HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Filterfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/04/04 :  12:59:08  Show Profile Send knutte a Private Message
Har kommit över ett antal Scan-Speak element till bra pris, så jag tänkte bygga ett par stora rackare till golvhögtalare.

Men innan jag börjar vore det kanske idé att höra vad ni har för idéer kring placering av element, baffel, samt filter.

Jag är väldigt inne på att börja med en bas närmast golvet, ett mellanregister placerat över, följt av en diskant. Sedan vidare smeta i ett mellanregister över diskanten samt en bas till över mellan...

Precis som denna: http://www.lautsprechershop.de/deutsch/index_hifi.htm

Bredden på baffeln blir ca 260mm + kraftig fas. Så bredden på lådan blir väll kanske 310mm.

Men lite teorier om hur nära varandra elementen ska sitta, samt lite tips på ett filter att börja med vore strålande...
Jag är inte själv kunnig att simulera sådant

Allt i filterväg ska till att börja med köras passivt!

Med tanke på plånboken så börjar jag med testa Vifa XT25TG30-04 som diskant. http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=112

Mellanregister: 18W/8545-00 http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=90

Bas: 25W/8565-01
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=99

Både mellanregister o bas i slutna lådor!

Vore tacksam för hjälp grabbar

MVH//Johan

Har någon sett en bordshare?

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/04 :  13:13:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Filter är nog tidigt att fundera på.

Diskant och Mellan ska sitta så nära varandra som möjligt, basen inte lika känslig. Jag skulle försöka få diskanten att hamna på ungefär 85 -90 cm över golvet. och lite asymetriskt placerad. evt kan ju basarna placeras längst ner alltså en MTMWW konstruktion, blir lättare med kaviteterna också.

Skulle fundera på en 9700-diskant till dessa kompanjoner även om den är dyrare än XT25.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/04/05 :  09:24:13  Show Profile Send knutte a Private Message
Ok, det var kanske lite bättre än vad jag trodde...

Hade fått för mej att man var tvungen att anpassa bredd på front efter delningsfrekvensen, samt avstånd mellan diskant och mellanregiser!

Jo, jag hade också tänkt sätta diskanten lite på snedd

Ja, jag hade nog tänkt dra upp diskanten ända till 95-100cm från golv. Tycker det känns bättre men hög placering... Kanske för att jag är ganska lång.

ja men då är det väll bara smeta ihop ett par provlådor då




Jag skulle också väldigt gärna köra med en ss diskant, men som sagt, det får troligtvis bli när ekonomin tillåter!


Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/05 :  09:58:20  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Avståndet Diskant-Mellan måste understiga med marginal våglängden för delningsfrekvensn mellan dem för att undvika utsläckning.

Sedan påverkar bredden det sk. baffelsteget dvs. när högtalaren går över från 1pi strålning till 2pi, detta brukar man kompensera för i filtret.

Testa lite grann med edge.exe så får du se...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/05 :  10:24:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Avståndet Diskant-Mellan måste understiga med marginal våglängden för delningsfrekvensn mellan dem för att undvika utsläckning.

Vart blir utsläckningen?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/05 :  15:00:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
I södra sverige när det blåser.

Njae...jag kanske tänker helt ko-ko nu. Jag blir osäker när du frågar så där;-)
Men som jag ser det så uppstår det runt delningsfrekvensen dvs. båda elementen spelar, och om avståndet är lika med eller i närheten av denna våglängd så blir det utsläckning, eftersom ljudvågen från ena når det andra i motfas. Fast det har ju med riktning och göra också.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/04/05 15:01:14
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/05 :  15:06:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
"Fast det har ju med riktning och göra också."
Precis!

Vad man är ute efter är det som kallas för lober och deras utseende.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/04/05 :  15:13:04  Show Profile Send knutte a Private Message
hm, ni snackar i en annan nivå än mej...

Inte för att jag inte uppskattar er hjälp, men ni har betydligt mer kunskap om ämnet hör jag!

Jag får testa mej fram, och hoppas att jag kan kompensera eventuelle fel med filtret senare.


Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/04/05 :  15:39:11  Show Profile Send marran a Private Message
kolla här: http://www.tolvan.com/
ladda ner xdir, där kan du simulera hur loberna kommer att se ut vid olika elementavstånd och hur mycket de olika elementen spelar (om du ligger precis på delningsfrekvensen spelar de lika mycket, sen tar det ena successivt över).
Det är ett väldigt lättanvänt program, tar ingen tid att installera och ger resultat man begriper, pillar du lite i det så kommer du nog att förstå vad "lober" innebär.

Det är alltså i vilka riktningar elementen kommer att släcka ut varandra vid ett givet avstånd och delningsfrekvens, där elementen förstärker varandra bildas en lob.

Ladda även ner edge så kan du se hur diskanten och baffelsteget påverkas av elementets placering på baffeln och baffelns bredd. Tänk dock på att den bara simulerar direktljudet on axis, en assymmetrisk baffel kan ge konstiga fenomen med spridningen och tonkurvan off-axis, dvs högtalarna kommer att sprida osymmetriskt. Bra eller dåligt kan man ju givetvis diskutera, prova säger jag :)

Vill du leka ordentligt så laddar du ner Basta! och betalar för en full licens, i princip kaffepengar, då kan du simulera olika filter, se maximala ljudtryck och en massa andra intressanta grejer, rekommenderas!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/04/05 :  17:06:27  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Vill du leka ordentligt så laddar du ner Basta! och betalar för en full licens, i princip kaffepengar, då kan du simulera olika filter, se maximala ljudtryck och en massa andra intressanta grejer, rekommenderas!


Kan man importera mätdata (frekvens och impedans) till bastas filter simulering?
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/04/06 :  13:01:02  Show Profile Send marran a Private Message
vet ej faktiskt, kolla på hemsidan, det borde stå där

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/06 :  13:52:11  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Vad är målsättningen med projektet?
3-vägshögtalare är ingen lek på rosor direkt..

Det kunde vara en idé att fundera på 2-vägshögtalare med elektronisk delning till basdelen? 3oohz torde bli perfekt.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/04/06 :  17:26:06  Show Profile Send knutte a Private Message
Ja, målsättningen är att ha en högtalare att "växa i"
Jag tänker lite så här att om jag bygger dessa nu och kör med en lite billigare diskant och filter till att börja med, så har jag saker att uppgradera med tiden...

Med tanke på att jag spelar med tangband prylar för tillfället (och är riktigt förtjust i dom)
så borde detta inte behöva bli sämre, även om jag börjar bygga det lite simpelt!

Har också billig elektronik för stunden. Ganska billig Nad-stärkare o spelare.

Vad jag däremot känner skulle vara skönt är att slippa bygga om hela lådan i framtiden.

Men, ah, bollen är rullning! Fronterna är nästan färdiga....

Jag måste försöka fixa något enkelt filter-program, så jag kan simulera något enkelt filter till grejerna!

Jag vet absolut noll om allt sånt!

En spole i serie tar bort diskant, så långt är jag med, men sen tar det även slut...

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/06 :  17:41:03  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
:)

Vet du, de där elementen säljs ju av www.madisound.com också. Då kan man för $25 få dem att simulera ett
filter som faktiskt inte alls är tokigt för framtida uppgraderingar.

Jag måste nog hålla med dem som ber dig fundera på en något bättre diskant från början. Du kommer vilja byta. Garanterat.
En väg kunde ju vara att du pratar lådberäkningar och elementplaceringar med oss, och sedan ger Madisound de uppgifterna,
det tror jag skulle ge ett resultat du direkt skulle vara väldigt nöjd med.

Fast ibland är ju den långa vägen, den roliga vägen med :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/04/07 :  14:04:16  Show Profile Send knutte a Private Message
Hm, blev lite att fundera på nu...

Tror ni inte Vifa´n håller klass nog för min utrustning i övrigt?
Jag som fick för mej att den skulle vara bra, har för mej att det skrivits så på många håll o kanter..nåja!

Jo, det där med lådberäkningar och elementplacering har det ju faktiskt lite ödmjukt frågats om tidigare...

Nu är det lite för sent!

Den långa vägen är garanterat den roliga vägen, dock också den dyra vägen
Brukar ju vara billigast att göra dte ordentligt från början, även om det inte känns så!

Tack för tipset "kaffekoppen", låter ju inte tokigt att göra så! Även om mitt Visakort bleknar bara av tanken att köpa bättre diskant

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/07 :  14:13:34  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Du har ju väldigt trevliga element i övrigt! Har parats ihop med SS9300 och SS9500 i massor av designer.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000