HOST postade en länk som gav mig en idé: http://www.vacuumtube.com/toppage31.htm Något sånt som den här testaren bör vara en kul och ganska lätt sak att bygga. Tänkte mig då för mitt eget bruk fyra socklar 7-polig, oktal, noval och magnoval. Anodspänningen fixar man med en spartrafo med många tappar och en enkel nätdel. Sen behövs ett antal vridströmställare för att dirigera till de olika polerna i socklarna. En mA-mätare. Säkring för anodspänningen. Glödtrafo. Sen gör man en tabell över hur strömställarna ska stå för olika rör. Det roligaste på provaren i länken är att man kan testa för brus, det kan man ju fixa med en opamp och en datorhögtalare.
Koppla till datorn, då blir det okända områden för mig. Om man vet hur kan provaren säkert kopplas till serieporten och då kan man ju tänka sig att styra bias därifrån också för att få ut en kurva.
Ja, rör- och transistorprovare (same shit differnt color) kopplad till datorn för grafisk presentation av data med möjlighet till matchning (datalagring) skulle jag oxå vilja ha.