ska det vara på det här viset?
Det är klart att jag själv är bidragande orsak till det här. De skivor jag vill ha finns aldrig i butiken, och då är det enklare att handla på CDON. Skivbutiker orkar bara hålla bästsäljarna, de som kidsen inte längre köper.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 11:41:42
|
Att det är kulturens skymning tycker jag är att ta i, kultur tar sig ständigt olika uttryck och vad som är snyggt eller inne förändras ständigt.
Jag gillar Carl Philip Emanuel Bach till exempel, det var ju Johan Sebastians son men han valde att komponera i helt annan stil än farsgubben. Den tidens punk kan man säga.
Tiderna förändras. Det ska bli intressant att se vart det bär hän. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 12:09:58
|
quote: Tiderna förändras. Det ska bli intressant att se vart det bär hän.
Jo tiderna förändras precis som det alltid har gjort. Men jag är definnitivt inte intresserad av att se hur det kommer att bli. Det ser vi redan f.ö. När kunde vi lyssna på skivor i butiken. Hur vet man när en skiva är värd att köpa? Jag brukar ju lyssna mycket på radio så där får jag mina intryck, men vad har vi mer? Jag köper mycket på CDon den korta tid som den lite udda musiken finns kvar där och annars har vi Amazon. Den saken är ju klar att de specialiserade skivbutikerna kommer att försvinna helt inom några år. Därför försöker jag att köpa så mycket som möjligt innan den yttersta dagen för dom kvarvarande butikerna är inne. JAG GILLAR INTE ATT BLI STYRD AV DOM STORA FILM OCH SKIVBOLAGEN och inte heller av skivbutikerna eller internet handeln. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 12:21:42
|
Finns siter där man kan provlyssna skivor så det problemet är ju redan löst. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 12:29:49
|
Det är ju faktiskt konsumenterna som drivit fram den här utvecklingen, skivbolagen hade ju inte velat något hellre än att folk fortsatte att köpa högt prissatta skivor i stor omfattning precis som förut. Det här är ju vanlig marknadsekonomi, skulle folk inte köpa DRM-skyddad WMA, massproducerad pop etc så skulle den ju inte heller säljas. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/04/05 : 23:06:46
|
Jag är böjd att inte hålla med om att det är konsumenterna som drivit fram utvecklingen. Det är musikindustrin som har strömlinjeformat utbudet och därmed slipper den hålla på med udda produkter. Udda produkter får niche-företagen syssla med bäst de gitter. Nya artister/grupper håller, hur länge? Något eller några år på sin höjd, sedan skall nästa in i rampljuset och kramas ur och slängas. Det är näppeligen konsumenterna som valt detta, däremot har de ju varit oerhört lättledda.
Det finns kanske hopp ändå, någonstans i mörkret. Det finns ett amerikanskt företag som köpt rättigheterna till en massa klassisk musik som de stora bolagen inte vill/kan hålla på med längre. Den musiken ges nu ut på CD efter beställning. Du beställer, de bränner en CD åt dig. Tänk om detta kunde slå igenom, så skulle ialla fall en mängd bra tidigare utgiven musik inte längre vara begravd. Värre är det väl med nysläppen. Speciellt om man gillar vinyl, CD är nog lättare att producera och distribuera utanför de stora bolagen???
Ja, det var mina vilda spekulationer och åsikter för denna afton............ |
J. Ullberg |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/04/06 : 20:38:32
|
Det är kanske det som är felet, musiken som lanseras är helt enkelt för dålig och engagerar inte ungdomen i tillräckligt hög grad.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2007/04/06 : 20:55:24
|
Har tur i Örebro har vi två skivnasare värda namnet. Jag supportar dem så gott jag kan, handlar där inte på nätet. Med lite trogen kund rabatt och reor så blir priset över 1 år ungefär som nätet, har gjort enkelt överslag. När jag kollar vad som säljes mest i butiken ser jag Neil Yong Lucinda Williams mfl som vi lite äldre lyssnar på, generalisering ja men det är troligen mest 30-40 plussare som handlar.
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
milesahead
Member
97 Posts |
Posted - 2007/04/09 : 22:11:36
|
snarare kulturens gryning! jag har aldrig haft tillgång till en så outtömmlig källa till vinyl som internet. Mums! Dessutom slipper man träffa människor. Perfekt! |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 07:41:28
|
Internet kan ju faktiskt stimulera musikintresset har jag märkt. Efter en skymning kommer en gryning, får vi hoppas. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 08:49:02
|
Jag gillar Buggson's teori om att det är skivbolagen som lurar på konsumenterna sina produkter. En liten tid är något populärt sedan måste något nyare och annorlunda komma för att fånga intresset hos konsumenten. På samma sätt bildar snabbköpens musikutbud konsumenten och styr 'konsumerandet'. Därför får vi idols och best of Bach på musikdiskarna.
Man kan naturligtvis fråga sig om konsumenter verkligen är så lättlurade men tyvärr finns det de som är stora och starka som påverkar de som är svaga ??
Martin |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 08:58:23
|
Efter att den senaste tidan haft näsan djupt nere i loppisarnas skivbackar så får man lite insikt i vad den förhatlige "Medel Svensson" köpt för skivor. Det finns nästan skrämmande mycket enkla och lättsmälta förpackningar; partyorglar, "ej originalartister", hit parade etc. Min tes är alltså att det alltid funnits en marknad för det lättsmälta för de som eg är ute efter skval och inte besitter ett djupare intresse för musiken, och kanske målar vi upp dåtiden som en gyllene ålder. Hur det än är med den saken så pågår den fortfarande. Iom internet, som sagt, så har guldåldern lagt in en lägre växel och lagt sig i omkörningsfilen.
Men "dyngan" har alltid en marknad, som tur är. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 09:28:19
|
TJa, höjjer man priset fast produktionskostnaderna går ner söker sig konsumenterna till andra förpackningar. Lyckas man samtidigt med konststycket att mastra, ie dynamikbegränsa och nivåhöjja, flertalet utgivningar till den milda grad att kundkretsen inte märker skillnad på förpackningarna är cirkeln sluten. Skivaffärerna har inget mervärde att erbjuda.
Jag blir dock oerhört lycklig när jag gick förbi en liten vinylbutik vid hornstull en fredagskväll vid 21 och det var ett femtontal personer i blandade åldrar som slet i skivorna. Var bara tvungen att köpa den där Yazoo skivan jag diggade mer än rejält på 80-talet :) |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
milesahead
Member
97 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 09:55:56
|
Natten är gryningens moder! |
Edited by - milesahead on 2007/04/10 09:56:39 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 11:25:19
|
Som född i början av 70-talet så minns jag hur det var när det fanns en hoper skivhandlare i stan (Eskilstuna), gick nästan dagligen från högstadiet och genom gymnasiet från skolan till centrum och bläddrade i vinylbackarna, sedan cd... Vill minnas att utbudet på musik inte var ett dugg bättre än nu i de kvarvarande (Rocks, Åhlens)... Tycker inte priserna har gått upp så förfärligt på cd-skivor egentligen heller... vill minnas att mina första cd-skivor kostade runt 139 kr stycket för sisådär 17 år sedan...
Mina intryck är dessutom att en hel del skivhandlare (liksom bilhandlare, försäljare på elektronikvaruhus osv) varken är särskilt insatta eller intresserade av musik. Tycker inte att jag fått speciellt intresserat gensvar när jag pratat med handlare om artister som ej funnits i butiken men som jag vill få tag på...
Nu till det positiva! Jag har aldrig haft så lätt att hitta nya intressanta artister som nu, aldrig köpt så mycket skivor, aldrig haft så lätt att hitta dem till bra priser. Orsaken är en kombination av de verktyg och hemsidor som finns på internet. Exempelvis har Pandora.com inneburit att jag hört en rad nya artister, går sedan till myspace.com, allmusic.com och ev youtube.com och läser, lyssnar och försöker ta reda på mer. Länkar skickas mellan mig och mina "musik"-kompisar med tips. Hififorum kryllar av goda tips...
Att sedan få tag på skivor via datorn är bekvämt och det är lätt att göra marknadsundersökningar, hitta skivor nya till bra pris i Sverige, internationellt, nytt eller begagnat. Ofta har jag även funnit artister där man beställer direkt från deras egna små skivbolag.
Jag har själv bara positiva erfarenheter av hur utvecklingen skett under senare tid. Både vad gäller konsumentens möjlighet att söka, hitta och lyssna på nya artister, liksom för nya artister att hitta lyssnare.
Förlorarna... ja, möjligtvis de stora bolagen och loja ointresserade skivhandlare, själv känner jag mig som en vinnare
|
Min anläggningstråd |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 14:54:47
|
1996 då öppnades porten till ett musikaliskt himmelrike för mig, det var då jag kunde surfa på "the internet". Före det var det magasin och typ Mtv som gällde för att hitta ny musik, med tips från kompisar också såklart, får inte glömma Ginza!. Men den tidens snigelfart på nyheter går ju inte att gämnföras med dagens hyperbibliotek med nya och gammla artister som kanske aldrig skulle upptäckas tidigare! Jag anser att underground scenen gagnas mest av internet. Skivmogulernas små älsklingar tappar förstås av lättåtkomligheten som finns idag. 'Two sides of the coin' Föredrar 'The backside'. Kulturen är icke skymd. Snarare tvärtom. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/10 : 15:45:32
|
Bra inlägg Nothing, håller med helt! Kulturens gryning då med andra ord?
www.allmusic.com är ju en guldgruva t.ex. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|